  • 31. Data: 2009-01-20 23:09:25
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Libra to pi razy oko rok 1974

    zgadza się, miałem Librę wyprodukowaną w czerwcu '74.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 32. Data: 2009-01-20 23:13:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ale jest istotna różnica pomiędzy rzekomym przerabianiem Neptuna 625
    > na lampowy a rozwojem starej Libry 201 w kierunku T6105 (przypomniałem
    > sobie prawdziwy numer). Zastosowanie lampowej końcówki w czymkolwiek
    > zbliżonym do Neptuna 625 czy też T6151/FE201 było technicznie
    > niewykonalne - brak odpowiedniego zasilania.

    Ja nawet nie wskazałem co na co (jaki numerek) przerabiano. Najpierw
    widziałem schemat i opis (w Radioelektroniku pewnie), z którego wynikało,
    że te lampy, to Stara Sprawdzona Konstrukcja (w odróżnieniu od psujących
    się tranzystorów). A potem spotkałem żywy egzemplarz. Poza tymi lampami
    były układy scalone, jak w innych nowych telewizorach. Jak były te lampy
    zasilane, tego sobie nie przypomnę.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2009-01-21 10:39:54
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > Ale emisja stereo, to w Polsce pierwsza połowa lat '70, a w Europie
    > trochę wcześniej. Wtedy z torem p.cz. problemów być nie mogło, a i z
    > resztą AM również. Nawet z falami krótkimi.

    Ojciec mi wspominal (bo to jeszcze nie moje lata) ze w latach 60-tych byly
    jakies próby stereo z nadawaniem kanałów na 2 czestotliwosciach - oczywiscie
    AM

    c.

  • 34. Data: 2009-01-21 16:54:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Ojciec mi wspominal (bo to jeszcze nie moje lata) ze w latach 60-tych
    > byly jakies próby stereo z nadawaniem kanałów na 2 czestotliwosciach
    > - oczywiscie AM

    Chyba robiono to jeszcze wcześniej. Zdaje się, że stereofoniczne
    transmisje robiono jeszcze w czasach przedradiowych. Przez linie
    telefoniczne. Później od czasu do czasu ktoś sobie przypominał
    o dwukanałowym dźwięku i robił radiową transmisję z dwóch
    nadajników. AM albo FM. Najśmieszniejsze, że stereofonia jako taka
    została opatentowana. Tylko że ochrona patentowa wygasła dużo
    wcześniej, nim wynalazek się przyjął.

    A w Polsce w latach '70 mieliśmy transmisję "Stereo i w kolorze".
    Obraz nadawała TVP (zwykle program 2), a dźwięk Polskie Radio
    w jedynym wówczas stereofonicznym programie 4.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2009-01-21 18:33:44
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Obraz nadawała TVP (zwykle program 2), a dźwięk Polskie Radio
    > w jedynym wówczas stereofonicznym programie 4.

    A jeszcze przed 1970 rokiem (1968? 1969?) był
    kilkakrotnie nadawany program telewizyjny
    w którym drugi kanał był w radio.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 36. Data: 2009-01-21 20:40:48
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 22:40:41 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > Bez przesady z tym powszechnym użyciem. W Związku Radzieckum, W USA, to
    > tak. Ale w Polsce? Tylko do słuchania Wolnej Europy. A w wolnej Europie,
    > to już do niczego.

    Praktycznie każde radio miało ten zakres z polskimi włącznie.

    > Ale emisja stereo, to w Polsce pierwsza połowa lat '70, a w Europie
    > trochę wcześniej. Wtedy z torem p.cz. problemów być nie mogło, a i z
    > resztą AM również. Nawet z falami krótkimi.

    Emisja stereo to początek lat 60-tych, a wtedy tranzystory jeszcze takie
    fajne nie były.

    > To była jakaś taka skrzynia all-in-one, jak starsze monofoniczne radia.
    > Głośniki na bocznych ściankach. No i stereo było. Dekodera na zewnątrz
    > nie miało.

    Akurat mam na warsztacie Sabę Freiburg 15 z 1964 roku i ona też ma dekoder
    jako moduł (oczywiście montowany w środku). I ARCZ (+ automatyczne
    strojenie) na silnik, także na zakresach AM.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 37. Data: 2009-01-21 20:40:48
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 22:44:33 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > Antykryzysowy. A rzadki, tak jak wszystko było wtedy rzadkie. Zresztą
    > nie upieram się, że w ogóle był.

    Raczej jak coś wcghodziło do produkcji to było tłuczone w milionach
    egzemplarzy, albo pozostawało na etapie prototypów lub próbnych serii.
    Były pomysły stranzystoryzowania szarotki, dwa - jeden to w pełni
    tranzstorowe radio, drugi to tranzystorowa przetowrnica do lampowego
    radia. Jeden z nich trzymakłem w ręku o drugim tylko słyszałem (już
    nie pamiętam który). Też nieseryjny protoyp.

  • 38. Data: 2009-01-21 20:46:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Tabaczynski napisał:

    > A jeszcze przed 1970 rokiem (1968? 1969?) był kilkakrotnie nadawany
    > program telewizyjny w którym drugi kanał był w radio.

    Na AM czy FM? W latach sześćdziesiątych 3 program PR miał jeszcze
    słaby zasięg, więc mogły to być fale długie. To by przypominało te
    amerykańskie transmisje.

    Pomysł o tyle wadliwy, że głośnika kanału "telewizyjnego" (zapewne
    prawego) nie dało się raczej odłączyć od odbiornika. Więc przekaz
    wizji podatny był na prawicowe odchylenie względem fonii. Ale
    dzisiaj to by się w ogóle czegoś takiego nie dało zrealizować.
    Przesunięcia czasowe w różnych transmisjach są zbyt wielkie.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2009-01-21 21:00:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Praktycznie każde radio miało ten zakres z polskimi włącznie.

    No i to mnie zawsze zastanawiało. Bo poza Wolną Europą nikt niczego
    tam nie słuchał.

    > Emisja stereo to początek lat 60-tych, a wtedy tranzystory jeszcze takie
    > fajne nie były.

    ...a w Polsce lata '70. Tranzystory były już dość fajne, układy scalone
    też, a u nas dalej robiono po audiofilsku na lampach.

    Lampowy czy tranzystorowy ten moduł?

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-01-21 21:03:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > radia. Jeden z nich trzymakłem w ręku o drugim tylko słyszałem (już
    > nie pamiętam który). Też nieseryjny protoyp.

    W latach osiemdziesiątych koncepcja gospodarki planowej załamała się
    kompletnie, więc nawet jak sobie coś w kumitecie cyntralnym ustalili,
    to później i tak nic z tego nie wychodziło.

    --
    Jarek