    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
    Date: 11 Nov 2013 19:31:03 GMT

    Pan ToMasz napisał:

    > w związku ze wspomnianymi 80% i cenami ogniw, zamierzam zainwestować w
    > 5V / 18 wat. jak mi spadnie prąd - zmniejszy mi się moc - ale będzie
    > działać. jak zmniejszy mi się napięcie to (moja) przetwornica dc-5->dc14
    > nie wystartuje

    Ale co to jest "5V/18W"? Producent tak podaje? Tak sobie wymyślił, że
    będzie dobrze, bo 5V, to popularne napięcie? Czy to jest moduł, który
    już zawiera w sobie jakąś przetwornicę?

    Jedno ogniwo, to około 1V. Ile ich jest, najlepiej stwierdzić w badaniach
    organoleptycznych. W cienkowarstwowych widać paski na szkle -- tyle właśnie
    jest ogniw połączonych w szereg. I tyle woltów, no, może trzoszeczkę mniej.
    W krystalicznych po prostu widać ile jest płytek. Żeby było 5, to raczej
    wątpię. Raczej 6. Teraz przeważnie korzysta się z plasterków 15x15 cm.
    Czyli 30x45cm. Może takie robią, nie wiem, nie znam się na drobnicy. Mogą
    one mieć 18W, jeśli marne. Dobre powinny mieć 50W. Chyba żeby to były stare
    ogniwa 10x10cm. Wtedy może być 18W.

    --
    Jarek