    From: "Chris" <s...@s...net>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: dysk twardy 2T z długą gwarancją
    Date: Mon, 23 Apr 2012 08:44:01 +0200

    Padre nabazgrał(a):

    > Na pewno dalej tak jest? Ostatnio dostałem na gwarancji wymienione na nowe
    > 2 elektronarzędzia i urządzenie AGD w 3 różnych sklepach i na wszystkie
    > gwarancja została ta sama tylko z wpisem, że dokonano wymiany. Na moje
    > zapytanie czy tak jest zgodnie z prawem uzyskałem odpowiedź, że teraz
    > wymiana nie powoduje rozpoczęcia nowej gwarancji.

    Dokładnie jest odwrotnie czyli gwarancja daje wymianę i nowy okres
    gwarancyjny a austawa może mieć tylko przedłużenie.

    Kodeks cywilny zawiera reguły dotyczące wzajemnych rozliczeń gwaranta i
    kupującego, mówi wyraźnie o braku odpłatności za naprawy gwarancyjne, o
    kosztach demontażu i transportu - art. 580 Kc. Precyzyjnie reguluje również
    sposób, w jaki gwarancja się przedłuża - przedłuża się ona o okres naprawy,
    a jeżeli rzecz była wymieniana, to gwarancja biegnie od początku.

    W ustawie konsumenckiej brak jest takich przepisów, a więc gwarancja
    konsumencka może się nie przedłużać o okresy naprawy i może nie biec na nowo
    w razie wymiany rzeczy. Co najważniejsze - bardzo rzadko daje możliwość
    odstąpienia od umowy, czyli możliwość zwrotu towaru za zwrotem ceny, a
    takie uprawnienie - w pewnych, określonych przepisami, sytuacjach - daje nam
    ustawa. Z tego płynie wniosek, że czasami skorzystanie z uprawnień, jakie
    daje nam ustawa i zgłoszenie reklamacji do sprzedawcy jest bardziej
    korzystne niż reklamowanie na podstawie gwarancji.