  • Data: 2024-01-16 11:57:46
    Temat: Re: ma dowalić mróz
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 15 Jan 2024 10:07:30 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Przy AGM są inne progi - przy fazie ładowania stałym napięciem powinno ono
    > być wyższe niż 14.4V.
    > U mnie jest to 14.8V - ale wg rożnych producentów aku, napięcie na
    > akumulatorze może przyjmować nawet 15.6V

    To sie podaje od dawna, i owszem - moze przyjmować takie wartosci,
    ale ... po osiągnieciu wyłączyc ładowanie.
    Dobre do "prostownika garażowego", czy "ładowarki wózków
    akumulatorowych", ale nie do samochodu.

    AGM niby ma podawane wyższe napięcia, ale ciekaw jestem, czy to jednak
    nie szkodzi. Bo technologia ciągle ta sama.

    W ogóle szczegółów tych AGM i żelowych to jestem ciekaw, bo mi
    popularne opisy nie bardzo pasują.

    > Obstawiam, że to obniżenie napięcia u mnie (po włączeniu ksenonów czy
    > wycieraczek) służy do ochrony osprzętu lub zapewnienia mu stabilnych
    > warunków pracy.

    Ogolnie wiadomo, ze od lat jest "inteligentne zarządzanie" napięciem,
    komputer może najpierw podnieść, aby akumulator się szybciej
    naładował, potem obniżyć, aby sie nie przeładowywał ... tylko pomiar
    stanu akumulatowa jest to troche trudny w samochodzie, gdzie mamy
    mnóstwo odbiorników, alternator zmienia parametry, w dodatku dostarcza
    prąd pulsujący...

    > Dodatkowo start-stop też musi wiedzieć w jakiej kondycji ma akumulator pod
    > sobą.
    > Nie czy jest naładowany czy nie, ale ile ma Ah ładunku.

    No własnie. A pomiar prądu od 1 do 1000A jest trudny.
    I ładowywać trzeba mocniej, bo rozruchów dużo.

    A ja jestem bardzo ciekaw - czy te rozruchy tak niszczą "zwykły
    akumulator rozruchowy", czy właśnie podniesione napięcie wymaga
    AGM.

    > Jak akumulator
    > blisko śmierci (mimo, że odpala auto) to s-s się nie uruchamia.

    Tylko jak to sprawdzic?
    Własnie wywalilem aku, bo zapalał bez problemu, ale 20 minut na
    swiatłach go wydoiło.

    > W zimie
    > s-s może ciągnąć kilkadziesiąt A w trakcie postoju auta na światłach.

    Swiatła to mało, szczegolnie ze u mnie ksenony 2*35W, +4*5W.
    Ponizej 10A.
    Nowsze maja LED, dzienne to moze jeszcze mniej.

    > Przy słabym aku może się okazać, że gdy się załączy na światłach (cała
    > elektryka idzie wtedy z aku, a może być odpalone grzanie foteli, lusterek,
    > szyb, wycieraczki, wszystkie światła, muza na full itp) to po
    > kilkudziesięciu sekundach zabraknie prądu do rozruchu silnika.

    No właśnie.

    > Być może właśnie dlatego występuje u mnie to "badanie aku" i utrzymywanie
    > przez kilkadziesiąt sekund napięcia 12.6V.

    Byc może. Jak się utrzymuje napięcie pod obciążeniem, to naładowany.

    > Być może sterownik liczy czas w jakim napięcie z poziomu ładowania spadnie
    > do tych 12.6V i w jakim czasie później uzupełniany jest ładunek. Gdybam,
    > ale wg mnie to jedyne sensowne wyjaśnienie.

    Ale takie spadanie w kazdym akumulatorze następuje, i mam wrażenie,
    że od wielu czynników zalezy.
    Bez obciązenia sprawny aku to powinien miec jakies bardzo długi czas
    do tych 12.6V - dni nawet.
    No ale w samochodzie odbiorników nie brakuje.

    J.