  • 11. Data: 2012-06-16 13:39:13
    Temat: Re: lutownica
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2012 00:44:01 +0200, BartekK napisał(a):
> [...]
    lucz_w_plynie
    > Ja też trochę, bo to autotrafo nie wygląda na 5kVA, ten toroid ma około

    Nie musi miec 5kVA, napiecie jest tam niskie. Poza tym pracuje krotki czas,
    wiec moze byc mocno przeciazone. W okolicy 1:15 mowia chyba o 1.2kVA, ale w
    przeciazeniu moze daje wiecej.

    > 100 zwojów na pierwotnym, albo raczej 2x50 po dwa druty równolegle (nie
    > za mało? może dlatego autotrafo) i ze 3 na wtórnym...

    przy przekroju rdzenia rzedu 45cm2 bedzie juz ok 1zw/V.
    Jakby oni byli z USA to by bylo w sam raz, ale wygladaja mi na Angoli.

    Byc moze po to autotrafo.

    > Zgrzewarkę można by ładną zrobić zamiast wygłupiać się w niszczenie
    > narzędzi, tylko odpowiednie miedziane elektrody z dociskiem imadłowym
    > czy coś...

    A ja sie wlasnie zastanawialem jak zespawac druty termopary :-)

    J.

  • 12. Data: 2012-06-16 14:07:08
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-06-16 13:39, J.F. pisze:

    > A ja sie wlasnie zastanawialem jak zespawac druty termopary :-)

    Szczotką węglową ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2012-06-16 15:48:05
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2012 04:19:12 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Bzdur o 5kA? Tam było góra 300-400A

    Ciekaw jestem jaki przekrój miał ten przewód, który stanowił uzwojenie
    wtórne trafo. Sądząc po średnicy odizolowanych końcówek to na pewno nie
    więcej niż 120mm2. Linka 35mm2 w izolacj igielitowej (luźna koszulka -
    to był uziemiacz przenośny) przy przepływie prądu rzędu 500A przez czas
    około 1 minuty rozgrzała się na tyle mocno, że izolacja się potopiła w
    wielu miejscach. Tutaj na filmiku widać jedynie, że po prawie minucie
    zaczyna się palić izolacja na końcu przewodu ale to od ciepła z
    topionego metalu.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 14. Data: 2012-06-16 21:39:21
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Oj tam, dywan tani, przelozenie podlogi drogie :-)

    I spryskiwacz jako gaśnica? ;)

    __
    Pzd.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2012-06-19 22:09:38
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Jun 16, 2:07 pm, PeJot <P...@m...pl> wrote:

    > Szczotką węglową ?

    Nie radzę, bo się metale mogą nawęglić -> termopara straci dokładność.
    Ja spawam tak: biorę jakiś odbiornik o mocy rzędu 0,5-1 kW (jako
    ogranicznik prądu zwarcia, np. kuchenka) i łączę w szereg ze zlewką z
    roztworem NH4Cl (salmiak). Zanurzoną elektrodę w postaci
    kilkunastocentrymetrowego drutu Cu 2,5 mm2 łączę z przewodem N 230 V,
    zaś przewód L, szeregowo z w/w odbiornikiem i szczypcami (dobra
    izolacja!). Szczypcami chwytam oba przewody konstruowanej termopary,
    skręcone na końcu. Tym skręconym końcem ostrożnie dotykam powierzchni
    płynu w zlewce. Pojawia się łuk między cieczą a parą przewodów, który
    spawa skręcone końce termopary. Sól i woda odparowują w temp. łuku.
    Wychodzi elegancki spaw w postaci kształtnej kulki. Tak robiłem z
    termoparami chromel-alumel (K) i są OK.

    UWAGA na niebezpieczne napięcie, wysoką temperaturę i promieniowanie
    łuku!! Nie zróbcie sobie krzywdy!! Nie ma żartów. Rękawice izolacyjne
    i okulary obowiązkowe!

    Pozdrawiam, W.

  • 16. Data: 2012-06-20 06:58:59
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-06-19 22:09, w2023 pisze:

    > Nie radzę, bo się metale mogą nawęglić -> termopara straci dokładność.

    A konkretniej o ile ? W necie jest trochę opisów spawarek opartych o
    proszek grafitowy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2012-06-21 10:05:14
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Jun 20, 6:58 am, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > A konkretniej o ile ? W necie jest trochę opisów spawarek opartych o
    > proszek grafitowy.

    Oj, to trudno ocenić "na oko", bo czynników jest dużo, stąd właśnie
    moje ostrzeżenie :) Lepiej wykorzystać metodę sprawdzoną.

    W.P.

  • 18. Data: 2012-06-21 14:12:27
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    w2023 <w...@p...fm> wrote:

    > Pojawia się łuk między cieczą a parą przewodów, który spawa skręcone
    > końce termopary.

    Czy potrzebny jest tak duży prąd? Ja temperaturę spokojnie uzyskiwałem
    z łuku z malutkiej przetwornicy do CCFL pracującej bez obciążenia, tylko
    zasiliłem ją z 20V zamiast 12V (wytrzymała to).

    Struny od gitary:

    http://www.youtube.com/watch?v=rR7kDoexSRQ

    Igły od strzykawek:

    http://www.youtube.com/watch?v=usY-JzE7I8Y