-
21. Data: 2011-08-13 07:56:42
Temat: Re: luz na kole
Od: zefir <z...@S...pl>
W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
> W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:
>
>> Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
>> doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
>> zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
>> skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
>> bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
>> zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
>> pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
>> przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?
>>
>
> Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to
> powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy
> lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze
> srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To
> sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen
> pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla
> prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa
> motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w
> plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo
> nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca
> wymiary osia.
OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
to jeszcze obadam w trakcie wymiany.
--
pzdr.
zefir
-
22. Data: 2011-08-13 08:14:53
Temat: Re: luz na kole
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:
>
> OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
> to jeszcze obadam w trakcie wymiany.
Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie
na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A
suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze
uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ?
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X
-
23. Data: 2011-08-13 11:32:46
Temat: Re: luz na kole
Od: "Hinek" <h...@o...pl>
Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym
lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete
miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo
przesunac.
A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi.
Pozdr
--
Hinek