  • 21. Data: 2012-03-12 14:49:21
    Temat: Re: dyskietki
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 12/03/2012 13:32, RadoslawF wrote:

    > Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie
    > standardem ?
    > Zanim odpowiesz poszperaj w archiwach i zobacz w jakich konfiguracjach
    > oferowano pecety.

    Po kiego taka pusta dyskusja? Co oznacza STANDARD? Co było PIERWSZE?
    W swoim domowym muzeum mam 8-calową 'dyskietkę' (ale nie udało
    mi się dorwać napędu) - i co teraz?
    Już w '96 roku we wrześniu zmieniałem peceta, to 'standardem' było 3.5,
    praktycznie w zaniku używanie 5 1/4.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 22. Data: 2012-03-12 14:54:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek Babcia Dobosz" 20120312151146.1baca0f7@babcia-workstation

    > A po co mam szperać jak Ci przykład modelu w którym to było standardem
    > podałem? To że w pewnym momencie zrezygnowano z takich napędów na rzecz
    > nowszych nie znaczy że takowych nie było. Mniej więcej tak jakbyś
    > twierdził że SIP-ów nie były w pewnym momencie standardem bo wyparły je
    > SIMM-y. Albo że dyski MFM-owe nie były standardem bo je ATA wyparły.

    IMO standardem jest to, co oferuje dokumentacja. Ja mam dokumentację
    PC, ale do niej nie zajrzę -- przynajmniej teraz nie zajrzę.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2012-03-12 14:54:36
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    DooMiniK nabazgrał(a):

> [...]
    > mi się dorwać napędu) - i co teraz?
    > Już w '96 roku we wrześniu zmieniałem peceta, to 'standardem' było 3.5,

    Pierwsza była dyskietka 8" potem 5.25" a na końcu 3.5" nie liczę dyskietek
    3", 2.5". ZIP, JAZZ :)

  • 24. Data: 2012-03-12 14:55:32
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-03-12 15:11, Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

    > Nie sugeruję. Wiem i Ci to napisałem. Od 1984 do 1987 były jedyne i były
    > standardem. HD oferowano od 1987 roku.

    Weź dowolne ogłoszenie czy reklamę z tamtych lat i znajdź w nim
    peceta ze stacją 3,5 cala ?
    Standardem w tym czasie były napędy 5,25 cala a wyparte zostały dopiero
    przez stacje tzw. gęste.

> [...]
    > twierdził że SIP-ów nie były w pewnym momencie standardem bo wyparły je
    > SIMM-y. Albo że dyski MFM-owe nie były standardem bo je ATA wyparły.

    Miałem wrażenie że nie rozmawiamy o standardzie w modelu jaki
    miałeś a o standardzie panującym w komputerach dostępnych u nas.
    Bo na drogach pomimo że Porsche było teoretycznie dostępne
    standardem był maluch, duży fiat i polonez.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2012-03-12 15:00:12
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 15:54:36
    "Chris" <s...@s...net> napisał(a):

    > Pierwsza była dyskietka 8" potem 5.25" a na końcu 3.5" nie liczę
    > dyskietek 3", 2.5". ZIP, JAZZ :)

    8 i 3 cale to nie były w pecetach ;-)
    Swoja droga to 5,25 powstały jako mniejsze i tańsze niż 8 cali zanim
    jeszcze powstał pierwszy PC. A wszystko i tak wyparły wpierw płyty CD,
    potem DVD a na koniec różne nośniki pamięci podłączane zwykle via USB.

    Zdrówko

  • 26. Data: 2012-03-12 15:12:42
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 15:55:32
    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

    > Weź dowolne ogłoszenie czy reklamę z tamtych lat i znajdź w nim
    > peceta ze stacją 3,5 cala ?

    Ależ oczywiście że były - podąłem Ci nawet model. Co więcej około 4
    tysięcy taki stacji zakupiło w latach 1991/92 Ministerstwo Edukacji
    Narodowej i rozdysponowało po szkołach i instytucjach oświatowych. W
    ośrodku informatycznym warszawskiego kuratorium mieliśmy z tej puli
    około 30 sztuk. Dla uściślenia - napęd 3,5 cala DD był w tych
    komputerach (poza dyskiem twardym) jedynym napędem. O taka
    maszynka 80386SX 16MHz 2 mega RAM i monitor VGA mono o przekątnej 11
    cali.

    > Miałem wrażenie że nie rozmawiamy o standardzie w modelu jaki
    > miałeś a o standardzie panującym w komputerach dostępnych u nas.

    Ależ on był jak najbardziej dostępny u nas i co więcej sprzedawany w
    tysiącach egzemplarzy. Ja rozumiem że dla Ciebie pecet z tamtych czasów
    to składak bo tańszy ale poza składakami istniał już normalny rynek
    firmowego sprzętu.

    Zresztą w tych pecetach od IBM była jeszcze jedna standardowa ale nie
    lubiana rzecz. Klawiatura miała układ maszynistki zgodny z polską
    normą i totalnie nie lubianą przez użytkowników. IBM Polska dośc
    niechętnie wymieniał je na zwykły układ QWERTY.

    Zdrówko

  • 27. Data: 2012-03-12 17:36:47
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

    > IMO na początku 1990 roku 1.44 były rzadkością
    > w Polsce. Wiem i pamiętam czas, bo miałem wtedy
    > dostęp do takowej i któregoś razu poproszono
    > mnie o udostępnienie tej stacji.

    Jeszcze pod koniec lat 90 normą było dołączanie sterowników do myszki na
    dyskietkach DD.
    I to już na długo po tym, gdy stacje HD stały się powszechne.

    Tę "niezwykłość" dyskietek od myszek odkryłem, gdy raz z braku wolnej
    dyskietki chciałem taką sformatować.

    --
    Azarien

  • 28. Data: 2012-03-12 18:20:32
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "MaciekBabciaDobosz" napisał w wiadomości grup
    ion...
    > A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

    Czy można na normalną pecetową dyskietkę HD nagrać jakiś program z obrazu
    adf/dms tak, aby Amiga mogła odczytać tę dyskietkę?
    W sposób bezpośredni - nie da się. Amiga klasyczna posiada stację dyskietek tzw.
    rzadką, czyli potrafi odczytać/zapisać dyskietki 880 kB, pecet taką dyskietkę
    sformatuje jako 720 kB (DD).
    Użycie dyskietek HD jest możliwe - wystarczy zalepić otwór po przeciwnej stronie
    od przełącznika zabezpieczenia przed zapisem. Niestety taki nośnik z racji innej
    gęstości zapisu nie będzie na dłuższą metę działać prawidłowo.

  • 29. Data: 2012-03-12 20:17:35
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

> [...]
    > stronie od przełącznika zabezpieczenia przed zapisem. Niestety taki
    > nośnik z racji innej gęstości zapisu nie będzie na dłuższą metę działać

    O ile wiem to jest problem zapisać a nie ma problemu odczytać na PC
    Ale poszukaj tutaj http://eab.abime.net/index.php

    --
    Irokez

  • 30. Data: 2012-03-13 21:21:25
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:jjkmk9$2vn$1@node2.news.atman.pl...
    > Dnia 2012-03-12 10:56, *Maciek Babcia Dobosz* napisał, a mnie coś
    > podkusiło, żeby odpisać:
    >
    > 9 lub 18 sektorów - ścieżek zawsze 80.

    Taka była norma.
    - Ale zaraz zaczęto kombinować ze zwiększeniem pojemności i wkrótce
    można było zapisywać 2MB - ponieważ większość napędów potrafiła
    formatować na 82 tracks (lub więcej), sektorów można było upchać 21 i
    wiecej na track, zmniejszyć wielkość "gaps" miedzysektorowych itd.
    Powstały programy FDFORMAT/FDREAD, 2MDOS.
    BTW: DD mialy "twardszy" materiał magnetyczny (histereza) niż HD.
    Jeśli napęd HD zapewniał wystarczająco silny strumień magnetyczny do
    porządnego sformatowania DD (z dziurą), to zapis był trwalszy niż na HD.
    :-)

    M.