  • 11. Data: 2010-04-01 08:24:14
    Temat: Re: czy da sie jakos zabezpieczyc sterowniki L298 ?
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Zasilacz impulsowy przy zwarciu na wyjściu powinien się wyłaczyć. Czyli miałeś
    problem z rozładowaniem pojemności około 1000 mikro co tranzystory w mostku
    mógły jeszcze łyknąć.

  • 12. Data: 2010-04-01 08:31:44
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    bagno pisze:
> [...]
    > wymieniac praktycznie calego sterownika.
    > Myslalem o tym, zeby calkowicie odizolowac te mostki od delikatniejszej
    > czesci ukladow poprzez jakies
    > optoelementy. Problem bylby pewnie liniami pomiaru pradu.
    >
    > Czy L298 moze przy uszkodzeniu zewrzec mi 40V do linii gdzie jest 5V ? Bo
    > nie wiem czemu popalily sie uklady
    > ktore sa dosyc daleko od tego wysokiego napiecia. Z drugiej strony znowu te
    > 40V pewnie narobiloby jeszcze wiecej
    > szkod.
    >
    > Na razie mam tylko zwykle bezpieczniki ktore pozostaly nietkniete.

    erowniki/SSK-B02.pdf

    Witam,

    Mieliśmy u nas podobne zagadnienie. Inne elementy ale zasadniczo
    podobnie. PC + silniki krokowe + kontroler do silników + zasilacz impulsowy.

    U nas był problem ponieważ minus zasilacza nie był podłączony do PE a
    powinien. I jakoś dziwnie się obwód przez PC-ta zamykał.

    Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
    stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.

    Pozdr

    Adam

  • 13. Data: 2010-04-01 08:50:49
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Adam Górski" <t...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Często w zasilaczach impulsowych jest stosowany kondensator pomiędzy
    > stroną pierwotną a wtórną transformatora - pomaga to podobno w EMC.

    Ale u mnie na impulsowym dzialalo. Zreszta na zwyklym tez dzialalo. A teraz
    mam
    izolacje miedzy komputerem wiec nic sie na pewno nie zamyka przez komputer.
    Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a potem
    juz
    wielka katastrofa.

  • 14. Data: 2010-04-01 11:03:34
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "bagno" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No dobra. Ale ja naprawde nie przejmowalem sie tym ktore napiecie wylaczam
    > wczesniej. Wiem, ze to nie musi o niczym swiadczyc ale wydaje mi sie,ze to
    > jednak
    > nie jest kwestia przypadku. Tyle czasu bylo ok i moglo sobie chodzic
    > zasilanie
    > silnika bez zasilania czesci logicznej a nagle nie moze ?

    Mam 0 doświadczenia w tym temacie, ale bywa, że scalaki od innego producenta
    mają nieco inne właściwości w przypadku wykraczania poza specyfikację z
    karty katalogowej.
    Miałem taki problem z 7805 (tylko od Motoroli, z innymi nie), że zciągnięcie
    dolnej końcówki z 20V do 0V powodowało że na wyjściu zamiast z 25V zrobić
    się 5V robił się max możłiwy czyli 30V i tak zostawało (scalak nie uszkadzał
    się).
    Wydaje mi się, że podobny problem był w 555. Tam chyba jest założenie, że
    tylko jeden z komparatorów próbuje przestawić przerzutnik w swoją stronę no
    i w sytuacji, gdy oba próbują to chyba bywa różnie.
    P.G.

  • 15. Data: 2010-04-01 12:19:49
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    bagno pisze:
> [...]
    > Jak nie mialem to tez dzialalo. Nic nie zmienialem i nagle cos padlo a potem

    Jak "Twoja" uważać.

    Może dobrze by było narysować schemat takiego systemu w całości i dać na
    grupę. Jak się rozmawia teoretycznie o czymś czego nie widać to trochę
    trudno.

    Adam

  • 16. Data: 2010-04-01 12:23:44
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4bb47da8$1@news.home.net.pl...

> [...]
    >>
    > Mam 0 doświadczenia w tym temacie, ale bywa, że scalaki od innego
    > producenta mają nieco inne właściwości w przypadku wykraczania poza

    Zgodnie z oznaczeniem wszystkie uklady jakie mam pochodza od jednego
    producenta. Chyba SGS Thomson

  • 17. Data: 2010-04-01 12:30:54
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    > Jak "Twoja" uważać.
    >
    > Może dobrze by było narysować schemat takiego systemu w całości i dać na
    > grupę. Jak się rozmawia teoretycznie o czymś czego nie widać to trochę
    > trudno.

    Szukam kogoś kto nie będzie rozmawiał teoretycznie tylko na podstawie
    własnych
    doświadczeń. Napisałem jak wygląda zasilacz (już wiem, że do przerobienia),
    schemat sterownika podałem, na lpt jest optoizolacja i nie ma zadnego
    elektrycznego
    polaczenia. Wszystko w tym systemie jest w najbardziej typowym ukladzie.
    Jestem juz prawie pewny, ze te uklady byly wadliwe. Jak tylko bede w domu
    to montuje nowe uklady i jestem pewny, ze bedzie ok.

  • 18. Data: 2010-04-01 12:53:13
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    bagno pisze:
> [...]
    > Jestem juz prawie pewny, ze te uklady byly wadliwe. Jak tylko bede w domu
    > to montuje nowe uklady i jestem pewny, ze bedzie ok.

    Układy same z siebie się nie palą. Palą się z przebicia , przegrzania ,
    za dużego prądu lub urazów mechanicznych oraz w najróżniejszych
    kombinacjach w/w.

    Adam

  • 19. Data: 2010-04-01 13:34:28
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

> [...]
    > 25V zrobić się 5V robił się max możłiwy czyli 30V i tak zostawało (scalak

    Jeśli na wyjściu miałeś o 25V więcej niż na "dolnej" końcówce to nic
    dziwnego że scalak się zatrzasnął. Jest to opisane w dataschetach i trzeba
    się zabezpieczać przed tym diodami lub zastosować odpowiedni układ (np.
    LM317).

  • 20. Data: 2010-04-01 14:06:48
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > się zabezpieczać przed tym diodami lub zastosować odpowiedni układ (np.
    To było 20 lat temu. Dostęp do dataschetów utrudniony (a może wtedy jeszcze
    nie było to opisane), a i praktyki mniej. Wcześniej było LM317, ale rozrzuty
    prowadziły do mierzenia wszystkich egzemplarzy i dobierania oporników, co
    nam się sprzykszyło, a 7805 nie wymagał tego.
    Prototypy miały 7805 dwu innych producentów i było OK. Potem kolejna partia
    i nagle problemy - okazało się, że wszystkie 7805 jakie mieliśmy (2 lub 3
    firmy) działają OK z wyjątkiem tych od Motoroli. W pierwszym podejściu po
    prostu tych nie montowaliśmy, a potem przy najbliższej okazji wstawiliśmy na
    płytkę odpowiednio diodę 5V6 i było już gdzie upłynnić te zalegające
    Motorole.
    P.G.