eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikajak nazywają się te testyRe: jak nazywają się te testy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!postnews.google.com!news1.
    google.com!border1.nntp.dca.giganews.com!border4.nntp.dca.giganews.com!border2.
    nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.
    com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostr
    ada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Sun, 15 Apr 2012 20:45:28 +0200
    From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:11.0) Gecko/20120327 Thunderbird/11.0.1
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak nazywają się te testy
    References: <jla0au$2js$1@node2.news.atman.pl> <jlab1p$ljq$3@news.dialog.net.pl>
    <jlafs0$k3a$1@node2.news.atman.pl> <4...@n...gazeta.pl>
    <jlbu66$hta$1@node2.news.atman.pl> <4f797edf$1@news.home.net.pl>
    <jlbvbp$psj$1@node2.news.atman.pl> <4f79a1de$1@news.home.net.pl>
    <4f79c1e6$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>
    <4f79ca9c$1@news.home.net.pl>
    <4f7a0007$0$1300$65785112@news.neostrada.pl>
    <4f7a9e1b$1@news.home.net.pl>
    <4f7b5ee2$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>
    <p...@n...chmurka.net>
    <4f835dff$0$1220$65785112@news.neostrada.pl>
    <p...@n...chmurka.net>
    In-Reply-To: <p...@n...chmurka.net>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 229
    Message-ID: <4f8b1738$0$26696$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.5.175.187
    X-Trace: 1334515512 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 26696 83.5.175.187:4275
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:629480
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-04-11 16:36, Adam Wysocki pisze:
    > mk<reverse_lp.pw@myzskm> wrote:
    >
    >> Mam nadzieję, że nikt nie wierzy w to, że dzięki tworzeniu kodu zgodnego
    >> z MISRĄ dostajemy bezbłędne i bezpieczne oprogramowanie.
    >
    > To na pewno nie - warningi to tylko narzędzie pomocnicze.
    >
    >> http://supp.iar.com/FilesPublic/UPDINFO/004916/arm/d
    oc/EW_MisraC2004Reference.ENU.pdf
    >> (patrz rozdział "MIRSA C:2004 rules reference")
    >
    > Przyjrzałem się i większość ma sens, ale części nie rozumiem.

    Jak dla mnie już punkt 1.1 jest "kontrowersyjny".
    "All code shall conform to ISO 9899:1990". C99 wykluczony...

    Nie stosuję i nie stosowałem w robocie MISRy, ja nie z branży automotiv,
    nie czuję się w temacie ekspertem. Ot, zapoznałem się by wiedzieć co to
    jest i wyrobić sobie na ten temat zdanie. Chodzę natomiast czasami na
    piwo z chłopakami co mają obowiązek stosowania się do reguł MISRy --
    czasami uchylają rąbka tajemnic.

    > Jest gdzieś
    > dostępne wyjaśnienie, czemu niektóre reguły mają służyć?

    Pewnie tak... ale nie wiem.
    Zawsze miałem jedynie do czynienia z dokumentami wtórnymi nt. MISRy, a
    nie źródłowymi (które nie są dostępne za free).

    Nie mniej zasady MISRy pojawiają się w innych "coding standards".
    Proponuję zacząć tu:
    https://www.securecoding.cert.org/confluence/display
    /seccode/CERT+C+Secure+Coding+Standard

    > Są sposoby na
    > świadome obejście tych warningów, np. jak /* FALLTHROUGH */ rozpoznawane
    > przez linta?

    Oczywiście. Np. we wskazanym kompilatorze IAR przy pomocy ustawień
    projektu (globalne) lub lokalnie poprzez stosowanie #pragma
    diag_suppress. Z tego co chłopaki przy piwie mówią, to każde odstępstwo
    musi być przedyskutowane grupowo i uzasadnienie musi być udokumentowane.

    > Ciekawe jak zgodnie z misrą loguje się różne wartości, skoro ellipsis jest
    > niedozwolony. Swoją drogą ja bym raczej nakazał używanie odpowiedniego
    > __attribute__ lub podobnego rozszerzenia kompilatora, żeby warningować
    > niezgodność przekazywanych typów z format stringiem.

    Nie mam pojęcia. Może po prostu:

    log_print_str("Temp. sensor 1: ");
    log_print_int(Sensor[1].temp);
    log_print_str("'C\n");

    > Rzuciła mi się w oczy też zasada 19.10. Jest napisane, że:
    >
    > #define MY_MACRO_1(x) (x) + 2
    >
    > to prawidłowy kod. Wg mnie powinno być:
    >
    > #define MY_MACRO_1(x) ((x) + 2)
    >
    > Czemu? 10 * makro != makro * 10, a to wszystko != temu, co autor miał na
    > myśli. Postawili nacisk na wrzucenie argumentów makra w nawiasy, ale nic
    > nie napisali o wrzuceniu w nawiasy całego makra (zawierającego operatory)
    > - ciekawe dlaczego.

    Być może dlatego, że:
    19.7 "A function should be used in preference to a function-like macro."

    Tak czy siak i jeśli już stosuje się makro w takiej sytuacji to we
    wskazanym przez Ciebie przykładzie nawiasy zewnętrzne oczywiście powinny
    być.

    No i jeszcze 19.7 i 1.1 -- skoro C99 niet, to nie można stosować funkcji
    inline -- zatem makra... albo kompilator i linker, co będzie wykonywać
    optymalizacje wywołań funkcji bez względu na słowo kluczowe inline.

    > Rozdział 20 też mocno kontrowersyjny. Brak malloc, errno, stdio.h, time.h...
    > Właściwie nic nie ma. Ciekawe jak to uzasadniają.

    Pewnie dlatego, że mierzą w sektor "deeply embedded".

    malloc -- niebezpieczeństwo fragmentacji pamięci, de facto
    niedeterministyczny czas alokacji itp.; w systemach embedded preferowane
    jest użycie pól pamięci zamiast sterty;

    errno -- być może chodzi o potencjalne problemy z wielowątkowością;

    time.h -- http://en.wikipedia.org/wiki/Year_2038_problem

    stdio.h -- preferowane bezpośrednie komunikowanie się z urządzeniami IO.

    >>> A z drugiej strony przeraża mnie komplikowanie prostych systemów. Rzeczy
    >>> takie jak np. hamulce, czy sterowanie przepustnicą, powinny być proste,
    >>> mechaniczne, niezależne od elektroniki ani jakiegokolwiek softu,
    >>
    >> No i dochodzimy do istoty sprawy. Przy takim postawieniu spraw
    >> natychmiast nasuwa się pytanie: czy to będzie w ogólnym rozrachunku
    >> bezpieczniejsze? Bez ABS, ASR? Skąd taka dysproporcja zaufania do
    >> mechaniki i elektroniki?
    >
    > Po przemyśleniu może inaczej - zaufanie nie do mechaniki, tylko do prostoty.

    W sumie jestem w stanie się zgodzić...
    Może bardziej powiedziałbym: prostota jest jednym z podstawowych środków
    osiągania wysokiej niezawodności.

    Ale czy jako algorytm "sumy kontrolnej" do weryfikacji poprawności
    danych mających wpływ na niezawodność urządzenia lepiej użyć:
    a) bardzo prosta suma modulo 2^N obliczona na danych;
    b) czy CRC -- jakby nie patrzeć, bardziej skomplikowany niż a)
    c) a może jakiś algorytm hash, mający opinię "kryptograficznie
    bezpiecznego".

    Pamiętasz przypadek młodziana co zaczął sterować rozjazdami tramwajowymi
    w Łodzi? Nie znam szczegółów tego systemu, ale może właśnie jego
    problemem była prostota (prymitywizm?).

    Innym z podstawowych środków osiągania wysokiej niezawodności jest
    redundancja -- jak by nie patrzeć nie stoi to w zgodzie z prostotą,
    często bardzo gmatwa system.

    > Elektronika elektronice nierówna. Weźmy generator na 555 i na procesorze.
    > Pierwszy jest dużo mniej wrażliwy na zakłócenia.

    Nawet jeśli tym procesorem jest RAD750?
    Dużo znaczy ile? W systemie, gdzie niezawodność jest krytyczna, poziom
    niezawodności nie powinien być określany na czuja :-)

    > Trudno mi teraz wymyśleć jakiś przykład, ale ogólnie chodzi mi o to, że
    > nieprawidłowa praca skomplikowanego mechanizmu/oprogramowania powinna być
    > wyłapywana przez jakiś zewnętrzny, w pełni automatyczny (czy elektroniczny,
    > czy mechaniczny) mechanizm, sprawdzający np. zakres zmian sterowanego
    > czynnika. Najprostszym przykładem jest watchdog.

    Ale jak wyłapie, to co wtedy? W wielu systemach po zadziałaniu
    watchdoga, oprogramowanie, najlepsze co może, to spisać testament...

    Pierwszy lot rakiety Arian 5. Przy konwersji liczby zmiennoprzecinkowej
    na 16-bitową liczbę stałoprzecinkową wystąpiło przepełnienie.
    Oprogramowanie systemowe wyłapało sytuację (mikroprocesor wygenerował
    wyjątek) -- tylko co dalej w takiej sytuacji? Projektanci systemu
    uznali, że najlepsze co można zrobić to wyłączyć komputer w którym takie
    coś zaszło i zdać się na komputer rezerwowy (redundantny) -- tylko że w
    nim był ten sam soft i zdarzyło się to samo :(((
    No w sumie na tym się nie skończyło, zadziałał jeszcze jeden system
    "awaryjny": zdetonował rakietę lecącą w niekontrolowany sposób.

    Dlaczego praca skomplikowanego systemu nie może być kontrolowana przez
    inny równie skomplikowany system (tudzież wzajemna kontrola dwóch lub
    n-skomplikowanych systemów)? Jak trochę robiłem przy automatyce
    przemysłowej pewien przedstawiciel producenta safety PLC chwalił swój
    produkt i rozwiązania w nim stosowane: na pokładzie dwa mikroprocesory
    od dwóch różnych producentów, software na nie tworzony miał być przez
    dwa niezależne zespoły ulokowane w odległych geograficznie miejscach. Te
    dwa systemy realizowały funkcje urządzenia i miały kontrolować wzajemnie
    swoją pracę. Widać takie rozwiązania też wchodzą w grę.

    Decyduje finalne prawdopodobieństwo awarii, tudzież jakiś wskaźnik
    łączący prawdopodobieństwo awarii z jej kosztami. Liczy się cel, nie środki.

    > Co do różnicy mechanika vs elektronika - oba mogą zawieść. Mechanika może
    > się zatrzeć, urwać, zniszczyć po udarze mechanicznym, elektronika może
    > być zakłócona (lub też uszkodzona mechanicznie). Ogólnie chodzi o takie
    > projektowanie, żeby awarię tej mechaniki (lub elektroniki) dało się wyłapać
    > i obejść.

    ...lub sprowadzić do "akceptowalnego" prawdopodobieństwa wyrażonego np.
    w ofiarach śmiertelnych na rok.
    Albo nawet projektując na podstawie rachunku ekonomicznego: koszty
    systemu vs koszty wypłacenia odszkodowań ofiarom (lub rodzinom ofiar) :-)

    > Przykład - linka powrotu gazu w motocyklu. Nie jest potrzebna, bo wystarczy
    > jedna linka i sprężyna przy przepustnicy, ale w motocyklach montuje się drugą
    > linkę, która działa w drugą stronę - jak się pierwsza zablokuje, to druga
    > może zamknąć przepustnicę.
    >
    > Co do systemów antypoślizgowych - nie znam dobrze szczegółów konstrukcyjnych,
    > ale taki system jest ok, dopóki jest zaimplementowany jako dodatek. Jego
    > awaria nie powinna powodować utraty hamowania.

    I ja nie znam.
    Jednak faktem jest, że są nawierzchnie na których ABS wydłuża drogę
    hamowania. Np. przy hamowaniu na wybojach ABS potrafi całkiem nieźle
    zgłupieć -- efekt podobno potęguje się przy zużyciu elementów
    zawieszenia. Problemy są znane -- decydowało ważenie plusów i minusów: w
    EU wyszło, że ABS jest obowiązkowy; w USA też zważono plusy i minusy i
    nie zdecydowano się na obowiązkowość ABS.

    >> Poduszkę powietrzną też należy odpalać czysto mechanicznie? Potrafi zabić...
    >
    > Poduszka to skomplikowany temat - i wycofałem się z czysto mechanicznych
    > rozwiązań :) Myślę że jest dobrze zrobiona - prosty układ elektroniczny,
    > wypuszczenie azotu po rozprężeniu by design, możliwość wyłączenia, jeżeli
    > ktoś przewozi dzieci, jest za mały, musi mieć mniej niż 10 cali do poduszki
    > i w innych przypadkach...

    No to skomplikowany, czy prosty układ elektroniczny?
    Pewnie, że nie jest to prom kosmiczny, ale jest to układ wcale nie
    prosty. Decyzję o odpaleniu generatora gazu podejmuje algorytm zaszyty w
    mikroporcesorze analizujący przyśpieszenia i sto innych zmiennych.
    Znane są przypadki śmiertelne na skutek niepoprawnego odpalenia poduszek
    powietrznych, jeszcze więcej pewnie doznało uszczerbku na słuchu.
    Pracowałem troszkę w fabryce robiącej poduszki powietrzne -- było tam
    stanowisko do utylizacji wadliwych produktów, m. in. dokonywano tam
    odpaleń generatorów gazu, które nie przeszły testów kontrolnych -- huk
    naprawdę potworny, a detonacja odbywała się w zamknięciu -- specjalnej
    szafie-sejfie. Jakoś od tego czasu przeszywa mnie mały dreszczyk, gdy
    siadam i widzę ostrzegawczy napis "Airbag". Wyobraźnia działa: wizja,
    odpalenia ładunku przed nosem rodzi niepokój.

    Koledzy od piwa, co projektują dla motoryzacji tylko powtarzają:
    "Mówię ci: nie kupuj nowego auta" ;-)

    >>> tego failsafe powinien być zrealizowany by design (np. hamulce w pociągu,
    >>> pozwalające kręcić się kołom, gdy jest ciśnienie w przewodach - gdy wagon
    >>> się odczepi lub przewód hamulcowy uszkodzi, to hamulce zakleszczają się
    >>> na kołach i wyhamowują skład).
    >>
    >> Warto zaaplikować w polityce.
    >
    > Tzn?

    Hitler doszedł do władzy w znacznej mierze dzięki mechanizmom demokracji:
    Fail - było na pewno,
    Safe - na pewno nie było.

    pzdr
    mk

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: