  • 1. Data: 2017-01-25 09:09:15
    Temat: microwindows/nano-x na raspberry
    Od: ww <w...@o...pl>

    Witam. W nawiązaniu do niedawnego wątku o systemach gui na małe LCD, czy
    próbował ktoś instalować system nano-x na raspberry ? Jest to zestaw
    bibliotek do budowania okienkowych gui, wykorzystujących api
    kompatybilne z X11 oraz z WINAPI. U mnie się to nawet skompilowało pod
    raspbianem na raspberry zero ale działa strasznie niestabilnie. Jak
    jeden przykład udaje się uruchomić to 2 inne znowu przestają działać.
    Działa to na fbdev i można uruchomić zarówno na monitorze hdmi jak i na
    dodatkowym LCD (/dev/fb1).

  • 2. Data: 2017-01-25 11:43:42
    Temat: Re: microwindows/nano-x na raspberry
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 25 stycznia 2017 09:09:14 UTC+1 użytkownik ww napisał:
> [...]
    > jeden przykład udaje się uruchomić to 2 inne znowu przestają działać.
    > Działa to na fbdev i można uruchomić zarówno na monitorze hdmi jak i na

    Spróbuj Lazarusa na RPi. Działa bardzo fajnie.

  • 3. Data: 2017-01-25 12:24:39
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-01-25 o 11:43, s...@g...com pisze:

    > Spróbuj Lazarusa na RPi. Działa bardzo fajnie.

    Ale ja nie chce lazarusa. Gdybym chciał kompletne środowisko graficzne
    to mogę użyć 100 innych technologii. Zacząłem od testowania rozwiązań
    typu bare bone (bez użycia typowego systemu operacyjnego). Niestety,
    takie rozwiązania jak uGFX okazały się jednak zbyt prymitywne. Teraz
    szukam czegoś pod maksymalnie "gołego" linuxa. Jednym z najważniejszych
    priorytetów jest czas startu, max kilkanaście sekund. Chociaż to
    i tak cholernie dużo bo program pod raspberry circle startował w max
    2 sekundy.

  • 4. Data: 2017-01-25 15:41:53
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Ale ja nie chce lazarusa. Gdybym chciał kompletne środowisko graficzne
    > to mogę użyć 100 innych technologii.

    Dobrze Ci radzi. Aplikację można napisać łącznie z przetestowaniem na
    pececie. Potem tylko pstryk kompilacja na pi i finito. Ogólnie łatwo,
    szybko i przyjemnie. Bez crossów i innych zabaw.
    Nie trzeba się też przez 100 innych technologii przewalać których efekty
    odczuwasz. Lazarus po prostu działa.

> [...]
    > priorytetów jest czas startu, max kilkanaście sekund. Chociaż to
    > i tak cholernie dużo bo program pod raspberry circle startował w max

    Podstawa Archa

    https://archlinuxarm.org/platforms/armv6/raspberry-p
    https://archlinuxarm.org/platforms/armv7/broadcom/ra
    spberry-pi-2

    dość szybko wstaje, pewnie go jeszcze można odchudzić, partycja z
    systemem zrobionym na RO również przyspiesza (powywalanie logów np. do
    ramu itp). Z serwerem Xów zapewne zmieściłbyś się w zakładanym czasie
    (oczywiście nie 2 sekund).
    Ja bym osobiście kombinował w ten deseń.

  • 5. Data: 2017-01-25 17:13:47
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 25 stycznia 2017 12:24:39 UTC+1 użytkownik ww napisał:

    > Ale ja nie chce lazarusa. Gdybym chciał kompletne środowisko graficzne
    > to mogę użyć 100 innych technologii.

    No to w końcu o co chodzi? W głównym wątku piszesz, że chcesz GUI, a teraz wnioskuję
    że nie potrzebujesz grafiki. To tak jakbyś chciał kartofle, ale bez ziemniaków.

> [...]
    > priorytetów jest czas startu, max kilkanaście sekund. Chociaż to
    > i tak cholernie dużo bo program pod raspberry circle startował w max

    Może warto przejść na RPi-3. Nie mierzyłem czasu dokładnie, ale pełny Raspbian wstaje
    w jakieś 15s. Bez odchudzania.

  • 6. Data: 2017-01-26 07:59:22
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-01-25 o 17:13, s...@g...com pisze:

    > No to w końcu o co chodzi? W głównym wątku piszesz, że chcesz GUI, a teraz
    wnioskuję że nie potrzebujesz grafiki. To tak jakbyś chciał kartofle, ale bez
    ziemniaków.

    Ale ja napisałem bardzo konkretnie o co mi chodzi. O system nano-x.
    Lazarusem chętnie się pobawie ale nie w ramach TEGO PROJEKTU.

    > Może warto przejść na RPi-3. Nie mierzyłem czasu dokładnie, ale pełny Raspbian
    wstaje w jakieś 15s. Bez odchudzania.

    Może warto zostać przy lekkich rozwiązaniach. To co robie od biedy można
    zrobić na arduino, ja jednak mocno zaszalałem używać AŻ raspberry
    zero. Jeśli mając taki sprzęt muszę iść na kompromisy związane
    z czasem ładowania to projekt chyba pójdzie do kosza.

  • 7. Data: 2017-01-27 01:15:16
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 26 stycznia 2017 07:59:21 UTC+1 użytkownik ww napisał:

> [...]
    > zero. Jeśli mając taki sprzęt muszę iść na kompromisy związane
    > z czasem ładowania to projekt chyba pójdzie do kosza.

    Nie znam wymagań Twojego projektu, ale idę o zakład że jak "skosztujesz" Lazarusa to
    dojdziesz do wniosku, że jest to chyba najlepsze środowisko programistyczne dostępne
    na Pi. Bardzo!! mocne biblioteki, bogaty zestaw komponentów, intuicyjne projektowanie
    GUI. Co prawda trzeba poznać podstawy Pascala, ale jak znasz C, to nie powinno być
    wielkiego problemu. Ja osobiście wszystko smaruję TYLKO w Pascalu.

  • 8. Data: 2017-01-27 08:15:11
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-01-27 o 01:15, s...@g...com pisze:

> [...]
    powinno być wielkiego problemu. Ja osobiście wszystko smaruję TYLKO w Pascalu.

    Znam lazarusa, pascala, delphi, fpc. Znam zalety i znam wady. Na
    przykład kilkunastomegowe pliki wykonywalne. A taki na przykład
    tinycore linux cały ma 40MB. Ale wiadomo, co to jest te
    kilkadziesiąt czy kilkaset MB w tych czasach.

  • 9. Data: 2017-01-30 08:48:18
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-01-25 o 09:09, ww pisze:

> [...]
    > jeden przykład udaje się uruchomić to 2 inne znowu przestają działać.
    > Działa to na fbdev i można uruchomić zarówno na monitorze hdmi jak i na

    Z grubsza już to opanowałem. Tylko ogólnie porażka jeśli chodzi o
    prędkość odświeżania wyświetlacza. Max prędkość SPI to 27Mhz co daje
    coś ponad 10 klatek na sek. (480 * 320 * 16 * 10). Można iść wyżej (na
    przykład 41Mhz) ale są już widoczne śmieci. A dziwne bo przy testach bez
    linuksa taka prędkość działała. To już mój 4 wyświetlacz i znowu
    marny efekt.