    From: Piotr Wyderski <n...@m...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: gpio 12v
    Date: Sat, 4 Feb 2017 19:28:23 +0100

    AlexY wrote:

    > Uniwersalność albo specjalizacja

    Właśnie to rozróżnienie nie ma postaci alternatywy wykluczającej.
    W mikrokontrolerze jest mnóstwo modułów, z których się w projekcie
    nie korzysta. To będziesz miał o jeden więcej i swobodę decyzji.

    > uniwersalne mikrokontrolery wymagają
    > międzymordzia coby dopasować do kontrolowanego obwodu, specjalizowane są
    > dostosowane do określonych warunków, np wysokie napięcie ale mały prąd i
    > częstotliwość, wysoka częstotliwość i spory prąd ale małe napięcie, to
    > już jest robione pod konkretne projekty.

    Ale ja nie mam nic przeciwko obecnemu wachlarzowi driverów, niech
    sobie istnieją i mają się dobrze. Chodzi tylko o to, że istnieje
    pewna lista przypadków typowych i je można poobstawiać sprzętem
    już na poziomie MCU. Po co praktycznie wszystkie nowe procesory
    mają w timerach albo innych dedykowanych modułach "leading edge
    blanking feature"? Właśnie do przetwornic działających w trybie PCMC. :-)

    > Ale na najczęstsze usterki scalak drivera ratuje resztę układu.

    Jeśli chcesz mieć bezpieczeństwo i odporność na awarię, to
    się ją "wprojektowuje" w układ, np. używając driverów
    z izolacją optyczną/magnetyczną/pojemnościową, a nie liczy
    na szczęście. Wtedy przebicie MOSFETa nie uwali sterownika,
    ale nie przez przypadek. :-)

    A czasami nikomu ta niezawodność potrzebna nie jest i wtedy
    im mniej elementów, tym lepiej, tj. taniej.

    > To jest właśnie przykład specjalizacji, scalak zapewne żaden popularny
    > atmel czy pic tylko coś egzotycznego do czego nie ma nawet dokumentacji?

    Napluty na płytkę epoksydem. Ale co to użytkownika obchodzi?

    > a nie pianinko za 2zł

    Wypraszam sobie, za 39. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr