  • Data: 2014-11-06 14:49:15
    Temat: Re: łączenie kondensatorów - lamerskie pytanie
    Od: t-1 <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-11-05 o 21:38, quasi pisze:

    > Niestety w dwóch sklepach w Szczecinie nie udało mi się kupić
    > kondensatora elektrolitycznego 0,47uF/50V więc dałem w szereg dwie
    > sztuki 1uF/50V (pierwotnie miałem zamiar dać dwie sztuki 1uF/25V).
    >
    > Czyli jeżeli oba kondensatory mają (przynajmniej w teorii) równą
    > pojemność oraz napięcie dopuszczalne wystarczająco duże to nie muszę
    > dawać rezystorów wyrównawczych?

    Elektrolity są zazwyczaj w takim miejscu układu, że nie ma znaczenia dwa
    razy większa pojemność. Ich tolerancja jest zresztą kilkadziesiąt
    procent. Więc mogłeś dać jeden z zakupionych, prawdopodobnie brakuje mu
    dużo do deklarowanych 0,47.
    Szeregowo łączy się, gdy w żaden sposób nie można kupić na wymagane
    napięcie, np. kilka kV.
    Z drugiej strony, kondensatory elektrolityczne potrafią zmieniać swą
    pojemność w zależności od napięcia przy którym dłużej pracują, gdy
    mniejsze napięcie od nominalnego pojemność wzrasta. Czas i wysychanie
    działa w odwrotnym kierunku aż do zupełnej utraty pojemności.
    Więc po uruchomieniu układu spróbuj na jednym.