  • 11. Data: 2009-12-08 15:34:03
    Temat: Re: czy konieczne jest parkowanie głowic dysku sata?
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Magnesem. I jest to spore obciążenie dla dysku.
    > Dlatego między innymi systemy operacyjne wyłączają dyski osobnym pole-
    > ceniem ATA przed wyłączeniem zasilania komputera, bo takie
    > eleganckie zaparkowanie głowic jest zdecydowanie mniej szkod-
    > liwe dla dysku niż parkowanie za pomocą mechaniki awaryjnego
    > parkowania.

    A czym ono się z technicznego punktu widzenia różni?

    --
    Azarien

  • 12. Data: 2009-12-08 16:03:36
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Wiktor S. pisze:

    > A czym ono się z technicznego punktu widzenia różni?

    Przesunięciem głowicy na ścieżkę najbliższą pozycji parko-
    wania. Albo nawet usunięciem jej od razu na właściwą pozycję
    tak, że po odłączeniu zasilania magnes tylko przytrzymuje ją,
    a nie ściąga.

    O, tu widać dysk elegancko startujący po czym (jeszcze w
    1/3 filmu gdzieś) usuwający programowo głowice na rampę
    spoczynkową:

    http://www.youtube.com/watch?v=CWjeWKg4mVA

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 13. Data: 2009-12-08 16:04:04
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    R.Madejski pisze:
    > Rozważam używanie dysku ze starszym komputerem pracującym pod linuxem.
    > Czy mógłbyś podać konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które
    > parkują głowice z pomocą rozkazów ATA?

    Sam system to robi przy wyłączaniu.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 14. Data: 2009-12-09 09:13:46
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

    > Przesunięciem głowicy na ścieżkę najbliższą pozycji parko-
    > wania. Albo nawet usunięciem jej od razu na właściwą pozycję
    > tak, że po odłączeniu zasilania magnes tylko przytrzymuje ją,
    > a nie ściąga.

    Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie są ujednolicone. Jeśli do
    jednego potrzeba prądu, to tyle to można trzymać w kondensatorze.
    Poza tym głowica w trakcie pracy cały czas lata jak szalona, dlaczego jeden
    ruch więcej podczas wyłączamia miałby być bardziej szkodliwy?

    --
    Azarien

  • 15. Data: 2009-12-09 22:33:15
    Od: Mariusz <m...@s...org>

    W dniu 2009.12.09 10:13, Wiktor S. pisze:

    > Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie są ujednolicone.
    > Jeśli do jednego potrzeba prądu, to tyle to można trzymać w kondensatorze.

    Magnes się nie zepsuje.

    --
    Mar

  • 16. Data: 2009-12-10 00:47:52
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Magnes się nie zepsuje.

    A gdyby jeszcze zastosować hamowanie odzyskowe talerzy, to mamy dobrą chwilę
    pracę elektroniki po zaniku zasilania ;-)

    --
    Azarien

  • 17. Data: 2009-12-15 22:16:11
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Wiktor S. pisze:
    > Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie są ujednolicone.
    > Jeśli do jednego potrzeba prądu, to tyle to można trzymać w kondensatorze.

    Już dostałeś odpowiedź -- magnes zawsze zadziała, kondensator
    może wyschnąć. No i zrobienie dużego kondensatora nie jest
    tanie i zajmuje on miejsce.

    Hamowanie odzyskowe jest ciekawym pomysłem, ale zauważ, że
    wtedy gwałtownie by spadała prędkość obrotowa, zanikłaby
    poduszka powietrzna i głowica w czasie ruchu mogłaby opaść
    na talerze zanim by się usunęła. Więc raczej to odpada...

    > Poza tym głowica w trakcie pracy cały czas lata jak szalona, dlaczego
    > jeden ruch więcej podczas wyłączamia miałby być bardziej szkodliwy?

    Bo jest związany z uderzeniem o rampę i magnes, czyli może
    spowodować pojawienie się luzów w łożysku ramienia.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |