    From: __Maciek <i...@c...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: mycie PCB
    Date: Mon, 30 Jan 2012 20:47:35 +0100

    Sat, 28 Jan 2012 03:29:01 +0100 "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    napisał:

    >http://allegro.pl/myjka-ultradzwiekowa-2-6-l-moc-17
    0w-podgrzewa-1l-i2068424451.html
    >Akurat wymiar wewnętrzny by mi pasował...
    >A w ogóle to - w czym myć ? Alkohol izopropylowy ?
    >A może w czymś innym ?

    Też mam jakąś tanią myjkę z Allegro, bez podgrzewania, deklarowana
    przez producenta moc 65W. Daje radę bez problemu. Najlepiej myć w
    odpowiednich do tego celu płynach. Propanol w myjce nie działa dużo
    lepiej niż w zwykłej misce. Polecam płyny Electrolube - FLU i SWA.
    Różnica pomiędzy nimi jest taka (kurde, już z trzeci albo czwarty raz
    to piszę, czemu ludziki nie czytają archiwum?) że FLU to środek oparty
    na rozpuszczalnikach, a SWA na detergentach. Jeżeli napisy na płytkach
    robisz samemu termotransferem to FLU je niestety zmyje. Robionych
    sitodrukiem (jak na płytkach z płytkarni) nie rusza. Elementy z
    tworzyw rozpuszczalnych w rozpuszczalnikach organicznych (np. z
    polistyrenu) też pewnie by rozpuścił. Ja używam SWA, choć to nieco
    słabszy środek (co oznacza jedynie odrobinę dłuższe mycie a nie że coś
    zostawi), ale nie rozpuszcza mi napisów. Jako że to dość drogi środek,
    to po myciu, jak nie jest całkiem zasyfiony, zlewam go do osobnej
    butelki i wykorzystuję przy następnych myciach. Jeszcze bardziej
    zasyfiony można wykorzystać np. do mycia części maszynowych, a myjka
    nadaje się do tego świetnie. Warto więc trzymać 2-3 butelki z płynem o
    różnym stopniu zasyfienia i stopniowo go przemieszczać przez tę
    kolejkę.

    >Jak potem jest z schnięciem takiej PCB ?

    Płucze się ją dokładnie pod kranem z resztek płynu a następnie płucze
    się ją z kranówki (zostawia osad) wodą destylowaną. Sprawę przyspiesza
    dmuchnięcie sprężonym powietrzem.

    >Czego nie należy myć (w sensie - np .
    >zaklejane buzzery piezo ?)

    Zaklejane buzzery piezo są właśnie po to zaklejane żeby taką naklejkę
    zdjąć dopiero po umyciu i wysuszeniu płytki. W przypadku np.
    przekaźników musisz sprawdzić u producenta czy konkretny typ może być
    myty. Niestety popularne tact-switche nie nadają się do mycia i
    pozostaje ich wlutowanie po umyciu płytki i następnie ręczne zmycie
    resztek topnika wokół ich nóżek.