  • 11. Data: 2006-11-26 22:51:51
    Temat: Re: ceny za BGP, np w TP w porównaniu do innych operatorów
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Grzegorz Janoszka napisał(a):

    > Nie widzisz różnicy pomiędzy rozgłaszaniem tylko swojego AS od rozgłaszania
    > setki innych AS za sobą?
    tak właśnie powinno być

    > Jak już coś, to TPSA powinna tanio brać rozgłaszanie tylko jednego peer AS,
    > za tranzyt kogoś innego do siebie mogliby kasować.

    to co, atak do UKE?
    ja jutro chętnie bym napisał pismo oficjalne w tej sprawie..

    --
    pozdros
    icek

  • 12. Data: 2006-11-27 07:49:07
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

    > W tej chwili z krakowskich osiedlówek, to większość ma BGP.

    ok, może przesadziłem z tą skalą - ale i tak jeżeli ogólnopolsko stwierdze
    że większość to się nie pomyle za bardzo.
    Zresztą, sam znam duże sieci które nie ma ją BGP mimo że mają kilku
    dostawców - z nie znanych mi powodów.

    > Nie widzisz różnicy pomiędzy rozgłaszaniem tylko swojego AS od
    > rozgłaszania
    > setki innych AS za sobą?

    nie, nie widze. To czy zapcham łącze 5cioma tysiącami klientów generujących
    potężny ruch p2p
    czy też ruch ten będzie generowany przez całą masę klientów moich klientów,
    nie ma większego znaczenia.
    Łącze tak czy owak jest do dalszej odsprzedaży a przepustowość w pps'ach na
    danym styku
    o danej przepustowości w Bps'ach jest tak czy owak ograniczona i można ją
    wykorzystać
    zarówno z jak i bez BGP.

    > Jak już coś, to TPSA powinna tanio brać rozgłaszanie tylko jednego peer
    > AS,
    > za tranzyt kogoś innego do siebie mogliby kasować.

    jedyna różnica jaką ja widze, to taka, ze taki link trzeba zaterminować na
    routerze który owe BGP
    będzie obsługiwał przez co musi mieć sporo pamięci itd.
    Ale - przecież nikt nie będzie do TP wysyłał pełnej tablicy co nawyżej
    kilkaset prefixów swoich klientów
    więc ma się to nijak wobec różnicy w cenie za bez/signle/multi BGP.

    Marcin

  • 13. Data: 2006-11-27 08:03:14
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl>

    > czy ktoś się może zastanawiał, czy ceny za BGP w TP nie są zawyżone?

    Ceny za dostęp z BGP do sieci TPnet są elementem gry rynkowej, jaką TP
    prowadzi względem dużych. Nie ma to zbytniego uzasadnienia ekonomicznego, bo
    przychody z droższego BGPinternetu są dla TP znikome w porównianiu z
    przychodami z xDSL, ale wysoka cena powoduje, że inni operatorzy nie mogą w
    swoim detalu sprzedawać dostępu tak tanio, albo zmuszeni są ciąć abonentom
    pasmo do TPnet - tak czy inaczej mając droższą lub gorszą niż Neostrada
    usługę. I o to tu chodzi.

    W.

  • 14. Data: 2006-11-27 08:49:43
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Wojciech Apel napisał(a):

> [...]
    > pasmo do TPnet - tak czy inaczej mając droższą lub gorszą niż Neostrada

    dużych.. hmm.
    moja sieć wcale duża nie jest, a denerwuje to okropnie jak za BGP musze
    dla TP płacić extra kase (obojetne czy dla samego FR, czy dla ATMa)
    jakos tp moze obnizac ceny neo do poziomu dowolnego, ale dostępu
    hurtowego nie zmienia (lekkie tąpnięcia cen w ATM) i chore ustawienia
    polityki..

    --
    pozdros
    icek

  • 15. Data: 2006-11-27 09:16:30
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > dużych.. hmm.
    > moja sieć wcale duża nie jest, ....

    Zrob sobie etiudkę myślową i spróbuj przeanalizować jak taka cena dostępu
    BGP wpływa na ceny internetu koncowego np. w UPC. Przypuszczam, że UPC musi
    kupować okolo 30% swojego ruchu do sieci TPnet a więc bardzo drogo.

    W.

  • 16. Data: 2006-11-27 10:21:59
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...repcio.net.na.newsach>

    icek napisał(a):
    > Marcin Kuczera napisał(a):
    [..]
    > i właśnie zastanawiam się, czy UKE czegoś tutaj nie może zrobić,
    > tp za bardzo wykorzystuje pozycje dominującą, a kasowanie extra za BGP
    > to jakieś nieporozumienie jest..
    > może uke może ustalić cene za BGP na podstawie hmm srednej rynkowej?
    > skoro 95% dostawców BGP daje za 0zł to cena w TP by wyszła zjadliwa
    >
    > chodzi mi o to, ze smieszne jest płacenie własnie za BGP extra kasy..
    > ani to obciazenie dla nich ani nic..
    > jesli chcą kasowac, prosze, niech zostanie 1k za odpalenie BGP
    > ale 0zł za miesiac.

    Wiesz.. TPSA ma ofertę bez BGP (Web Access), z "single" BGP (Global
    Access) i "multi" BGP (tptransit czy jakoś tak). Oczywiście zróżnicowane
    cenowo. Co do FR'a to rzeczywiście cennik jest ..... niezdrowy.

  • 17. Data: 2006-11-27 13:23:11
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Sun, 26 Nov 2006 23:51:51 +0100 I had a dream that icek <i...@p...onet.pl>
    wrote:
    >to co, atak do UKE?
    >ja jutro chętnie bym napisał pismo oficjalne w tej sprawie..

    Jak prześlesz, to mogę je podbić, podpisać i sam przesłać do UKE. Samemu
    mi się nie chce pisać ;)

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 18. Data: 2006-12-05 21:09:27
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Grzegorz Janoszka napisał(a):

    > Jak prześlesz, to mogę je podbić, podpisać i sam przesłać do UKE. Samemu
    > mi się nie chce pisać ;)

    mam już dane chyba od wszystkich dużych dostawców w PL
    pisze pisemko
    niebawem zachęcę innych do przesłania kopii do UKE

    wnioski:
    TP kasuje za BGP :D
    i to nie mało
    kasuje także Dialog, za BGP pełny świat 12% ceny łącza

    inni odpalają BGP w cenie wykupionego łącza :)

    --
    pozdros
    icek