-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.supermedia.pl!newsfeed2.atman.pl!n
ewsfeed.atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: "Chris" <c...@s...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: kupno auta na zagranicznych rejestracjach
Date: Wed, 19 Dec 2012 08:51:31 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 193
Message-ID: <karrm4$99j$1@node1.news.atman.pl>
References: <50d0cce1$0$1312$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 194.56.211.10
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1355903492 9523 194.56.211.10 (19 Dec 2012 07:51:32 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 19 Dec 2012 07:51:32 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6090
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2476641
[ ukryj nagłówki ]ToMasz nabazgrał(a):
> witam
> mam zamiar kupić auto (dla seniora) na zagranicznych tablicach
> rejestracyjnych. Nie chce aby mnie ktoś wpuścił w maliny. Powiedzcie
> proszę jak się załatwia formalności związane z zakupem. domniemam że w
> kraju pochodzenia auta są wyrejestrowane i nie mają ubezpieczenia. Wożenie
> lawetą odpada. w ogłoszeniach jest napisane - opłacony gotowy do
> rejestracji. Jak to dobrze zrobić?
> ToMasz
> Ps oczywiście handlarza zapytałem, ale strasznie coś kręcił, że kolega coś
> tam załatwi, że jakieś tablice za chwile przykręcimy (auto miało swoje
> tablice)
Tylko nie daj się wrobić na umowę na Niemca !!! umowa kupna-sprzedarzy ma
być międzye tobą a importerem/handlarzem.
Przy okazji warto przeczytać przed kupnem:
Auta mogą być w dobrym stanie technicznym, dość spore przebiegi. Najgorsze
jest oszustwo na podatku VAT w UE:
Przekręt nr 1: zaniżanie wartości auta, czyli sprzedaż bez VAT
1. Zagraniczna firma "słup" kupuje auto i odsprzedaje je do polskiego
komisu.
Firmy sprowadzające samochody używane kupują auta po cenie netto (przed
opodatkowaniem). W ramach transakcji handlarze używają fikcyjnego
pośrednika - firmy określanej jako "słup", która jest zarejestrowana np. w
Czechach. Kupuje auto i odsprzedaje je do Polski.
2. "Słup" nigdy nie rozlicza się z podatku, bo firma przestaje istnieć.
Nieuczciwi handlarze są najczęściej powiązani z firmami "słupami", jednak
nigdy w sposób oficjalny. Nieuczciwy handlarz wystawia fałszywą umowę
kupna-sprzedaży, gdzie jako cenę wpisuje kwotę bez uwzględnienia należnego
podatku VAT, który powinien zapłacić "słup".
3. Klient kupuje auto będące przedmiotem przestępstwa skarbowego.
Nieuczciwy handlarz nie informuje klienta, że od samochodu nie został
zapłacony podatek VAT. Dzięki temu może zaoferować cenę bardziej atrakcyjną
niż komis, który prawidłowo rozlicza się z podatków. Kierowca kupujący
feralne auto jest zadowolony, bo tanio kupił auto.
Konsekwencje dla kupującego:
Służby zajmujące się ściganiem przekrętów dotyczących VAT, po numerze VIN
mogą łatwo namierzyć ostatniego właściciela auta będącego przedmiotem
przestępstwa. Gdy to nastąpi, możemy być pewni, że sprawa skończy się
konfiskatą pojazdu. Płatnikiem VAT jest klient, który - nawet jeśli nie wie,
że kupił auto bez podatku - powinien go zapłacić.
Albo bardziej ŁOPATOLOGICZNIE:
Coraz więcej na rynku pojazdów używanych pojawia się aut, które są
sprzedawane z ominięciem bardzo ważnego punktu procedury importowej - wpłaty
należnego podatku VAT (powinien być naliczony PRZY SPRZEDAŻY samochodu).
Procedura importu i sprzedaży takiego samochodu wygląda banalnie prosto -
dlatego obecnie trzeba bardzo uważać przy zakupie auta, które pierwotnie
było w posiadaniu firmy (np. leasingowej) za granicą. Pokrótce teraz
napiszę, jak wygląda zakup i "zalegalizowanie" takiego samochodu:
1. Rejestrowana jest firma z nipem UE, która może dokonywać zakupu
samochodów za granicą, płacąc tam kwoty NETTO. Firma rejestrowana jest w
Polsce lub za granicą - to ważna informacja - nie należy z góry zakładać, że
jeśli sprzedawcą była firma zagraniczna, to wszystko jest w porządku.
2. Właścicielem w/w firmy jest "słup" - czyli osoba, z której ciężko
ściągnąć później jakiekolwiek należności z tytułu zaległych podatków, firma
po dokonaniu iluś transakcji najczęściej zostaje zlikwidowana i zakłada się
następną.
3. Firma dokonuje bezpośrednio, lub przez komis, sprzedaży auta końcowemu
nabywcy, wystawiając na niego fakturę VAT-marża, lub fakturę ze stawką VAT:
"zw." lub "0%"
4. Nabywca, otrzymując fakturę, dowód opłaty akcyzy, przegląd techniczny,
tłumaczenia i opłatę recyklingową, dokona bezproblemowej rejestracji
samochodu - bowiem dysponuje wszystkimi niezbędnymi dokumentami do
zarejestrowania samochodu, a wydział komunikacji nie sprawdza, czy samochód
podlegał obowiązkowi opłacenia podatku VAT, czy też nie. Teoretycznie więc
nabywca ma legalnie nabyty i zarejestrowany pojazd.
5. Urząd Skarbowy, na który zarejestrowana była firma, dokonująca sprzedaży
auta, z około 3-miesięcznym opóźnieniem otrzymuje wykaz transakcji
wewnątrzwspólnotowych, które podlegały opodatkowaniu 23% VAT-em. Firma,
która nie uiściła podatku - wzywana jest do wyjaśnienia sytuacji - to może
potrwać ok. miesiąc.
6. W międzyczasie firma, dokonująca "usuwania podatku VAT" z jasnych
względów zostaje zlikwidowana.
7. Urząd Skarbowy, na podstawie numeru VIN samochodu będącego przedmiotem
postępowania, dociera do końcowego nabywcy i nabywca jest wzywany do Urzędu,
gdzie zapozna się z niewesołą dla niego sytuacją. Jej zakończenie może
wyglądać następująco:
- właściciel samochodu płaci zaległy VAT z odsetkami (za ok. 4-6 miesięcy, w
zależności, jak szybko uda się do niego dotrzeć) i może dalej eksploatować
samochód,
- samochód zostaje zatrzymany do momentu zakończenia postępowania
karno-skarbowego (a to może trwać np. 2 lata), po czym tak czy inaczej
pozostaje obowiązek zapłacenia zaległego podatku VAT.
Teraz istotna uwaga - komis, będący pośrednikiem w takiej transakcji, jest
prawnie zupełnie czysty. Komisant bowiem nie może w prosty sposób sprawdzić,
czy auto, które sprzedawał jako pośrednik, miało mieć VAT opłacony, czy też
nie. Importer bowiem nie ma obowiązku przedstawiania faktury zakupu
samochodu, aby dokonać transakcji sprzedaży. Dlatego komis nie będzie
pociągany do odpowiedzialności prawnej i nikt nie będzie z komisu ściągał
żadnych należności.
Znana jest procedura - jak więc się ustrzec przed zakupem takiego samochodu
(gdzie najczęściej takie auta są to niezłe okazje rynkowe, bo mogą mieć cenę
23% niższą od średniej rynkowej - z racji brakującego VAT-u)?
1. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę z 23% VAT - temat jest prosty - w
100% firma odpowiada za obowiązek odprowadzenia podatku z faktury, którą
wystawiła. Fiskus może ścigać wtedy tylko i wyłącznie sprzedawcę (zakładamy,
że samochód nie pochodzi z kradzieży, bo wtedy jakkolwiek by go nie
sprzedawać - będzie to nielegalne). W tej sytuacji kupujący nie musi się
martwić o sprawę podatku VAT.
2. Jeżeli firma sprzedaje auto na fakturę VAT-marża - należy zrobić 2
rzeczy:
a) sprawdzić po numerze VIN, kto był pierwszym nabywcą samochodu - takie
informacje znajdują się w bazach dealerów - jeżeli była to firma
(najpopularniejsze firmy leasingowe to: Axus N.V, Arval, Lease Plan, BCA) -
to zapala się pierwsza lampka ostrzegawcza
b) sprawdzić, kto widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym
pojazdu - i tu ważna informacja - dowód musi pochodzić z kraju, z którego
został PO RAZ PIERWSZY zakupiony pojazd. Może bowiem się zdarzyć, że ktoś
takie auto w międzyczasie "zalegalizuje" np. na Słowacji, albo na Litwie.
Weryfikację, czy dowód jest dowodem z pierwszego nabycia auta przeprowadzić
można bardzo prosto - każdy dowód rejestracyjny ma datę wydania. Jeżeli więc
dowód wydano 14.03.2005 roku, a auto ma datę I-szej rejestracji w dokładnie
tym samym dniu (lub parę dni wcześniej) - to jest to dowód z pierwszego
nabycia samochodu od dealera. Jeżeli w dowodzie widnieje jako właściciel
firma - druga lampka ostrzegawcza.
3. W przypadku, gdy obie w/w weryfikacje dały pozytywną informację (mamy w
obu przypadkach firmę jako właściciela pojazdu) - to na 99% sprzedający
powinien naliczyć VAT przy sprzedaży samochodu.
I teraz kolejna ważna uwaga - powyższa procedura dotyczy tylko i wyłącznie
sytuacji, gdy samochód w Polsce sprzedaje FIRMA (bezpośredni importer,
komis, itp.). Osoby fizyczne, nabywające pojazd za granicą, płacą tam PEŁNĄ
kwotę, obejmującą stawkę VAT obowiązującą w kraju, w którym dokonywana jest
transakcja kupna-sprzedaży. Podobnie nabycie samochodu za granicą od osób
fizycznych jest w Polsce zwolnione z podatku VAT - tak więc jeśli
właścicielem samochodu była za granicą osoba prywatna - nie ma do niej
zastosowania powyższy wywód.
Są przypadki, bardzo sporadycznie spotykane, gdy firma za granicą sprzedaje
pojazd w cenie brutto (ze stawką VAT zw. lub 0%). Aby mieć pewność, że w ten
sposób dokonano transakcji - należy się skontaktować ze sprzedawcą za
granicą, bo znając umiejętności Polaków w kwestii tworzenia nowych faktur
VAT, nie mających nic wspólnego z oryginalnymi fakturami, jakakolwiek inna
próba sprawdzania oryginalności faktury zakupu pojazdu może się okazać
nieskuteczna.
I następna uwaga - weryfikacja dokumentów pojazdu w Urzędzie Skarbowym czy
też w Wydziale Komunikacji nic nie daje. Sprzedający, przekazując komplet
dokumentów niezbędnych do zarejestrowania samochodu, nie przekazuje nabywcy
faktury potwierdzającej zakup pojazdu, ani innych dokumentów, które
zawierałyby informację, że transakcja miała lub nie miała być opodatkowana
stawką 23% VAT. A nawet, jeśli ową fakturę da do wglądu - Urząd Skarbowy ani
Wydział Komunikacji nie będzie w stanie w prosty sposób zweryfikować jej
autentyczności - wymagany jest w tej sytuacji kontakt z drugą stroną
transakcji - czyli firmą sprzedającą za granicą samochód. I raczej mało komu
uda się nakłonić jakiegokolwiek urzędnika, aby dzwonił za granicę i
konsultował z tamtejszym księgowym takie rzeczy. Wydział Komunikacji
natomiast stwierdzi, że kupujący ma pełny komplet dokumentów niezbędnych do
rejestracji i potwierdzi, że auto można zarejestrować.
A teraz najciekawsze - finalnie straci na całym procederze "unikania VAT-u"
tylko i wyłącznie końcowy nabywca samochodu. Posiada bowiem pojazd, który
jest przemiotem postępowania karno-skarbowego (nielegalne wprowadzenie
pojazdu na rynek) - a więc w łatwy sposób można zwindykować z niego
należność - wystarczy zatrzymać pojazd, a następnie wystawić go do
przetargu, jeżeli właściciel nie zechce uiścić podatku VAT. Raczej mało
prawdopodobne jest, żeby nie sprzedać auta za kwotę, pozwalając pokryć
podatek VAT. Dlatego na dzień dzisiejszy nie bardzo Urzędom Skarbowym opłaca
się ścigać firmy, dokonujące nielegalnego wprowadzenia pojazdów na polski
rynek. Wszakże tak czy inaczej będzie się dało ściągnąć wymaganą należność -
jest bowiem co zabezpieczyć na czas postępowania.
Wisienką na torcie niech będzie fakt, iż auta, będące przedmiotem takich
przekrętów, najczęściej są w doskonałym stanie wizualnym oraz technicznym.
Dlatego potrafi to uśpić czujność kupujących - mają bowiem oni święte
przekonanie, że nabywają świetny samochód w bardzo atrakcyjnej cenie -
trzeba się więc spieszyć, żeby ktoś nie podkupił okazji. I im droższy
samochód - tym ryzyko większe - po transakcji więcej zostaje pieniędzy z
tytułu niezapłaconego podatku VAT.
--
www.bezwypadkowy.net - Sprawdź historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
www.automo.pl - Sprawdź VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkową.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=