  • 11. Data: 2010-06-07 08:25:49
    Temat: Re: jaki język jest najlepszy do zastosowań internetowych?
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2010-06-07, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:

    > Mam dwa pytania odnośnie perla:
    > 1) jak dużo pracy trzeba aby w perlu napisać np. serwer http?
    > 2) jak wydajnym językiem jest perl?

    W kolejności, mało i wystarczająco.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 12. Data: 2010-06-08 08:40:39
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 7 Cze, 10:25, "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    > W kolejno ci, ma o i wystarczaj co.

    Dziekuje za zachecajaca odpowiedz. Chyba jedynie na temat
    Perla nie slyszalem zadnych negatywnych opinii. Na jave
    ludzie klna, na C++ ja sam klne, a na temat perla albo nikt
    nie mowi nic, albo mowi cos pozytywnego. Osobiscie
    kompletnie nie znam tego jezyka. Perl wydaje sie
    jezykiem "robaczywymy", ale C na poczatku tez sie
    wydawal jezykiem niezbyt przejrzystym.

    Czy Perl dobrze sie sprawuje jako jezyk ogolnego przeznaczenia
    do srednich i duzych projektow? Byc moze bede musial zrobic
    dosc duza aplikacje z interfejsem w http/html i to owy interfejs
    bedzie stanowil jakies 90% kodu (nie liczac kodu html, 90%
    na sam generator htmla). Pozozostale 10% kodu to procedury
    wymagajace bardzo duzej wydajnosci: troche obliczen numerycznych i
    operacje na duzych strukturach danych. Do tego wszystkiego
    dosc duzo operacji dyskowych, prawdopodobnie nie obejdzie sie
    bez b-drzewa.

    Zastanawialem sie zeby napisac to w C++ / QT / DB-Berkeley, jednak
    naklad pracy przeraza mnie i projekt lezy od kilku miesiecy
    nierozpoczety. Moze wlasnie Perl by sie nadawal do takich
    aplikacji?

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2010-06-08 08:47:52
    Od: "Tomasz \"rocku\" K." <r...@n...spam>

    W dniu 08.06.2010 10:40, Mariusz Marszałkowski pisze:

> [...]
    > naklad pracy przeraza mnie i projekt lezy od kilku miesiecy
    > nierozpoczety. Moze wlasnie Perl by sie nadawal do takich

    Duże projekty w Perlu potrafią szybko stracić na czytelności. Moim
    zdaniem dużo lepszy będzie Python + jakiś framework webowy, np. Django.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz "rocku" K.

  • 14. Data: 2010-06-08 09:00:35
    Temat: Re: jaki je;zyk jest najlepszy do zastosowan' internetowych?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Mariusz Marsza?kowski pisze:
> [...]
    > naklad pracy przeraza mnie i projekt lezy od kilku miesiecy
    > nierozpoczety. Moze wlasnie Perl by sie nadawal do takich

    Z latami coraz bardziej postrzegam C++ jako nieprzydatne do tworzenia
    'koncowego' kodu (sam dla siebie mowie 'kodu aplikacyjnego', interfesow
    uzytkownika, regul biznesowych itd)

    Ale bardzo fajny do budowania frameworku/ów w którym sie aplikacje
    rozwija. Jakies poziomy 'indirect', deklaratywne a nie algorytmiczne
    ujecia, interpretery itd.

    Natomiast dla mnie szkielet wielkiej aplikacji tylko w mocno typowanym
    jezyku (oczywiscie wykorzystujac te cechy jezyka, a nie ignorujac, np
    piszac w C++ wylacznie na zmiennych int, double i String).
    Kod 'miekki' jako wypelnienie tego szkieletu.

  • 15. Data: 2010-06-09 07:33:41
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 8 Cze, 10:40, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:

    > Dziekuje za zachecajaca odpowiedz. Chyba jedynie na temat
    > Perla nie slyszalem zadnych negatywnych opinii. Na jave
    > ludzie klna, na C++ ja sam klne, a na temat perla albo nikt
    > nie mowi nic, albo mowi cos pozytywnego.

    W takim razie ochotniczo wypełnię tę lukę: Perl jest popieprzony.

    Przynajmiej takie są moje subiektywne (i dlatego nie wymagające
    uzasadnienia ;-) ) odczucia po uczestnictwie w pewnym projekcie, który
    Perla używał. Nie był to projekt webowy, tylko zestaw narzędzi
    administracyjnych, ale stawiam luźną tezę, że konkretne zastosowanie
    nie ma wielkiego wpływu na ogólne postrzeganie kultury danego języka.
    W skrócie: nie polecam.

    Jeżeli nie masz mocnych preferencji, to prawdopodobnie Python jest
    obecnie najbezpieczniejszym wyborem w tej dziedzinie. Podobnie jak
    Perl jest dynamicznie typowany, ale na pewno czytelniejszy. Wielu
    ludzi uważa go za naturalnego następcę Perla w zastosowaniach webowych
    (w niektórych księgarniach Python jest prezentowany w dziale "web
    development").

    > Czy Perl dobrze sie sprawuje jako jezyk ogolnego przeznaczenia
    > do srednich i duzych projektow?

    Języki skryptowe ogólnie się tym gorzej sprawują, im większy projekt.
    Jeżeli z góry planujesz coś dużego, to od początku zainwestuj w
    technologię, która jest bardziej asystywna w temacie poprawności kodu.
    Statyczne typowanie czy w ogóle statyczne cokolwiek bardzo w tym
    pomaga.