    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 30 Jul 2013 02:52:30 -0700 (PDT)
    Subject: Re: frezarka ponownie
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 lipca 2013 13:15:37 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    wprowadzi.

    > Ale Cambam to tylko CAM, do tego jeszcze potrzeba jakiegoś CADa.

    I dlatego mam inkscape.
    gdybym chciał się bardziej nagimnastykowac to bym wziął jeszcze qcad-a.
    Ale u mnie duzo jest robione w oparciu o gotowe obrazki albo ich fragmenty więc wolę
    inkscape.

    Przyznam że to nie jest porządny CAD ale w zastosowaniach prostych się sprawdza.

    Teraz siedze nad obudową dla cubieboarda więc nie jest to czyste wycinanie.
    Jakiś czas temu zrobiłem płaskorzeźbę w oparciu o mapę wysokości księżyca.
    I to w sumie tylko cambam+mach3.

    > Pytanie powstaje, co się na tym chce zrobić. Czy wygrawerować
    > wizytówkę/tabliczkę, płytkę drukowaną, czy obiekty "prawdziwie 3D"
    > projektowane jakimś programem cośtamCAD

    A co jest prawdziwym 3d?
    Płaskorzeźba jest?
    Detal który ma frezowanie na kilku płaszczyznach (wspomniana obudowa) jest?

    Oczywiste jest że drogie softy są lepsze bo ich producenci wiedzą co i jak się
    zazwyczaj produkuje więc dopasowują się do tego i wkładają swoją wiedzę w swój
    produkt aby był wygodny dla projektanta i optymalnie produkował detale.

    Ale z drugiej strony ktoś kto ma frezarke cnc to nie robi bloków silnika v8.
    Zazwyczaj miks wycinania i frezowania na paru wysokościach wystarcza.
    Oś A jest relatywnie mało spotykana. I tę nie wiem czy cambam obsługuje (chyba nie).
    Ale poza tym tani zestaw pozwoli sporo osiagnąć.

    > Na upartego wystarcza sam MACH3 + pisać gcody z palca, ale to jest jak
    > pisanie portalu w htmlu w notatniku. Na mniej upartego - plik graficzny
    > przerobiony na g-cody choćby topornym Lazycam...

    No nie przesadzajmy :)
    puscilem pare razy lazycama i stwierdziłem że mieli racje że przestali go robić :)
    Cambam pozwala na dosyć łatwą implementacje obróbki tak aby było szybko i optymalnie
    (np. zagłębianie się w materiale stopniowo, holding taby, podział operacji pomiędzy
    pliki itp.)
    Jedynie przyczepil bym się do tego że w inkscape sie szybciej rysuje i gdyby to bylo
    w cambam to bym nie musiał po mocnej zmianie kresek od nowa projektować obróbki...

    > Darmowy Sketchup ? (marnie w nim z eksportowaniem do dxf).
    Tego to odpuscilem. Jakoś nie bardzo znalazł u mnie niszę...

    > Fajnie ogarnia to ZWcad/ZW3D jako zintegrowany CAD z CAMem, od razu na
    > etapie rysowania 2D/3D elementów myślisz o jego obrabianiu, ale to
    > kosztuje >10kzł, co i tak jest tańsze niż Autocad i jeszcze jakiś cam
    Już myslałem że masz coś fajniejszego niz cambam - tanio :) I klops :)

    Jak wybierałem soft to przepuscilem przez oczy i palce pare różnych i niestety albo
    cena dla mnie nieosiągalna albo obsługa tak zamotana ze nie ogarnąłem przez 3 dni. I
    tak sie ostał cambam.

    Ale chetnie bym poczytał jak sprawnie sobie zorganizować obróbkę z wielokrotnym
    bazowaniem.

    Bo narazie pracowite ustawianie "zera" i równoległości jakoś mi nie pasuje :)
    Wolę robić dedykowane uchwyty albo od razu detal robić gotowy (a to czasem
    probematyczne)...