  • Data: 2013-11-11 20:11:13
    Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ACMM-033 napisało:

    > Oba się liczą. A pracuje moc - moc wg definicji, to zdolność do wykonania
    > pracy w jednostce/przedziale czasu - sam duży prąd, przy bardzo małym
    > napięciu, da małą moc, a w sumie nikłą energię i guzik może. Zaś z
    > podstawówki znam równoważność ciepła, pracy i energii. To tak w szybkim
    > skrócie.

    Jest jak napisałem wcześniej -- fotoogniwo, to zakład produkcji elektronów.
    Elektrony fabrykowane są pod jeden sztrychulec, każdy ma taką sama energię
    (co się przekłada na napięcie), niezależnie od tego, czy foton szturchnął
    go mniej (ten czerwony), czy bardziej energicznie (niebieski). Do tego mamy
    jeszcze sprawność kwantową tego ustrojstwa -- tylko co któremuś fotonowi
    udaje się tak pogonić elektrona, żeby wpadł w naszego druta. Resztę robi
    statystyka -- rzucamy w panel dwa razy mniej fotonów, dostajemy dwa razy
    mniej elektronów, prąd płynie dwa razy mniejszy.

    Morał z tego taki, że trzeba odbierać elektrony nie studząc ich zapału.
    Czyli jak w pojedynczym ogniwie napięte są do około jednego wolta, to nie
    wolno ich osłabiać do mniejszej wartości. Jeśli obciążymy fabrykę w ten
    sposób, że z tego wolta zrobi się pół, to te elektrony się nie rozdwoją,
    będzie ich wciąż tyle samo. No a energii w nich będzie ledwie połowa.

    Mając baterię oświetlaną słońcem, które zmiennym jest, raz dostajemy tych
    elektonów mniej, innym razem więcej. Żeby je dobrze wykorzystać, nie można
    obciążyć tego odbiornikiem o stałej rezystancji. Z tym zwykle był spory
    problem. Trzeba stosować układ, który potrafi te ekektrony przejmować przy
    stałym napięciu. Ale ładowanie akumulatora wprost z baterii szeregowo
    połączonych ogniw o odpowiednio dobranym napięciu, to też nie jest zły układ.

    --
    Jarek