  • Data: 2013-02-27 03:41:11
    Temat: Re: elektorniczne medyczne termometry
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-02-25 11:43, t...@t...pl pisze:
    > od czego zalezy, czy termometr elektroniczny (taki pod pache)
    > dokladnie zmierzy temperature? Takie termometry mierza 60s. i
    > wyswietlaja wynik. Sa wygodne ale niewiarygodne. Drugi pomiar w tym
    > samym miejsc np. po 3-4 min. daje duza rozbierznosc. Pomiar
    > "nielegalnym" termometrem rteciowym daje poprawny pomiar.
    Bo pomiar temperatury ciała człowieka to (wbrew pozorom) całkiem
    skomplikowana sprawa. Zobacz jak wygląda obraz termograficzny ciała
    http://www.adrenalin.co.uk/family1.gif - widać, że pomiar na zewnątrz
    ciała (na skórze) nie dość, że będzie dużo niższy niż oczekiwany
    (powiedzmy że osoby na zdjęciu są zdrowe i mają 36.6'C), to jeszcze
    mocno zależy od miejsca pomiaru. Teoretycznie interesuje nas temperatura
    wewnątrz ciała, którą to spodziewamy się otrzymać 36.6'C, ale z zewnątrz
    bardzo ciężko o taki "odizolowany" pomiar, dlatego stosuje się pomiar
    "pod pachą" lub ... w innych otworach ciała, im głębiej i lepiej
    schowane - tym dokładniej.
    No i - która temperatura nas interesuje najbardziej? Przy różnych
    schorzeniach - różne organy mają różną temperaturę. U różnych osób różne
    fragmenty ciała mają inne "nominalne" temperatury, choćby na skutek
    różnych problemów krążenia...

    Druga sprawa, to metoda pomiaru temperatury, a raczej metoda zamiany
    temperatury ciała na jakąś formę odczytu tej temperatury. W termometrze
    rtęciowym (lub innym tego typu) jest proste a skuteczne fizyczne
    całkowanie dostarczonej energii cieplnej (promieniowania cieplnego w
    podczerwieni) do zbiorniczka z cieczą pomiarową, która pod wpływem
    dostarczonej energii cieplnej - rozszerza się, a rozszerzenie jest
    odczytywane ze skali. Cała przyjemność pomiaru w tym całkowaniu i
    skupieniu się na kumulowaniu ciepła z promieniowania IR i braku utraty
    ciepła przez konwekcję reszty termometru (wystającego), bo próżnia/gaz
    obojętny pod niskim ciśnieniem/cośtam w bańce skutecznie izoluje pręcik
    od otoczenia. no i "zaworek zwrotny" w postaci przewężenia, by zrobić
    "hold" wartości szczytowej pomiaru.
    Przy pomiarach elektronicznych - pojawia się problem z czujnikiem, bo
    jego wyprowadzenia "wyprowadzają" część ciepła (nagrzanie całego
    termometru do temperatury bliższej Tciała, np pod pachą poprawia
    sprawę), w dodatku ma on przeważnie małą masę (bezwładność cieplną) i
    słabo całkuje ciepło dostarczane...

    Co wg mnie najgorsze - to zakłamanie pomiaru, bo niektóre termometry
    medyczne "z ucha" albo inne "w 2s pomiar z palca" itp bzdury
    marketingowe - mają po prostu przekłamany pomiar w sposób systemowy - np
    zmierzona temperatura uchu = 34.0'C, a specjalnym termometrem "do
    mierzenia tylko w uchu"- wyświetla 36.6'C, bo w termometrze jest
    zaprogramowane przesunięcie skali "jak statystyczny człowiek ma 36.6'C
    to w uchu ma 34'C" (na przykład)...

    Kto ma choćby pirometr to wie, jak różne temperatury posiada ciało
    ludzkie na zewnątrz, i że to się ma nijak do temperatury wewnątrz ciała,
    a tymbardziej stanu zdrowia. Ten pomiar temperatury ma się do sensu
    mniej więcej tak, jak pomiar napięcia w sieci zasilającej blok poprzez
    pomiar ilości światła wypadającego przez okna budynku...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173