    From: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: metro ethernet?
    Date: Mon, 20 Dec 2004 20:02:06 +0100
    <P...@s...owy.pl>
    <1...@v...pl>
    <P...@t...pilczyce.net>
    <gv2id7h7u8oe$.dlg@vahanara.pl>
    <P...@t...pilczyce.net>
    <hx8jmoxxxvk4$.dlg@vahanara.pl>
    <P...@t...pilczyce.net>

    Nastał nam piękny 18 grudzień 2004 roku,
    kiedy to Marek Wodzinski posłał(a) w świat wiadomość
    e.net>

    > A skad Ci sie wzielo 20 Mbit?
    > Poza tym uslugi dodatkowe wcale nie musza wychodzic poza lan, a potrzebuja
    > pasma w 'last mile'.
    To było tak z lekka prowokacyjnie.
    Wiele osób już pytało, jakie wyjście na świat ma e-Wro i nikt nie uzyskał
    odpowiedzi.

    > Chyba na poziomie maksimum ustalonego po wykorzystaniu limitu przeslanych
    > danych na dany miesiac.
    > Przy ustalonych limitach, to przepustowosci tak naprawde sa tylko wabikiem
    > marketingowym - zwlaszcza jak jestes w stanie w ciagu dnia/dwoch
    > wykorzystac ten limit.
    No, ja tam w TP na Neostradzie limitów nie mam.
    Poza tym wielu do tych 15 GB limitu w najtańszym chello 512 kbps nawet się
    nie zbliża.

    > tzn jakie?
    Mam do czynienia tylko z DSLem i Neostradą TePsy i chello, ale czy to senny
    pranek, czy wieczór z największą liczbą internautów przez monitorami, to
    mogę sobie robić mirror internetu (FTP, p2p, strumień audio/video) i mam
    pewność, że transfer będzie na poziomie maksymalnego zapewnionego w umowie.

    > A kto daje te 6Mbit po DSL-u lub kablowce? Bo mi sie zdaje, ze w
    > poprzednim swoim poscie 'wyfantazjowales' ta wartosc i ma sie ona nijak
    > do rzeczywistosci.
    Wspominałeś o "800KB/s (kiloBAJTOW)". A 6 Mbps daje na przykład chello.

    > A wyjscie TP jest dzielone na 500 000 abonentow neo - prosty przelicznik z
    > Twoich proporcji:
    > 1000 - 20Mbit
    > 500000 - x Mbit
    > x=10GBit
    Czy wyjście TP na świat nie ma 25 Gbps? Coś pamiętam, że 15 Gbps miało być
    do końca tego roku zwiększone do 25 Gbps.
    Weź pod uwagę statystykę i efekt skali.
    Typowa osiedlówka jest permanentnie zapchana, telekomy działają sprawnie.

    > TP daje gorsze warunki jak Twoja wyimaginowana osiedlowka (bo ma mniej
    > wiecej tyle co wyszlo z obliczen, a na dodatek jeszcze dzieli to z
    > modemowcami, sdi, internetdsl-em, polpakami i innymi).
    > Cóż - nie darmo pada tu od czasu do czasu okreslenie 'intranetu TP'.
    > Rozumiem, ze sie z nim zgadzasz. Czy o takich operatorach mowiles
    > kilkanascie wierszy wyzej? ("Tylko nieliczni, wielcy operatorzy...")
    Intranet TP jest faktem. Dodam, że świetny intranet.
    Podobny, można powiedzieć, ma choćby chello w całej Europie.
    Ta wstrętna TP nawet żada kasę za wpuszczanie obcego ruchu do swojego
    intranetu.

    > Owszem. Jest w lepszej, ale jak przyjdzie do wprowadzania nowych uslug, to
    > moze sie okazac, ze i tak trzeba ta siec zbudowac od nowa (patrz kablowki
    > bez kanalu zwrotnego).
    > Ale to, ze ktos jest w lepszej lub gorszej sytuacji nie znaczy, ze ci w
    > gorszej (na starcie) sa w beznadziejnej.
    Żeby podsumować całe te dywagacje o nowinkach i możliwościach technicznych.
    Owszem, nowsze jest lepsze. Co nie znaczy, że ma zagwarantowany sukces na
    rynku.
    Sprzedaż nowych aut z miesiąca na miesiąc bije nowe rekordy, pikując w dół,
    a ludzi od starych, tańszych trzeba przepisami odciągać.
    A nowe auto jest wygodniejsze, tańsze w eksploatacji, z gwarancją,
    bezpieczniejsze itd.

    > Ale to juz jego problem. Biznesplanu, kasy oraz oferty.
    I tu kończy się dyskusja na temat przewagi nowych technologii, a
    jednocześnie nie rozpoczyna, znacznie ciekawsza, na temat finansowania (z
    oczywistych powodów).

    > Mowiac o ratach 0% mialem na mysli wlasnie, to ze zazwyczaj towar tak
    > oferowany jest drozszy o koszt tych rat niz w innych sklepach oferujacych
    > zwykle raty. Czyli analogia: dostaniesz cos 'za darmo', ale zaplacisz za
    > to cyrografem lub niekorzytnymi warunkami umowy.
    > Ale to tak naprawde nie ma sie nijak do tematu.
    Jak wyżej. To temat finansowy. Nie odkryję ameryki, kiedy napiszę, że wielu
    by jednak zainteresował.

    > I co z tego? Przeciez nie dowodzi to tego, ze nowy gracz nie ma szans -
    > zwlaszcza jak daje lepiej i taniej niz konkurencja.
    Kto, gdzie? Nie masz chyba e-Wro na myśli? 55 zł to dziś typowa cena, nie
    żaden rarytas.

    > I co z tego? Nawet z tymi swiatlowodami w ziemi MPEC musial wydac ok. 7
    > milionow zl, zeby to dzialalo. Sorry, ale mysle, ze nie bardzo dociera do
    > Ciebie jakie to sa pieniadze i ze SĄ firmy, ktore takie pieniadze potrafia
    > _zainwestowac_ i jak widac - z sukcesem.
    O, wreszcie konkret. 7 milionów nawet przy okazji generalnego remontu po
    powodzi. Notabene, bardziej mnie interesuje planowany zwrot z tej
    inwestycji.
    Oczywiście, że dociera do mnie: 7 mln.
    To i tak niewielka kwota, w porównaniu z inwestycjami na przykład TP.
    Te 7 milionów na jedno miasto polecałbym uwadze dyskutantom z wątku
    którzy zamieniając piwo w knajpie na switcha snują wielkie plany:
    "Pamiętam jeszcze jak niedawno (rok temu) uczestnicy IX'a krakowskiego
    sciubiali na switcha i aż wstyd powiedzieć - do momentu gdy NetArt się
    dołączał połączenie odbywało sie przez huba... Razem z Marcinem Bochenkiem
    z Ceti pamiętam wtedy jak zdecydowaliśmy iż zaoszczędzimy na kilku
    niewypitych browarach i że wyłożymy kasę, nawet jeżeli inni nie będą sie
    chcieli dołożyć :)". [autora proszę o wybaczenie za ingerencję w literówki
    i literki]

    > Znasz jakiegokolwiek operatora, ktory podlaczyl choc jedno cale miasto w
    > ciagu jednego roku?
    Truizm: TP.

    [ciach]
    > Bo sa niewygodne jako argumenty?
    > Konkluzja poprzedniego postu ("Bo moze byc tansze i lepsze.") tez jest
    > jedna z tych 'nowinek technicznych'?
    Nowinki techniczne trzeba jeszcze sprzedać. Sieć miejska to nie praca
    ośrodka naukowo-badawczego.
    Podsunę badania IPSOSu:
    http://www.ipsos.pl/3_1_031.html
    "Dwie trzecie indywidualnych użytkowników Internetu nie wie, jak szybkie
    jest ich domowe łącze. Wynikałoby z tego, że zawarte w materiałach
    reklamowych dostawców Internetu informacje dotyczące prędkości dostępu nie
    są dla większości użytkowników zrozumiałe i, co za tym idzie, nie mogą być
    brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej instalacji łącza."

    "Indywidualni użytkownicy Internetu przede wszystkim przeglądają strony www
    i korzystają z poczty elektronicznej".

    "Obecna średnia wydatków na Internet wynosi 56 zł miesięcznie".

    "Zainteresowanie instalacją stałego łącza w domu jest jednak w Polsce dość
    ograniczone. Spośród osób, które nie posiadają w domu stałego łącza, 70
    proc. w ogóle nie jest zainteresowanych jego instalacją".

    Oczywiście można - wzorem Leppera - potępić w czambuł badania i sondaże.
    To nie wybory, najbliższa niedziela ich nie zweryfikuje.
    Myślę, że kto, jak kto, ale czytelnicy polipa powinni się z wynikami badań
    zapoznać.

    > To moze zobacz na naszych 'rodzimych' operatorow jak bardzo sie ociagaja
    > mimo, ze maja jeszcze rok na uruchomienie (tak: Plus i Era _juz_ oferuje
    > 3G przynajmniej w Warszawie, a termin jakos nie minal. EDGE w Plusie
    > dziala juz w wiekszosci duzych miast).
    A, czytałem już w poważnej prasie złośliwe komentarze, że telefonią 3G
    uruchomiono z wielką pompą. Działa w promieniu 500 metrów od biurowca
    operatora i na kilku tysiącach bilboardów w całym kraju.

    > Mysle, ze powinienes sie zainteresowac troche bardziej otaczajaca
    > rzeczywistoscia, bo Twoj obraz swiata jest lekko przestarzaly (i odnosze
    > wrazenie, ze TP-centryczny:-))
    Nie zapominaj o chellocentryźmie. Tyle razy wspominałem chello, a ty je
    pomijasz - oj nieładnie.

    > Nie. Po prostu przy serwowaniu kolejnych uslug Metro nie bedzie ponosic
    > juz dodatkowych kosztow na przebudowe sieci oraz nie bedzie mialo
    > ograniczen technicznych kablowek i DSL-i.
    > I bedzie mogla swiadczyc _wszedzie_ te same uslugi, a nie 'linia jest za
    > dluga' lub 'w pana rejonie nie ma kanalu zwrotnego (i nie bedzie)'.
    > Po prostu. Od razu siec z przyszloscia, a nie klejenie plastrem
    > instniejacej, zeby jakos sprostac konkurencji i podniesc spadajace
    > przychody, bo ludzie uciekaja do komorek lub satelity.
    Pożyjemy, zobaczymy. Na które miasto zwrócić w najbliższym czasie uwagę?
    Bo gdzie planuje inwestycje TP, Netia, Dialog, chello to wiemy.

    > Jakies konkrety co do e-wro czy tylko 'tak mi sie zdaje'?
    Nie wiem, czy jesteś zawodowo związany z e-Wro.

    > Jak lubisz naglowki, to powinienes chocby uruchomic google, zeby zobaczyc,
    > ze nie tylko w moich postach cos takiego jest.
    Wiem dlatego pytam.

    > Takie czasy. Kiedys wystarczylo sprzedawac byle co i byle jak. Teraz
    > rosnie konkurencja jak rowniez wymagania klientow wobec operatorow.
    > Wiekszosc malych osiedlowek niestety nie jest w stanie sprostac tym nowym
    > wymaganiom _klientow_ i albo sie dostosuja do warunkow rynkowych, albo
    > znikna. Brutalne, ale prawdziwe.
    > W temacie e-wro, to nie slyszalem, zeby podkopywalo jakkolwiek jakies inne
    > sieci lub chocby robilo promocje typu: przejdz do nas od innego
    > operatora za 1zl, wiec jak widac da sie zdobyc klienta jakoscia i cena.
    Za złotówkę można dziś mieć łącze u każdego "giganta". Cały czas o tym
    pisałem.

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,