    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Date: Fri, 15 Nov 2019 11:28:04 +0100

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 14/11/2019 21:25, J.F. wrote:

    >No ale co mu to da? wear-leveling robiony jest na zapisie i *czasami*
    >na odczycie, choć dlaczego na odczycie i co z tym dalej karta robi,
    >np. jak ocenia czy należy coś przeallokować nie jest jasne. Kilka
    >osób badało karty SD od czasu kiedy zauważono że niszczą dane i
    >konkluzja jest taka że nie trzeba operacji zapisu aby wyzwolić błąd
    >relokacji bloku wypinając zasilanie. Wystarczy czytać.

    No wlasnie ... czyli karta cos kombinuje przy czytaniu. Widac ma
    potrzebe.
    A pendrive nie ma potrzeby ?

    Ja bym sprawdzal, czy sumy kontrolne sie zgadzaja, i ewentualnie
    zapisal ponownie, moze do innego bloku ...

    >Natomiast pendrive są projektowane pod kątem nagłego wypięcia
    >zasilania. Nawet najgorsze jakosciowo i najstarsze modele nie
    >niszczyły danych podczas wypinania poprzez nadpisanie przypadkowego
    >bloku.

    Cos w tym moze i jest, ale przeciez karty sie podobnie latwo wyciaga
    ..

    >Karta SD pracuje w urządzeniach z baterią. 99.9% wypadków. Nikt o tym
    >nie pomyslał że zasilanie może zostać wyłączone bez wydania komenty
    >"stop".

    No - dawniej to byl mniejszy procent. Moze nawet 1%.
    Ale byc moze w toku rozwoju wpadli na taki pomysl.

    Przy czym bateria ma to do siebie, ze sie rozladowuje, i to nawet
    czesto.
    Ale moze na dokonczenie operacji starcza ...

    >Pendrive można wyjąć "energicznie" z gniazda. Swoją drogą niektóre
    >bardzo stare pandrive miały malutki, ale jednak, kondensator.

    No wlasnie - moze o to chodzi, ze bylo na niego miejsce ?

    >Nie wiem do czego bo wear-leveling raczej wtedy nie był w użyciu,
    >może musiały dokończyć operację zapisu bloku bo coś się psuło?

    Raczej zdecydowanie - komputer zapisuje jeden sektor, a w pamieci
    trzeba zapisac znacznie wiekszy blok.
    Byc moze przepisujac pozostale sektory.

    >Tranzystorem.

    Bo dochodzi kwestia gwaltownosci tego wylaczenia ...

    >Tu chodzi o to że wydajesz rozkaz *odczytu* i mikrosekundy potem
    >wypinasz zasilanie. I dup, wywala się przypadkowy blok w zupełnie
    >innym miejscu, zmieniając zawartość.

    No i duzo rzeczy sie moze zdarzyc w czasie obnizania napiecia
    zasilania ... ale raczej watpie, zeby z przypadkowych bitow udalo sie
    zlozyc jakas komende zapisu ...

    >Niektóre karty nie są polecane. Być może są nieodporne na wypinanie
    >zasilania bez zatrzymania. Obecnie nie mam pod ręką ani jednej "złej"
    >wiec nie mogę pobawić się, ale jak miałem moją 4GB to co 10
    >wyłaczenie PI poprzez nagłe wypięcie z USB powodowało uszkodzenie,
    >tylko to uszkodzenie było widoczne dopiero wtedy kiedy czytało się
    >plik systemowy, albo fs napotykał jakiś błąd. Bardzo możliwe że skoro
    >to co 10 raz było widoczne to karta psuła coś za każdym razem tylko
    >nie zawsze psuła coś istotnego.

    Wielce prawdopodobne. A jak karta duza, to moglo trafic w puste
    miejsce :-)

    >Z bloga wynikało że wystarczy coś zapisać raz a następnie czytać i
    >podczas czytania wypinać zasilanie. Uszkadzało to bloki.

    Ale moj cos tam zapisywal, to niestety nie moge potwierdzic, ze samo
    czytanie wystarczy.
    Ale padaly szybko.

    >Konkluzja była taka że dodanie kondensatora na zasilaniu karty dawało
    >jej czas na wykrycie spadku napięcia, dokończenia co ma do roboty i
    >wyłaczenia się. Sam tą metodę stosowałem w PI, ale ciezko stwierdzić
    >czy to pomagało bo

    Akurat RPi ma chyba sporo kondensatorow na pokladzie ... no chyba, ze
    pradu bierze tez duzo, i dla karty wychodzi za krótkie podtrzymanie

    J.