  • 31. Data: 2016-09-07 08:58:46
    Temat: Re: mrowiące laptopy
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Robert Wańkowski pisze tak:

    > Ale tylko te podłączone do PE.
    > Teraz instalacje są z PEN i taki pomiar spowoduje zadziałanie
    > różnicówki.

    Teraz nowe instalacje są TN-S i są tam trzy przewody L, N i PE.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 32. Data: 2016-09-07 09:26:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-07 o 08:58, PiteR pisze:

    > Teraz nowe instalacje są TN-S i są tam trzy przewody L, N i PE.
    Czyli sprawdzenie bolca żarówką polega na zadziałaniu różnicówki?
    Tak? Bo myślałem, że oczekujesz zaświecenia się żarówki.

    Robert

  • 33. Data: 2016-09-07 09:27:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-07 o 08:56, PiteR pisze:

    > Nie przewód o którym mówiłem nazywa się PE.

    Tak, masz rację, namieszałem. :-(

    Robert

  • 34. Data: 2016-09-07 10:29:06
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Robert Wańkowski pisze tak:

    > Tak, masz rację, namieszałem. :-(
    >
    > Robert

    Jezu, nieliczny co się nie upiera. Klękajcie narody ;)

  • 35. Data: 2016-09-07 10:38:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Robert Wańkowski pisze tak:

    > Czyli sprawdzenie bolca żarówką polega na zadziałaniu różnicówki?
    > Tak?

    Tak, w nowych TN-S na zadziałaniu różnicówki a w starych instalacjach
    na zaświeceniu żarówki.

    > Bo myślałem, że oczekujesz zaświecenia się żarówki.

    z tym że jak sprawdzam mieszkanie to demontuję różnicówkę i mostkuję
    przewody albo pobieram sobie fazę sprzed różnicówki i chodzę od
    gniazdka do gniazdka z przedłużaczem więc zarówka się zaświeca.

  • 36. Data: 2016-09-07 20:13:54
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    > Uzasadnij?

    Jak laptop ma "kopać" 110V, czy 220V, skoro zasilany jest prądem stałym o
    znacznie mniejszym napięciu (u mnie zasilacz laptopa ma 19V). W takim przypadku
    nie ma układu TN-S czy TN-C-S.

  • 37. Data: 2016-09-07 21:34:06
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    qwerty pisze tak:

> [...]
    > stałym o znacznie mniejszym napięciu (u mnie zasilacz laptopa ma
    > 19V). W takim przypadku nie ma układu TN-S czy TN-C-S.

    stałe 19v to jest napięcie pomiędzy + -
    zmienne 120v to jest napięcie pomiędzy laptopem a ziemią

  • 38. Data: 2016-09-08 19:33:24
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup
    .net...
    > stałe 19v to jest napięcie pomiędzy + -
    > zmienne 120v to jest napięcie pomiędzy laptopem a ziemią

    Niby w jaki sposób masz mieć tak wysokie napięcie między laptopem a ziemią skoro
    w laptopach jest (chyba) stosowany zasilacz impulsowy?

  • 39. Data: 2016-09-08 22:30:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    qwerty pisze tak:

> [...]
    >
    > Niby w jaki sposób masz mieć tak wysokie napięcie między laptopem
    > a ziemią skoro w laptopach jest (chyba) stosowany zasilacz

    No przecież o tym jest cały wątek.

    Nie masz podłączonego bolca to wtedy masa laptopa unosi się z
    potencjału ziemi na połowę napięcia ~230v przez kondensatory
    przeciwzakłóceniowe w zasilaczu. Dlatego czuć mrowienie.

    Wtedy bezpieczeństwo operatora laptopka zależy tylko od tego jakie
    Chińczył dał cześci.

    Prądu z gniazdka nie obchodzi co masz za urządzenie wetknięte do
    kontaktu czajnik, suszarkę, telewizor czy laptopa. On chce popłynąć
    do ziemi jeśli mu się tylko uda.

  • 40. Data: 2016-09-12 12:44:05
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    qwerty <q...@p...fm> wrote:

    > Jak laptop ma "kopać" 110V, czy 220V, skoro zasilany jest prądem stałym o
    > znacznie mniejszym napięciu (u mnie zasilacz laptopa ma 19V). W takim przypadku
    > nie ma układu TN-S czy TN-C-S.

    To czym jest zasilany nie ma znaczenia. Jego masa połączona jest ze
    stykiem uziemiającym i dopóki ten styk jest uziemiony, to nie ma problemu.
    Jeżeli nie jest, to wisi w powietrzu, a z tym samym stykiem połączone są
    (po stronie pierwotnej zasilacza) dwa kondensatory przeciwzakłóceniowe,
    jeden między fazą a uziemieniem a drugi między zerem a uziemieniem.

    Dlatego właśnie połowa potencjału sieci pojawia się na masie laptopa.
    Niskie napięcie jest względem tej masy, ale nie względem ziemi (bo ziemia
    jest odłączona, a wspomniane kondensatory podnoszą poziom tej masy
    względem ziemi).

    --
    http://www.chmurka.net/