  • 21. Data: 2011-07-27 13:22:11
    Temat: Re: generator 1- 1,5 Hz
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Marek S pisze:
    > Ranyyyy ...
    > 1- prostota konstrukcji czyli chyba NE555
    > 2- ma?y pobór pr?du , zasilanie z baterii 9V maksymalny pr?d wyj?ciowy 100mA
    > 3- tolerancja 10-15%
    > 4- przebieg prostok?tny
    > 5- liniowa charakterystyka zmiany czestotliwo?ci .
    > Mo?e tak ATmega 164 co ? A ja my?la?em ze szanowni koledzy zafunduj? mi
    > schemacik z gotowymi warto?ciami elementów ... ojjj naiwny , naiwny .....

    Gotowy schemacik masz nawet na Wikipedii, ten "Astable", jakbyś miał
    wątpliwości :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/555_timer_IC

    Masz wzór na f, dobierz jakieś C, R1 i R2, żeby ten 1Hz wyszedł, potem
    zamiast np. R1 wstaw szeregowe połączenie mniejeszego R i potencjometru
    tak dobrane, żeby przy minimalnej wartości wyszło 1,5Hz a przy
    maksymalnej 1Hz, ewentualnie skoryguj wszystkie R i C tak, żeby zakres
    był ok i już :)
    Ad 5 - liniowe toto będzie tak "z grubsza", ale przy podanej tolerancji
    to chyba taka liniowość też ujdzie :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 22. Data: 2011-07-27 19:44:39
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-07-2011 o 14:33:02 Marek S <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Mo?e tak ATmega 164 co ? A ja my?la?em ze szanowni koledzy zafunduj? mi
    > schemacik z gotowymi warto?ciami elementów ... ojjj naiwny , naiwny .....
    Jaaasne może jeszcze zrobią płytkę i polutują.
    Jak już jesteś taka ofiara i nic przez google nie umiesz znaleść to cię
    naprowadzę
    najprostszy generator to dwie bramki nand opornik/potencjometr + kondesator
    aby dał się regulować w tym zakresie to warto zrobić na np 2-3hz i potem
    podzielić to na pozostałych dwóch bramkach przez 2, na wyjściu uzyskasz
    ładne
    prostokąty i 50% wypełnienia. Aby to mało prądu brało robisz to w cmosie
    i bezpośredni zasilasz bateryjką żadnych stabilizatorów nie potrzebujesz.
    Aby uzyskać 100mA na wyjściu musisz dać tranzystor jak od plusa ma być ten
    prąd
    to najlepiej dać PNP w bazie opornik, jak od minusa to npn, w zasadzie
    dowolnetranzystory mcz 'uciągną'
    100mA.
    tu masz gen na bramkach
    bez diod i opornik szergowo z potencjometrem
    tu masz podobny 1 i 2 łaczysz razem
    http://www.elecpod.com/circuit/audio/2010/06133054.h
    tml
    na ten wzm na tranzystorze nie patrz bo on jest dostoswany
    pod głośnik, dla ciebie nieprzydatny
    a tu masz generator z regulacją i wzmacniaczem
    http://www.eleccircuit.com/morse-buzzer-alarm-or-con
    tinuity-tester-by-ic-4011/
    do tego pomiędzy generator i wzm dajesz dzielnik jak tu:
    http://www.circuit-finder.com/categories/digital/390
    /frequency-divider
    ciebie interesuje z tego schematu kondesatory c4 i c5 bramki C i D
    i oporniki R5 i R11 podłaczone do +zasilania, reszta zbędna.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 23. Data: 2011-07-27 20:20:15
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-07-27 21:44, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > aby dał się regulować w tym zakresie to warto zrobić na np 2-3hz i potem
    > podzielić to na pozostałych dwóch bramkach przez 2, na wyjściu uzyskasz

    przy tej częstotliwości to raczej tylko bramki ze Schmittem na wejściu..

> [...]
    > ten prąd to najlepiej dać PNP w bazie opornik, jak od minusa to npn, w zasadzie
    > dowolne tranzystory mcz 'uciągną' 100mA.

    a nie lepiej wziąć po prostu 555 w wersji CMOS, który będzie pracował
    przy zasilaniu niestabilizowanym, na tej częstotliwości, z małym
    poborem prądu i z odpowiednią wydajnością prądową?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 24. Data: 2011-07-28 11:29:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-07-2011 o 22:20:15 Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
    napisał(a):

    > przy tej częstotliwości to raczej tylko bramki ze Schmittem na wejściu..
    No to ma do wyboru i koloru, myślę że pytający sam znajdzie.

    > a nie lepiej wziąć po prostu 555 w wersji CMOS, który będzie pracował
    > przy zasilaniu niestabilizowanym, na tej częstotliwości, z małym
    > poborem prądu i z odpowiednią wydajnością prądową?
    Pewnie że prościej, tylko czy dla pytającego też, to nie wiemy :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 25. Data: 2011-07-28 17:36:32
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Pewnie że prościej, tylko czy dla pytającego też, to nie wiemy :)

    wie co to CMOS , chyba ten generator na bramkach zrobię na 4011 . Tylko nie
    wie jak podzielić przez 2 na bramkach domyśla sie ze szeregowo bramki
    połączyć . A tranzystor tez wie jak połączyć na te 100 mA .
    Marek S

  • 26. Data: 2011-07-28 18:51:56
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-07-2011 o 19:36:32 Marek S <s...@o...pl> napisał(a):

    > Pewnie ?e pro?ciej, tylko czy dla pytaj?cego te?, to nie wiemy :)
    >
    > wie co to CMOS , chyba ten generator na bramkach zrobie na 4011 . Tylko
    > nie
    > wie jak podzieliae przez 2 na bramkach domy?la sie ze szeregowo bramki
    nie, one muszą tworzyć przerzutnik, posłałem ci linka ze schematem i opisem
    co z tego schematu potrzebujesz, przeczytaj jeszcze raz.

    > po??czyae . A tranzystor tez wie jak po??czyae na te 100 mA .
    Przecież napisałem, masz tam link do wzm na dwóch tranzystorach które
    podłączasz do wyjścia
    z dzielnika/przerzutnika, a w ogóle to polecam książkę o układach cmos,
    wypożyczyć w biblotece, może byc stare wydanie.

    --
    Pozdr
    JanuszK