    From: "vari" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: "darmowe" polaczenia
    Date: Fri, 1 May 2009 14:34:30 +0200

    > Sprawdzone przeze mnie jest to, ze przeniesienie na zasadzie WLR nie
    > zmienia
    > zasad taryfikacji - numer nadal jest numerem TPSA. Co jest zreszta
    > logiczne, gdyz tak naprawde, to osoba korzystajaca z WLR jest tylko
    > "podabonentem" aobnenta Tpesy, ktorym jest operator swiadczacy uslugi na
    > zasadzie WLR>
    > I to jest sprawdzona informacja - jak jeszzce mialem linie Tepsy i taryfe
    > ISDN Wieczory i Weekendy. Dzwoniac na numery przeniesione do Tele2 oraz
    > Exatela rozliczany bylem w ramach ryczaltu.

> [...]

    Pewna osoba przeniosła numer z TP do innego operatora.
    Po przeniesieniu (kilka miesięcy) inna osoba, postanowiła zadzwonić do niej
    z usługi "na koszt abonenta odbierającego" (oczywiście z automatu TP).
    Telefonistka połączyła i pogaworzono miło.
    Po niedługim czasie (miesiąc ? w kazdym razie na pewno upłynął okres
    rozliczenowy) już telefonistka nie łączyła i informowała że numer jest spoza
    TP.
    Czyli po staremu (wpadka - łata).
    Telefonowano z automatu aby uniknąć ewentualnego użerania się z TP.
    Przykładem użerania jest jeszcze inna osoba (sprawa z 1994 roku) i stanowi
    swoistą ciekawostkę.
    Otóż osoba ta zadzwoniła do swojej dziewczyny z automatu poprzez numer 900
    (dawne zamawianie rozmów międzymiastowych).
    Oczywiście w tamtych czasach, TP "nie obsługiwało" automatów poprzez ten
    numer (co logiczne bo połączenie miało być "dopisane" do rachunku osoby
    zamawiajacej).
    TP w swych automatach miało "zwykłe" numery i nie bylo bazy takich numerów
    dostępnej dla telefonistek CMM.
    Oczywiscie TP w ustawieniach aparatu publcznego uniemożliwila wybranie
    numeru 900 (i innych podobnych) ale było to oraniczenie nieskuteczne.
    Osoba wykonujaca to połączenie (od której znam tę historię) jest osobą mi
    znaną i wiarygodną.
    Po jednym z dlugich (1,5 h) połączeń po kilku tygodniach do abonenta
    wywoływnego zadzwonił "ktoś" z TPSA i opisal sprawę.
    Naciskał na ujawnienie KTO zamawiał rozmowę.
    Osoba do któej dzwoniono - podała kto dzwonił (mentalnosc inna, lata 90
    itp).
    Zadzwoniono do abonenta (ojciec osoby zamawiajacej).
    Zrobiła się rodzina aferka.
    Zamawiajacy (poproszono go do telefonu) z uśmieszkiem twierdził iż "nie
    wiedzial" że "nie wolno" zamawiać rozmów międzymiastowych z automatu
    (analogicznie jak kiedyś twierdził przy ZAKAŃCZANIU połączenia z automatu,
    że "zapomniał" włożyć kartę - zapytał się stojący za nim użytkownik, widząc
    że nie odebrał karty - każdy może zapomnieć - nie ?).
    Zamawiajacy został więc poinformowany (wyraźnie niezadowolny ton głosu
    pracownka na twierdzenie o "nie wiedzeniu" i dobrych intencjach), że ...
    połączenie ZOSTANIE DOPISANE DO RACHUNKU OJCA (sic !).
    ZOSTAŁO !
    Chcąc uniknąć podobnych niedogodności test z zamawianiem połączenia pod
    numerem 9222 do numeru przeniesionego z TP, realizowano z automatu (mimo
    znikomej możliwości indagowania abonenta wywoływanego ale spokój to cenna
    rzecz).
    Do soby wywoływanej nie dzwonili (a ta by nie chciala rozmawiać z "obcym"
    operatorem - nie jest w ciemie bita).
    Do automatu mogą sobie zadzwonić.

    Tak więc przynajmniej pod 9222 numery przeniesione były (nie wiem jak jest
    teraz) zglaszane w bazie dostępnej telefonistkom - z opóźnieniem.
    Odmoa realizacji (obecnie) takich połączeń świadczy, że TP nie potraktuje
    (raczej) numerów przeniesionych jako "swoje" (a na pewno nie chce tak
    traktować, choć z przyczyn inercji takie połączenia czasowo mogą być
    traktowane bez opłaty - jak połączenia wewnątrz sieci TP).
    Nikt nie da jednak gwaracji że błąd nie zostanie naprawiony na późniejszych
    fakturach.
    vari