  • 61. Data: 2009-08-09 23:40:43
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 08 Aug 2009 21:16:56 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A istnieje żywy egzemplarz takiej maszyny?
    Na YT jest przyklad jak zrobic takowa z bateryki AA, gwozdzia i kawalka
    druta.
    A w powazniejszych zastosowaniach maszyny homopolarne (zwane niekiedy
    unipolarnymi) to byly pradnice tachometryczne (brak pulsacji napiecia),
    pradnice do elektrolizy (niskie napiecia, potezne prady), napedy o malym
    momencie bezwladnosci.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 62. Data: 2009-08-09 23:46:01
    Temat: Re: konstrukcja pršdnicy - jak?
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 09 Aug 2009 15:12:52 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > przejrzałem temat prostowników i sprawa ilości faz jest już
    > rozwiązana:O) mianowicie, jeścli chodzi o sprawnosć mocową prostowania,
    > to jest ona najwyższa własnie dla 3faz i wynosi ona 70%, wiec 3fazy są
    > optymalne pod względem prostowania, co nie zmnienia faktu że 30% jest
    > wtedy tracone na prostowaniu i pewnie jakeiś 10% z tych 70ciu jest
    > tracone w akumulatorach ołowiowych, wiec sprawnosciowo jest to mało
    > ciekawe rozwiązanie:O(mozna by to poprawić stosując przetwornicę 90%
    > zamiast prostownika)
    Moze zamiast sinusa na wyjsciu zaprojektuj pradnice tak, zebys mial
    prostokat? Strumien musi zmieniac sie trokatnie w kacie walu.
    Dla ulatwienia - takie pradnice (zwane pradnicami klowymi z powodu
    ksztaltu nabiegunnikow dajacych taki przebieg strumienia) siedza w jazdym
    samochodzie i zwane sa alternatorami
    Prostowanie prostokata jest najefektywniejsze.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 63. Data: 2009-08-10 11:56:48
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Jaroslaw Berezowski" napisał:
    > Na YT jest przyklad jak zrobic takowa z bateryki AA, gwozdzia i kawalka
    > druta.

    ale tam masz zmienne pole magnetyczne!:O)

  • 64. Data: 2009-08-10 12:08:30
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Jaroslaw Berezowski" napisał :
    > Moze zamiast sinusa na wyjsciu zaprojektuj pradnice tak, zebys mial
    > prostokat? Strumien musi zmieniac sie trokatnie w kacie walu.

    żeby złożyć sensowny prostokąt to trzeba by zsumować minimum 10 odpowiednich
    harmonicznych, czyli trzeba by w rotorze takiej prądnicy rozmieścić magnesy
    na minimum 10ciu promieniach!:O)
    niby się da, ale komplikacja ogromna:O)
    hm... chynba nie wiedział bym jak się zabrać za obliczenia mocowe tych
    harmonicznych tak żeby wszystkie miały odpowiednio proporcjionalne moce, czy
    zależności amplitudowe by w zupełnoścfi wystarczyły, bo moc=U^2 (dla
    impedancji jednostkowej)

    ale pomysł przyznam ze ciekawy, cociaż nie rozumiem zdania że strumień musi
    zmieniać się trokatnie?:O)

    > Dla ulatwienia - takie pradnice (zwane pradnicami klowymi z powodu
    > ksztaltu nabiegunnikow dajacych taki przebieg strumienia) siedza w jazdym
    > samochodzie i zwane sa alternatorami

    alternator to po angielsku prądnica prądu przemiennego!:O)

  • 65. Data: 2009-08-10 18:40:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Aug 2009 14:08:30 +0200, Papa Smerf wrote:

> [...]
    >na minimum 10ciu promieniach!:O)
    >niby się da, ale komplikacja ogromna:O)

    >alternator to po angielsku prądnica prądu przemiennego!:O)

    Ale obejrzyj samochodowy. Na oko wlasnie trojkat ..

    A tak nawiasem mowiac czy trzeba trojkaty ? Prostokatny nabiegunnik
    wirnika z prostokatnym biegunem stojana zachodzi w trakcie obrotu
    stopniowo.

    J.

  • 66. Data: 2009-08-10 20:08:28
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2009 14:08:30 +0200, Papa Smerf napisał(a):

> [...]
    > wszystkie miały odpowiednio proporcjionalne moce, czy zależności
    > amplitudowe by w zupełnoścfi wystarczyły, bo moc=U^2 (dla impedancji
    Dla tarczowej pradnicy (z polem osiowym) trzeba sie naliczyc pewnie
    Dla klasycznej z polem promieniowym nie ma zadnego problemu - trojkatne
    magnesy albo nabiegunniki i prostokatne zeby stojana = calkiem ladnie
    trojkatny strumien, zwlaszcza jak szczelina mala i strumien rozproszenia
    niewielki.

    > ale pomysł przyznam ze ciekawy, cociaż nie rozumiem zdania że strumień
    > musi zmieniać się trokatnie?:O)
    No to policz L*dFi/dt.

    > alternator to po angielsku prądnica prądu przemiennego!:O)
    No i? Nie wolno wyprostowac czy co?
    Prostokat tez przemienny :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 67. Data: 2009-08-10 20:10:16
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2009 13:56:48 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > ale tam masz zmienne pole magnetyczne!:O)
    Poszukaj jak wyglada produkcyjna maszyna homopolarna. Zareczam ci, ze
    pole jest w obszarze przenikanie przez przewodnik wirnika jednorodne i w
    ustalonych warunkach niezmienne.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 68. Data: 2009-08-11 10:16:12
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > Dla klasycznej z polem promieniowym nie ma zadnego problemu - trojkatne
    > magnesy albo nabiegunniki i prostokatne zeby stojana = calkiem ladnie

    ale trójkąt to jeszcze nie prostokąt i ciekawe czy sprawność jego
    prostowania będzie lepsza niż sinusoidy?

    > No i? Nie wolno wyprostowac czy co?
    > Prostokat tez przemienny :)

    ale w jaki sposób uzyskasz w prądnicy okresami stały prąd, gdy zmienne pole
    magnetyczne nie indukuje stałego pola magnetycznego?:O)

  • 69. Data: 2009-08-11 10:17:47
    Temat: Re: konstrukcja pr?dnicy - jak?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Mozna prosic o te linki juz jakies wyjasnienia ? Skad te liczby ?

    ok, odnośnie tych wzorów i wyliczeń sprawności, te 70% to jest sprawność dla
    prostownika 3fazowego jednopolówkowego, i własnie dla 3 faz ta sprawnosć
    jest najwyższa,

    liczysz to tak że ze piszesz ohulny wzór prądu i napięcia wyprostowanego dla
    m faz:O)
    będą to połączone wycinki sinusoid, z rozkładu fouriera tych przebiegów
    liczysz składową stałą, a następnie liczysz stosunek mocy wyprostowanej
    składowej stałej do sumy m mocy zmiennych nieprostowanych:O)

    mam już dość wzorów i obliczeń, to robota na parę dni:O(
    może już ktoś to policzył?:O)
    w każdym razie jak by nie liczyć to przy prostowaniach wielofazowych, prądy
    płyną przez poszczegulne uzwojenia impulsowo, więc trudno się odnieść do
    sprawności, bo jak tak patrzę na wykres prądów i napięć prostowania
    2połówkowego 3 fazowego to widzę że przez większosć czasu okresu napięcia
    dla danej cewki prąd nie płynie, zaczyna płynąć impulsowo w szczytach (stąd
    mogą być szarpnięcia prądnicy)

  • 70. Data: 2009-08-11 14:49:41
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Lukasz Sczygiel" napisał:
    > Wzor amerykanski jest najprostszy i jednoczesnie dosyc sprawny. Mozna go
    > stosowac i dla turbiny jak i dla savoniusa...
    >
    > Mnie tez brakuje masy konkretnych informacji w rodzaju o ile wieksza od
    > magnesow
    > powinna byc cewka (wewnetrzna srednica otworu), jak szybko spada wydajnosc
    > pradnicy przy powiekszaniu szczeliny, jak dobrac grubosc drutu, jakie
    > powinny
    > byc szczeliny pomiedzy magnesami (w stosunku do ich wymiarow).

    no to masz pod linkami konkretne informacje!:O)
    http://maciejrz.republika.pl/amerykanka.html
    http://maciejrz.republika.pl/magnetowod.html
    http://maciejrz.republika.pl/magnesnica.html

    ufff... wreszcie jakieś konkrety, bo od tych filmików na youtube to już mi
    się w głowie kręci:O)