    From: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: jeszcze raz pytanie o 16:9
    Date: Thu, 08 Jul 2010 02:54:57 +0200

    W środa, 7 lipca 2010 23:26, Misiek wyraził następujacą opinię:
    > Użytkownik "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał w wiadomości

    > A właśnie najbardzie mnie denerwują zupełnie nowe produkcje np:
    > "W-11" który jest aktualną produkcją TV N i rejestrowane jest
    > w formacie 16:9.

    Nowe odcinki które leciały wiosną są już w HD, te które lecą teraz to
    powtórki z ubiegłego roku rzeczywiście kręcone w SD z marginesami górno-
    dolnymi co jest o tyle dziwne, że w tym samym czasie kręceni Detektywi byli
    w HD - tak mi się przynajmniej wydaje.

    > Podobnie zarzuty, można mieć do dość znacznej grupy reklam
    > (nowych - bieżących), które są wyprodukowane albo w formacie 5:4
    > lub o zgrozo w 300 liniach.
    > Ale wiadomo reklam można nie oglądać...a za kanały HD płaci się...

    Reklam nie produkuje ITI więc jeśli chcesz mieć pretensje to do firm które
    takie reklamy sobie zamówiły.
    Wydaje mi się, że niektórzy twórcy reklam uważają że pasy u góry i na dole
    to rodzaj szpanu, takie "HD dla ubogich" albo nawiązywanie do kanałów
    muzycznych gdzie teledyski od dawna już kręcone są jako panoramiczne - tyle
    że tam ma to uzasadnienie w "coolerskich" napisach które zasłaniają sporą
    część ekranu ;-)

    > Widziałem! Naprawdę jak się chce to można i ze starego materiału...

    Z oryginalnej taśmy filmowej a nie bliżej nieokreślonego "starego materiału"
    ;-)
    Ale aż miło było popatrzeć, tak dobrego obrazu to nie pamiętam nawet z kina,
    taśmy które trafiały do kin były porysowane i pocięte chyba jeszcze w
    trakcie produkcji :-/

    > Ok! Chciałbym, by kiedyś, mając TV (w dowolnym formacie) cały ekran
    > wypełniony był treścią, na nie czarnymi pasami - bocznymi, dolno-górnymi
    > czy też, o zgrozo, na około!

    Uroki życia w "ciekawych czasach" ;-)

    Znam gorsze przypadki, film panoramiczny najpierw wykastrowany do formatu
    4:3 a potem przerobiony na 16:9 przez powiększenie i obcięcie "nadmiarowej"
    góry i dołu - no ale cały ekran wypełnił ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E