    From: Edek Pienkowski <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jezyki z definiowaniem operatorow
    Date: Wed, 16 May 2012 18:12:14 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 16 May 2012 09:18:30 -0700, Andrzej Jarzabek napisal:

    > No proszę bardzo: chcę sobie zdefiniować operatory, powiedzmy, @ i #,
    > powiedzmy w ten sposób, żeby (a @ b # c) parsowało się jako a @ (b #
    > c), (a @ b @ c) jako (a @ b) @ c, a (a # b # c) jako a # (b # c).
    > Oczywiście mam też szczegółowe wymagania co do tego, jak powinny się
    > parsowac (a + b @ c), (a # b * c) i tak dalej. Niech kolega da
    > konkretny przykład języka, w którym można to zrobić i napisze jak jest
    > to rozwiązane w kwestii gramatyki języka i budowy kompilatora.

    Przykładem takiego języka jest Ocaml, mozna tam defniować własne operatory
    a pierwszeństwo zależy od pierwszej litery operatora a chyba w innej
    wersji od deklaracji ze specjalną składnią. Ale to nie jest najlepszy
    przykład; może lepsza byłaby Scala, ale nie pamiętam czy da się
    definiować własne operatory right-associative.

    Jakikolwiek język homoikoniczny pozwoliłby na to, o ile dałoby się
    nie używać eval a mieć Listener przed wykonaniem, ale na etapie kompilacji
    nie byłoby to rozwiązanie silnie typowane.

    Teoretycznie:

    powiedzmy że chcemy mieć język silnie typowany i mamy wyrażenie

    a ble b ble c bli (d ble c)

    Mamy też tablicę symboli a parser stworzy coś takiego
    <expr>
    /
    [a,ble,b,ble,c,bli,<parenthised-expr>]
    /
    [d,ble,c]

    gdzie [a,b,c] jest listą a to co pominąłem to fakt że wszystko w tych
    listach jest akurat tutaj symbolami poza <parenthised-expr> potrzebną
    do odrzuconej później ewentualności potraktowania bli jako funkcji
    jednego argumentu.

    Z tablicy symboli wiemy że a, b i c to dane typu BleInt, a ble i bli
    (może po Koenig lookup) są czymś takiego rodzaju:

    infix ble @right @prec(4) (BleInt a, BleInt b) -> BleInt = a * 2 + b;
    infix bli @left @prec(3) (BleInt a, BleInt b) -> BleInt = a * 3 + b;

    ...gdzie wnioskując ze Scali słówko 'infix' można w ogóle pominąć
    lub zastąpić jak w Scali przez 'def', czyli dowolną funkcję lub metodę.

    Wtedy przekształca się drzewo, [d,ble,c] staje się
    <call>(returns BleInt)
    / \
    ble <params>
    / \
    d c
    i po przkształceniach drzewa wyrażenie staje się zwykłym:

    ble(a, ble(b, bli(c, ble(d,c))))

    na zupełnie jednoznaczych regułach, gdzie niższy @prec ma wyższy priorytet
    i stosowane są reguły left i right. Mamy też silne typowanie.

    Jakiś problem, tak konkretnie?

    Zostają jeszcze bardziej skomplikowane reguły dot. promocji typów,
    ale istnieją języki, gdzie można reguły promocji definiować wprost.

    > Jest tak chyba również w większości popularnych języków
    > nieobiektowych, przynajmniej tych, w których w ogóle są operatory
    > infiksowe? Statystyki nie prowadziłem, ale na dzień dobry tak ma C,
    > Pascal, Perl, PHP, SQL, Fortranie, Lua i czym tam jeszcze.

    Nic nie wiem o tym, żeby w C czy SQL można było przeciążać operatory.

    > Pewnie że można, pytanie - jak i na podstawie czego?
    >
    > BTW przypomniało mi się: W Groovym oprócz normalnego definiowania
    > operatorów, można również wprowadzić lokalne i globalne transformacje
    > drzew składniowych, które potencjalnie mogą właśnie przekształcić
    > sparsowane drzewko. Teoretycznie możnaby się zastanawiać nad użyciem
    > tego do zmiany pierwszeństwa i stronności operatorów, a nawet
    > wprowadzania nowych, ale wydaje mi się, że byłoby to raczej trudne.

    Transformacje drzewa - o ile drzewo jest wyrażeniem - można przeprowadzić
    nawet w C++ podczas kompilacji, oczywiście używając programowania
    generycznego. Również zamieniając pierwszeństwo operatorów i/lub
    stronność, z tym że trywialne to to nie jest.

    Edek