  • 31. Data: 2010-12-30 11:35:56
    Temat: Re: opony "wielosezonowe" całoroczne itp
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Dec 2010 02:33:22 +0100, BartekK wrote:
    >Ale powiedzmy sobie szczerze - nawet jak się przyjmie tylko okres
    >zimowy, gdzie temperatury są <5'C a nawet ujemne, i zakładamy zimowe
    >opony - to ile % czasu jeździmy _nimi_ po śniegu?

    Wiesz, wystarczy 5 minut zeby auto rozbic, i tak sie koncza glupie
    oszczednosci :-)

    A tu przez ostatnie dwie zimy prawdziwe i snieg lezy dlugo :-)

    >Tak by właściwości
    >jezdne na śnieg miały jakiś wpływ, więc pomijam oprószony parking, bo
    >3km/h wyjechać z miejsca parkingowego to można i na letnich oponach.

    No wlasnie ze nie mozna. Wiekszy opad, mrozik i nagle sie okazuje ze w
    srodku miasta lancuchy trzeba montowac.

    J.

  • 32. Data: 2010-12-30 19:03:11
    Temat: Re: opony
    Od: t...@o...pl

    > Jakie opony porównywałeś? Z mojego doświadczenia dla np. GY
    > jest zupełnie odwrotnie. I nie zgodzę się, że zimówki=wielosezonowe.
    > Prosty przykład: zahamuj w lecie przy dużej prędkości na zimówkach
    > i na uniwersalnych na suchym asfalcie/betonie - zdziwisz się bardzo.

    Zakladamy, ze zimowki uzywamy tylko zima (od listopada do marca) zas
    wielosezonowki cały rok. Zakladamy tez, ze zimowki i wielosezonowki są co
    najmniej dobre w momencie kupna i sa w tym poczatkowym momencie porownywalne na
    sniegu/blocie posniegowym (upraszczam i nie biore pod uwage mokrej nawerzchni).

    Jak wyjdzie porownanie tych opon po 2 sezonach i pozniej?

    Ja bym wolal wtedy zimowki, uzywane tylko zimą, niz wielosezonowki, ktore juz
    jezdzily pelne 2 sezony.

    Chyba, ze robia wielosezonowki, ktore beda po 2 latach lepsze od dobrych zimowek
    (np. UG 7+), przy zalozeniu, ze te dobre zimowki pracuja tylko zima, a
    wielosezonowki jezdza caly rok. A weryfikowac je ma snieg i bloto posniegowe.

    Wtedy je biorę.

    Pozdrawiam,
    Tom

  • 33. Data: 2010-12-31 09:22:10
    Od: " e^x/dx" <d...@N...gazeta.pl>

    Wynika stąd, że nie masz doświadczenia z oponami wielosezonowymi
    a twój wkład do dyskusji jest teoretyzowaniem i gdybaniem
    z niewiadomych powodów. Po co w ogóle wysilasz się w wątku, który
    ciebie nie dotyczy? Chcesz się dowiedzieć jak jest naprawdę to kup
    w ramach eksperymentu różne typy opon i sam przetestuj. Wtedy
    twoje wywody będą miały jakiś sens. Ja tak zrobiłem i na podstawie
    swoich doswiadczeń mam wyrobioną opinię. Zachowanie testowałem
    na różnych oponach, ale od kilku lat używam głównie GY w prywatnych
    autach i Vredestein oraz Pirelli w służbowych. Ostatnie auto dostałem
    z GY Excellence i UG7 i po zamianie na 4Seasons nie zauważyłem różnicy
    w hamowaniu na suchym a na lodzie (zmarznięta "skorupa" lodowo-sniegowa)
    4S zachowują się moim zdaniem lepiej. Żona od paru lat używa na zmianę
    GY HG i GY UG. Po ok. trzech latach straciły swoje właściwości pomimo
    minimalnego zużycia - stały się twarde i "śliskie". Nie zachowują się
    tak dobrze jak nowe a wyraźnie gorzej się na nich jeździ i hamuje.
    Podobnie zachowują się Pirelli, Maloya, Dębice i inne. Ciekawe, Vredestein'y
    chyba tego efektu nie miały, ale mogę się mylić (używałem ich tylko
    w CH a tam są specyficzne warunki do jeżdżenia). Kiedyś także nie
    docierało do mnie, że są dobre opony całoroczne. Swajcarscy koledzy
    skutecznie mi to udowodnili. Oczywiście zgadzam się, że w przypadkach
    specyficznych (auta sportowe, wyczynowe, określone warunki drogowe:
    serpentyny, strome podjazdy, brak odśnieżania, teren) opony sezonowe
    będą miały przewagę i jest wtedy sens ich stosowania. Zalezy to także
    w dużej mierze od auta i kierowcy. Czasami kompromisowe rozwiazązania
    okazują się najlepsze. Aha, pytałem się innych użytkowników GY 4S
    czy zauważyli zmianę właściwości po kilku latach używania (ale nie
    "zużywania" :-). Twierdzą, że nic się nie dzieje.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 34. Data: 2010-12-31 09:35:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello e^x/dx,

    Friday, December 31, 2010, 9:22:10 AM, you wrote:

    > Wynika stąd, że nie masz doświadczenia z oponami wielosezonowymi

    Tak czytam i nie mogę się nadziwić. Jacy durni są ci wszyscy w tej
    Formule 1... Cztery rodzaje opon na max dwie godziny i jakieś 300km
    jazdy. Twarde, miękkie, na mały deszczy i na duży deszcz i jeszcze
    wyścig potrafią zatrzymać, jak deszcz za duży. Te durnie nie znają się
    na oponach! Założyliby wielosezonowe i z głowy! Nie trzeba wymieniać
    co chwile, trwałe to, w każdych warunkach pojedzie i wreszcie będzie
    można urządzić wyscigi zimą na torze Poznań! I wszystko na jednym
    komplecie opon na rok! Jaka oszczędność!

    Musisz koniecznie zgłosić to do FIA - oni cały czas szukają metody
    obniżenia kosztów. A tu taka prosta metoda.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 35. Data: 2010-12-31 10:35:35
    Od: " e^x/dx" <d...@N...gazeta.pl>

    Zróbmy tak:

    Język polski:
    Zadanie ucznia na zakończenie szkoły podstawowej.
    Zakres: czytanie ze zrozumieniem i interpretacja tekstu.

    Przeczytaj dwa razy tekst poprzenich postów ze zrozumieniem i odpowiedz na
    następujące pytania:

    1. Co jest przedmiotem dyskusji w wątku? Zacytuj autora pierwszego postu
    i wskaż, jaką informację chciał uzyskać.

    2. Jakiego rodzaju opon i zakresu ich stosowania dotyczy wątek (samochody
    osobowe popularne, superauta, samochody sportowe rajdowe, samochody sportowe
    torowe, samochody terenowe off-road, pojazdy księżycowe i marsjańskie)?

    3. Czy w wypowiedziach wspomniano o Formule 1 i w jakim celu? Czy uwagi
    o oponach stosowanych w F1 wnoszą dodatkowe informacje do wątku dyskusji?
    Czy twoim zdaniem opony używane w F1 można stosować w autach osobowych
    używanych w codziennym życiu?

    4. Czy opony używane w autach rajdowych torowych są dobierane do warunków
    pogodowych występujących w czasie wyścigów i dlaczego? Czy w samochodach
    popularnych stosujemy takie same zasady doboru opon jak w sporcie
    samochodowym? Odpowiedź uzasadnij.

    5. Napisz przykłdowy list do producentów opon dla F1 w którym zapytasz o
    następujące zagadnienia:
    - dlaczego w oponach F1 stosuje się inne rodzaje mieszanek gumowych i różne
    konstrukcje opon na różne warunki pogodowe, różne nawierzchnie torów
    i różną topologię torów z uwzglednieniem ilości i kątów zakrętów na
    na danym torze oraz długości tzw. odcinów prostych.
    - dlaczego w F1 i sportach motorowych podgrzewa się opony podczas postoju
    i dlaczego nie robi się tego w autach popularnych codziennego użytku?
    (Jako pracę na dodatkowe punkty liczone x2 napisz przykładowy list, w którym
    uzasadniasz i domagasz się wprowadzenia ogrzewania postojowego opon w
    samochodach popularnych i wyliczasz wszystkie zalety tego rozwiązania pod
    kątem bezpieczeństwa biernego i czynnego w ruchu drogowym).

    6. Napisz na podstawie swojego doświadczenia porównanie własności jezdnych
    dla opon sezonowych letnich i zimowych oraz wielosezonowych dowolnego
    producenta na jednym z twoich aut. Jeżeli nie masz takiego porównania
    odpowiedz jaki cel miał twój głos w dyskusji (chciałem zaistnieć, udowodnić
    swoją niewątpliwą wiedzę i doświadczenie, wykazać oczytanie i znajomość
    problemów współczesnej motoryzacji).

    7. Dlaczego autor e^x/dx powinien napisać do FIA i co twoim zdaniem powinien
    zawierać ten list (odpowiedź uzasadnij na podstawie cytatów z jego
    poprzednich wypowiedzi z uwzglednieniem wątku dotyczącego warunków
    specyficznych)?

    Rozwiązanie zadania możesz umieścić w obecnym wątku.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 36. Data: 2010-12-31 11:13:58
    Od: "Inead" <a...@g...pl>

    " e^x/dx" <d...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > Zróbmy tak:

    Daj spokój, Romuś to tutaj taka grupowa oferma - nie ma co się na niego
    spinać. Jak juz coś powie to to zupełnie sensu nie trzyma, ale czasem
    chociaż posmiać się można.