  • 31. Data: 2022-11-12 16:01:09
    Temat: Re: e-toll
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.11.2022 o 15:26, cef pisze:

    > Osoba średnio zorientowana musiała usłyszeć gdziekolwiek -
    > w radiu, przeczytać w gazecie czy na portalu, że coś tam się zmieni
    > i nie będzie można wciskać przycisku i jechać i płacić przy wyjeździe.

    No widać ty możesz nie sczaić co oznacza symbol banknotu a inni nie
    śledzą wiadomości o sposobie opłat za autostrady i jak jadą na weekend w
    maju, to nie przeglądają niusów z sylwestra.

    > Więc w tym wypadku nieznajomość prawa szkodzi.

    No niewątpliwie nie pomaga, ale jak już pisałem - jak się zmienia system
    opłat, to wypadałoby jakieś znaki postawić a już w ostateczności napisac
    przy tym jebanym przycisku "nie płacimy na bramkach - zjedź na plac po
    prawej stronie i tam znajdziesz szczegóły". Najlepiej rzeczywiście w
    kilku językach.

    > Można potem jak JF się procesować, że oznakowanie czy informacja do d...
    > i ewentualnie wywalczyć jakiś zwrot albo jak wyszło tak, że się nie
    > zapłaciło
    > to jakiś wydłużony termin uregulowania tego - jak ktoś ma czas i ochotę.

    Można też podejść do obywatela jak do człowieka, ale kto to widział?
    Jeszcze kierowcy pomyślą, że te autostrady i ich obsługa to jest dla nich!

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 32. Data: 2022-11-12 18:59:12
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.11.2022 o 14:16, Shrek pisze:

    > No właśnie problem w tym, że nie ma żadnych ikonek. Wcześniej przez lata
    > podjeżdzłeś wciskałeś przycisk i dostawałeś bilet. Teraz przycisk nie
    > działa i tyle informacji. Tu nawet nie ma problemu że nie ma czytelnej
    > informacji - nie ma żadnej (oprócz znaku płatna, który był "od zawsze").

    Przez lata to były rogatki na A4 na wjeździe i na zjeździe gdzie
    wymuszano odpowiednią część opłaty. Jak jakiś prawnik zakwestionował
    autostradowość drogi przy wyjeździe to go zatrzymano, afera na pół
    Polski i nikt nie odpowiedział za to zatrzymanie.

    Potem dopiero pojawiły się autostrady, gdzie na rogatkach przy wjeździe
    brało się bilet wjazdowy a zapłata była dopiero przy rogatkach na zjeździe.

    Problem pojawił się, kiedy zlikwidowano te rogatki. Już nie jest
    oczywiste, za jaki odcinek jest przejazd. I można zapomnieć o zapłacie.
    Ale samo zdobycie informacji o tym, jak zapłacić nie wydaje się zbyt trudne.

  • 33. Data: 2022-11-12 19:06:32
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.11.2022 o 08:37, Shrek pisze:

    > Przecież on tam dalej jest i co więcej na stronie internetowej własnie
    > tak polecają jak ktoś nie wie że się system opłat zmienił. Zdziwić się
    > przy przycisku i zjechać na plac za bramkami. Tylko kurwa jakoś nie
    > wpadli na to że przy przycisku do wydawania biletów dziwią się ci, co
    > tego na ich stronie nie przeczytali żeby się nie dziwić.

    Ale co to ma do wiatraka. Jeśli ktoś wie, że trzeba zapłacić i chce to
    zrobić to znajdzie, np zapyta kogoś. Albo nie wie, albo się łudzi, albo
    zapomniał.

  • 34. Data: 2022-11-12 19:09:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.11.2022 o 18:59, ii pisze:

    > Ale samo zdobycie informacji o tym, jak zapłacić nie wydaje się zbyt
    > trudne.

    Oczywiście że da się wyguglać. Ale trzeba wiedzieć że się nie wie.
    Problem w tym, że jak zawsze płaciłeś na bramce to wydaje ci się że
    wiesz jak zapłacić. Oczywiście można mówić że nieznajomośc prawa szkodzi
    i podróżny przed opuszczeniem rodzinnego miast obowiązany jest zapozać
    się z regulaminem płatności za każdy odcinek autostrady z osobna. Jednak
    tak naprawdę nie o to chodzi (a w zasadzie nie o to powinno chodzić). A
    i jakby komuś się chciało iść z tym do sądu to sądzę że by wygrał -
    chciał zapłacić jak zwykle, nie dało się, nie było informacji. Problem w
    tym, że to KAS i najpierw ci ściągną a potem się odwołujesz.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 35. Data: 2022-11-12 19:12:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.11.2022 o 19:06, ii pisze:

    > Ale co to ma do wiatraka. Jeśli ktoś wie, że trzeba zapłacić i chce to
    > zrobić to znajdzie, np zapyta kogoś.

    Gdzie? Na pustej bramce?

    > Albo nie wie, albo się łudzi, albo
    > zapomniał.

    No ja wiedziałem że się płaci. Jest bramka, szlaban w górze, żadnej
    informacji - widocznie płaci się przy wyjeżdzie - ma sens - nie musisz
    się zastanawiać jak nazywa się węzeł na którym chcesz zjechać - operator
    wie gdzie wjechałeś, zjeżdzasz, wyświetla się ile masz zapłacić i jazda
    - brzmi rozsądnie prawda?
    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 36. Data: 2022-11-12 19:27:28
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.11.2022 o 19:09, Shrek pisze:

> [...]
    > chciał zapłacić jak zwykle, nie dało się, nie było informacji. Problem w
    > tym, że to KAS i najpierw ci ściągną a potem się odwołujesz.

    Wątpię. Sądy uznają, że miałeś zapoznać się z regulaminem. O ile to
    kwestia regulaminu. Wydaje mi się że rozporządzenia przynajmniej w
    części autostrad. Oczywiście tak powinno być, że to zwykłe roszczenie,
    do spełnienia i nic ponadto. Ale nie ma tak w autobusach ani pociągach
    więc i tu nie będzie. Ale najbardziej powinno być tak, że za korzystanie
    z publicznych dróg płacimy w podatkach powszechnych. Inaczej chodniki w
    miastach zrobią płatne.

  • 37. Data: 2022-11-12 19:39:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.11.2022 o 19:27, ii pisze:

    > Wątpię. Sądy uznają, że miałeś zapoznać się z regulaminem.

    To nie jest takie banalne jak ci się wydaje. Nawet w przypadku całego
    burdelu kowidowego potem masowo unieważniano decyzje o karach
    administracyjnych, bo okazywało się że to nie działa tak że wystarczy
    napisać przepis i dalej wina obywatela.

    > O ile to
    > kwestia regulaminu. Wydaje mi się że rozporządzenia przynajmniej w
    > części autostrad.

    No właśnie trzeba by sprawdzić. Od tego bym zaczął jakby mnie szarpali
    jaka jest w zasadzie podstawa prawna.

    > Ale nie ma tak w autobusach ani pociągach
    > więc i tu nie będzie.

    Tu akurat raczej analogią będzie metro - normalnie masz bramki - jak
    otwarte to znaczy że za darmo bo jakiś dzień bez samochodu albo alert
    smogowy czy inne święto. Zresztą z autostradami też bywało że za darmo,
    bo premier kazał albo remont. Więc sądzę że jak do mnie coś przyjdzie to
    w razie czego wygram w sądzie, tym bardziej że akurat był remont odcinka
    którym jechałem, więc miałem dodatkowy powód żeby wierzyć, że widać bez
    opłat, no i ciężko uwierzyć, że ktoś umyślnie nie zapłacił 1,10 wiedząc
    że za to jest 500PPN. Raz już z pisiorstwem wygrałem;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 38. Data: 2022-11-12 19:44:43
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.11.2022 o 19:12, Shrek pisze:

    > Gdzie? Na pustej bramce?

    Skoro masz czas na uregulowanie to możesz się kimnąć i rano zapłacić. I
    jak pisałeś tylko za bardzo zwlekałeś.

> [...]
    > się zastanawiać jak nazywa się węzeł na którym chcesz zjechać - operator
    > wie gdzie wjechałeś, zjeżdzasz, wyświetla się ile masz zapłacić i jazda

    Daj spokój, ja uważam, że to powinno być z podatków. Co za różnica ile
    problemów mają ludzie z płaceniem na bramkach czy tam w jakiś inny sposób.

  • 39. Data: 2022-11-12 20:58:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.11.2022 o 19:44, ii pisze:

    > Skoro masz czas na uregulowanie to możesz się kimnąć i rano zapłacić. I
    > jak pisałeś tylko za bardzo zwlekałeś.

    Bo dopiero potem dowiedziałem się, że ten odcinek jednak nie jest za
    darmo. Poważnie - skoro bramki otwarte, autostrada rozkopana przy
    wyjeździe żadnych info, to myślałem że wspaniałomyślnie za odcinek w
    remoncie nie pobierają.

    > Daj spokój, ja uważam, że to powinno być z podatków. Co za różnica ile
    > problemów mają ludzie z płaceniem na bramkach czy tam w jakiś inny sposób.

    No bo powyżej mi imputujesz, że specjalnie nie zapłaciłem:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 40. Data: 2022-11-12 21:00:54
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.11.2022 o 19:39, Shrek pisze:

> [...]
    > burdelu kowidowego potem masowo unieważniano decyzje o karach
    > administracyjnych, bo okazywało się że to nie działa tak że wystarczy

    Nowe przepisy wymagające delegacji ustawowej. Tu opłaty tylko zmieniono.

    > No właśnie trzeba by sprawdzić. Od tego bym zaczął jakby mnie szarpali
    > jaka jest w zasadzie podstawa prawna.

    Już teraz zacznij. Albo zbieraj na adwokata. Prawo nie jest oczywiste. :-)

> [...]
    > opłat, no i ciężko uwierzyć, że ktoś umyślnie nie zapłacił 1,10 wiedząc
    > że za to jest 500PPN. Raz już z pisiorstwem wygrałem;)

    Się okaże.