  • 11. Data: 2017-01-21 12:50:10
    Temat: Re: odbior AM
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:
    > Zysk cwiercfalowego
    > unipola nie jest przeciez taki duzy.

    Na LW największy zysk miałem po podłączeniu uziemienia
    do obwodu LC, a nie anteny (2m).
    Mniej więcej na słuch, uziemienie dawało 90% energii, a antena 10%.

    To było radio detektorowe i odbierałem dziesiątki stacji.

  • 12. Data: 2017-01-21 13:16:27
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Zainspirowany dyskusja przelaczylem radyjko na AM MW ...
    > i uslyszalem tylko wielki halas.
    > Piski, buczenia - i to na calym pasmie.
    > Stacji zadnej.
    > Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?

    Osobiście słucham AM ale przez WebSDR, ten z Holandii. :-)
    Można trochę stacji z całego świata złapać i to w całkiem dobrej jakości,
    Skoro ten WebSDR odbiera to chyba się da.

    jp

  • 13. Data: 2017-01-21 14:21:05
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-01-21 o 02:11, J.F. pisze:

    > A na UKF wystarcza 50 cm.
    >
    > Czy ja sie myle, czy i na srednich takie 50cm powinno wystarczyc ?

    Odpowiednikiem 50cm. z UKF było by 50m. na średnich.

  • 14. Data: 2017-01-22 03:26:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Patrząc na to, co z brzegu po lewej, to rzeczywiście, wygląda mi to
    > nieco osobliwie, praktycznie bez specjalnego ofiltrowania, a antena
    > ferrytowa (AMANT na schemacie) z reakcją? Hmm...

    Bo to tanizna jest. Chciałem coś, co odbierze mi KF, ale bez wydawania 3k
    PLN na jakieś Yaesu, bo nie byłem pewien, czy się wciągnę. Za tego Degena
    dałem siedem lat temu 300 zł.

    Teraz wiem już, że nie wciągnąłem się na tyle, żeby kupować transceiver :)
    Co najwyżej podłubałbym coś samemu - dorobił jakieś filtry, może zrobił
    nadajnik... ale to jest gdzieś daleko na liście rzeczy do zrobienia, na
    pewno dalej niż odbiornik na VLF.

    > Może... choć nie bardzo mi na to wygląda,

    Zastanawiam się, ile trzeba poświęcić czasu na naukę, żeby rozumieć ten
    schemat, w sensie wiedzieć, jaka jest funkcja każdego obwodu. Ja się
    zajmuję elektroniką od lat, a radiówka nadal jest dla mnie czarną magią.
    Może minąłem się z powołaniem :)

    > Niestrojone obwody aktywne na wejściu? Trochę się boję, że przy większym
    > "badziewiu" w otoczeniu, mogą pojawić się problemy, powiedzmy, z
    > liniowością tych układów... I zrobi się śliczny mieszacz. A radyjko
    > ładne jest.

    W sumie bardziej problemem jest to, że przez brak strojonych obwodów lub
    chociażby przełączanych filtrów on się często zatyka. Ale to taka baza do
    własnych konstrukcji, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samemu zrobić
    strojony filtr (i w sumie mam jakiś do anteny pętlowej DE31, ale nie
    używam jej, słabo się sprawdzała).

    Inna sprawa, że ja go już kiedyś zacząłem przerabiać do podłączenia do
    komputera (i strojenia z komputera), więc jeśli kiedyś wrócę do tej
    przeróbki (na razie ma wyprowadzone niezbędne sygnały), to równie dobrze
    będzie można pomyśleć nad strojonym cyfrowo bankiem filtrów.

    Tyle że to już się zacznie robić konkretna konstrukcja, a z g...na bałwana
    nie ulepię, jest tyle innych, droższych, ale lepszych odbiorników, że nie
    wiem, czy chce mi się w to bawić. Chyba tylko w celach edukacyjnych.

    Tak czy inaczej radyjko z takim pokryciem za 300 zł to dobry deal, nie
    żałuję zakupu.

    > Powszechny parametr.

    uV to wiadomo, że czułość odbiornika - przy takim napięciu na wejściu, na
    wyjściu pojawi się sygnał o jakimś określonym poziomie (tak?), a może to
    próg detekcji? No w każdym razie napięcie. Ale tego, dlaczego podają też
    mV/m, nie rozumiem... tzn. wiem że jedno to napięcie, a drugie to gęstość
    pola (zgadza się?), ale czemu tu jest tak, a tu tak?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2017-01-22 03:32:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A na UKF wystarcza 50 cm.
    >
    > Czy ja sie myle, czy i na srednich takie 50cm powinno wystarczyc ?

    W sumie zależy co i z jak daleka chcesz odbierać. 50cm pewnie wystarczy
    dla stacji krajowych. Czy dla zagranicznych... ciężko powiedzieć, to też
    zależy od propagacji (czyli od pory doby, czy nawet pogody - im bardziej
    sucho, tym lepiej), od różnych specyficznych warunków propagacyjnych,
    których nigdy nie rozumiałem, a które wpływają na otwarcie danego pasma...
    tu może ktoś bardziej doświadczony się wypowie.

    > Ale ... jesli w takiej fali o natezeniu 1mV/m umiescimy odbiornik
    > z 50cm antena ... to jakie napiecie bedzie na wejsciu odiornika ?
    > Chcialoby sie powiedziec, ze 500uV, ale cos to za proste :-)
    >
    > I jak na to napiecie wplynie czestotliwosc fali ?

    No idea :)

    Technika radiowa w ogólności, a antenowa w szczególności, to jedna z tych
    dziedzin, które zawsze mnie interesowały, ale jestem za cienki między
    uszami (albo za mało mam teoretycznych podstaw), żeby w pełni zrozumieć
    zjawiska, które zachodzą przy w.cz. Znam typy anten, bo tego można się
    nauczyć (zresztą musiałem na egzamin krótkofalarski, ale tak czy inaczej
    to mnie ciekawiło), mogę nauczyć się, jaką dana antena ma charakterystykę,
    ale jakby ktoś mnie zapytał, dlaczego ma taką a nie inną, to nie odpowiem.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 16. Data: 2017-01-22 03:39:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    kilokitu <k...@o...pl> wrote:

    > Niestety antenę, która jest wielokrotnie krótsza od długości fali bardzo
    > trudno dopasować do impedancji kabla.

    W miejscach piszących o VLF mówią na to "field probe", bo tak naprawdę
    nie jest to już antena (w sensie zjawisk zachodzących w antenach), tylko
    sonda, badająca pole.

    > Przykładem może tu być rozwiązanie anteny typu Mini-Whip gdzie element
    > aktywny ma wymiary 30x70 mm (milimetrów) a antena bardzo dobrze pracuje
    > w zakresie od 10 kHz do 30 MHz. W Google można znaleźć tysiące opisów
    > tej anteny... dla przykładu tu:

    Gdzieś tu kiedyś pisałem o miniwhipie i były jakieś wątpliwości :)
    Finalnie zarzuciłem ten pomysł, zamiast tego pociągnąłem ten wspomniany
    kabel.

    O jest.

    http://www.grupy.egospodarka.pl/Prosba-o-sprawdzenie
    -schematu-przelacznik-antenowy,t,556235,8.html

    > Gdyby kogoś interesowała teoria to bardzo przystępnie jest opisana w
    > książce Poradnik Ultrakrótkofalowca dostępnej w bibliotece AGH. Opis
    > anten rozpoczyna się od strony 843:
    > http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/

    Mam, ale nigdy nie przeczytałem do końca...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 17. Data: 2017-01-22 04:00:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    test <t...@t...test> wrote:

    > U mnie Śnieżnik R 502 daje już ledwo radę:

    U mnie Śnieżka nie daje w ogóle, nawet z anteną - szum w całym zakresie.
    Tyle że testowałem jak akurat PR1 na 225 kHz był wyłączony (jakaś przerwa
    serwisowa), a teraz leży gdzieś głęboko i nie chcę go już odgruzowywać.

    Co do Degena, nagranie PR1 z teraz (wewnętrzna antena ferrytowa, środek
    mieszkania, zmiana poziomu sygnału wynika ze zmiany położenia radia):
    http://picosong.com/rYQA/

    Mam jeszcze taki radiotelewizor przenośny Mistral TV-502R, od radia jest
    tam układ CD2003, ale on ma na AM tylko zakres 54-160 kHz, nie mam pojęcia
    czemu tak (pewnie polski importer olał w ogóle polski zakres AM, skupiając
    się na TV i FM; nie wiem czy i gdzie używa się AM w takim zakresie).

    Jest o nim trochę więcej tu:

    http://www.petervis.com/gallery/Toys_and_Games/5_Inc
    h_Black_and_White_TV_With_AM_FM_Radio/5_Inch_Black_a
    nd_White_TV_With_AM_FM_Radio.html

    > AM szkoda pod względem brzmienia i "atmosfery".

    Bo jakości tam nie ma, ale atmosfera jest :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 18. Data: 2017-01-22 10:42:02
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    > Co do Degena, nagranie PR1 z teraz (wewnętrzna antena ferrytowa, środek
    > mieszkania, zmiana poziomu sygnału wynika ze zmiany położenia radia):
    > http://picosong.com/rYQA/

    Zdecydowanie przetwornice i wpływ szerokiego wejścia w.cz., z naciskiem na
    to pierwsze.

> [...]
    > czemu tak (pewnie polski importer olał w ogóle polski zakres AM, skupiając
    > się na TV i FM; nie wiem czy i gdzie używa się AM w takim zakresie).

    Nie ma nigdzie takiego zakresu, to jest 540-1600 kHz, z niezbyt zrozumiałego
    dla mnie względu, podaje się wartości, które trzeba pomnożyć przez 10. Jak w
    niektórych obrotomierzach w aucie, nie RPM x tysiąc, tylko x sto, może, aby
    to efektowniej wyglądało? W radiach przypuszczam, ze wzięło się to z tego,
    ze miejsca na napisy na skali za dużo nie ma, mniej trzeba napisać, jeśli
    się da, że mniżnik jest x 10 kHz i urwie się ostatnie zero z napisanej
    wartości. Masz fale średnie w tym RTV, najzwyklejsze średnie. Zresztą nad
    napisem "kHz" masz drugi - "x10". Tak ktoś zrobił i poszło. Choć czasem
    zdarza się, że nie urywają zera, nie podają "x10" i też się mieści. Tu by
    się spokojnie zmieściło.

    > Jest o nim trochę więcej tu:
    >
    > http://www.petervis.com/gallery/Toys_and_Games/5_Inc
    h_Black_and_White_TV_With_AM_FM_Radio/5_Inch_Black_a
    nd_White_TV_With_AM_FM_Radio.html

    Wiem, że takie, bądź podobne, wozili kierowcy cieżarówek w trasę. Drobna
    niedogodność, jak brak RGB, ale za to Wolnej Europy posłucha, jakiejś
    lokalnej stacji, meczyk, czy film w lokalnej telewizorni, odpocznie - i w
    drogę dalej.

    > Bo jakości tam nie ma, ale atmosfera jest :)

    Może być i jakość, choć o nią trudno z wiadomych względów, ale
    charakterystyczne brzmienie przekazu daje nastrój :) A jak w bunkrach, 20
    metrów pod ziemią, fajnie się tego słucha. Średnie jeszcze przechodzą, nawet
    całkiem żwawo. I o dziwo, też były tam zakłócenia, co lepsze, nie dające sie
    wytłumaczyć, bo niczego w najbliższej okolicy, co mogło by siać, nie było.
    Objawiały się cichymi trzaskami podobnymi do tych, jak ktoś przy radiu
    zdejmuje sweter, trzaski nieregularne, dość rzadkie, ciche i nie
    przeszkadzające w odbiorze, o nieco stłumionym "brzmieniu". Jakby w lokalnym
    środowisku coś się wyładowywało.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 19. Data: 2017-01-22 12:22:10
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Bo to tanizna jest. Chciałem coś, co odbierze mi KF, ale bez wydawania 3k
    > PLN na jakieś Yaesu, bo nie byłem pewien, czy się wciągnę. Za tego Degena
    > dałem siedem lat temu 300 zł.

    No i działa, na filmach YT wcale nienajgorzej.

    > Teraz wiem już, że nie wciągnąłem się na tyle, żeby kupować transceiver :)

    Coś fazowo-homodynowego można by zrobić, jako ćwiczenie... Albo radio i
    dołączony nadajnik, przez układzik który zadba o to, by w.cz. z nadajnika
    nie zrobiło krzywdy radiu, a ANT była dopięta i emitowała.

    > Zastanawiam się, ile trzeba poświęcić czasu na naukę, żeby rozumieć ten
    > schemat, w sensie wiedzieć, jaka jest funkcja każdego obwodu. Ja się
    > zajmuję elektroniką od lat, a radiówka nadal jest dla mnie czarną magią.

    Mnie w schemacie zastanowiło co innego, ale może źle czytam - ileś-tam
    obwodów, gdzie takowy jest dwucewkowy, a jedna z cewek wisi w powietrzu.
    OIDP, takie coś średnio dobrze wpływa na jakość takiego obwodu...

    > Może minąłem się z powołaniem :)

    Hobby jest tak obszerne, że chyba nie da sie wszystkiego, jeden DX-uje, inny
    tłucze satelity, inny dorabia sterowanie cyfrowe, kolejny wali po zawodach,
    następny zbiera dyplomy, dalej, to mamy QRP, czy nawet QRPP, potem szybką
    telegrafię, emisje komputerowe i telegrafii automatycznej, MS, EME, poniżej
    poziomu szumów, wąskopasmowo, SSTV, to przy odrobinie szczęścia nawet
    komputera nie trzeba, ATV, którego coraz mniej, a przecież nasi
    krótkofalowcy nawet przemiennik skonstruowali ATV, itd, itp...

    > W sumie bardziej problemem jest to, że przez brak strojonych obwodów lub
    > chociażby przełączanych filtrów on się często zatyka. Ale to taka baza do

    No, czyli dobrze zobaczyłem...

    > własnych konstrukcji, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samemu zrobić
    > strojony filtr (i w sumie mam jakiś do anteny pętlowej DE31, ale nie
    > używam jej, słabo się sprawdzała).

    Tylko teraz, jak to ofiltrować i po(d)łączyć, żeby spełniło swoja rolę i nie
    zatkało układu przy mocnym sygnale gdzieś z boku pasma?

> [...]
    > przeróbki (na razie ma wyprowadzone niezbędne sygnały), to równie dobrze
    > będzie można pomyśleć nad strojonym cyfrowo bankiem filtrów.

    Najpierw niech może będzie jakikolwiek należycie działający filtr, zeby się
    nie okazało, że zrobione będzie całe sterowanie, strojenie, a efekt będzie
    nieprzystający do włożonego wysiłku... Ale pomysł fajny i popieram. Byle
    cyfra w układzie nie zakłóciła...

    > Tyle że to już się zacznie robić konkretna konstrukcja, a z g...na bałwana
    > nie ulepię, jest tyle innych, droższych, ale lepszych odbiorników, że nie
    > wiem, czy chce mi się w to bawić. Chyba tylko w celach edukacyjnych.

    A chociażby... Choćby dla przećwiczenia składania takich układów w
    przyszłości.

> [...]

    > wyjściu pojawi się sygnał o jakimś określonym poziomie (tak?), a może to

    Zapewne chodzi o określony S/N, że przy danej wartości napięcia, mamy odstęp
    sygnał-szum przynajmniej taki, jak zapodano, albo lepszy. Próg detekcji jest
    znacznie niżej, nawet poniżej poziomu szumów.

    > próg detekcji? No w każdym razie napięcie. Ale tego, dlaczego podają też
    > mV/m, nie rozumiem... tzn. wiem że jedno to napięcie, a drugie to gęstość
    > pola (zgadza się?), ale czemu tu jest tak, a tu tak?

    Przyznam, że tutaj ci specjalnie nie podpowiem, nie chcę snuć domysłów i
    przy okazji nieprawdy, gdyby domysł był zły... No, mniej-więcej tak,
    natężenie pola, ale czy to się przekłada na to, że w przewodniku o takiej
    długości wzbudzi się takie napięcie, tego ci nie powiem, mam sprzeczne
    informacje z różnych miejsc.

    BTW Dla S-metrów - poziom S=9, to do 30 MHz, 50 uV na zaciskach 50 omów, a
    powyżej 5 uV. Różnica jednego "esa", to 6dBu (S+1 to 2x poziom sygnału S),
    jest to więc skala logarytmiczna. To tak tytułem napięć.

    BTW2 Miał ktoś kiedyś odbiór S9+80? :) Bo ja tak, choć było to w klubie
    SP5PKN).

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 20. Data: 2017-01-22 13:04:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-21 o 12:50, Vernon L. Pinkley pisze:

    > Na LW największy zysk miałem po podłączeniu uziemienia
    > do obwodu LC, a nie anteny (2m).
    > Mniej więcej na słuch, uziemienie dawało 90% energii, a antena 10%.
    >
    > To było radio detektorowe i odbierałem dziesiątki stacji.

    Nic zaskakującego, biorąc pod uwagę fakt, że nadawanie LW to jest w
    zasadzie pompowanie ładunku pomiędzy dwiema okładkami kondensatora, z
    których jedną jest ziemia a drugą maszt.

    Już się kiedyś zastanawiałem, czy działanie radia kryształkowego nie ma
    więcej wspólnego z bezprzewodowym przesyłem energii (sprzężenie
    pojemnościowe) niż radiami działającymi na krótszych falach.