  • 71. Data: 2009-02-18 09:51:11
    Temat: Re: alpha 200 czy g9
    Od: Marx <M...@n...com>

    Ale to juz dawno rozstrzygnieto - swiadomy fotograf potrafi zapanowac na
    GO wiec jej kontrola jest przydatna, laik lepiej jak wszystko bedzie
    mial ostre
    Marx

  • 72. Data: 2009-02-18 13:27:28
    Od: j...@a...at

    On 18 Feb., 07:55, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
    >  Da się naprawdę wiele, aparat daje

    > Co to znaczy konwerterować i konwerterować z powrotem?

    nie wierz w jakies samozwancze definicje , ktore nic nie oznaczaja
    poza wprowadzenie zametu

    w przypadku matryc mozna mowic o pojemnosci
    - nominalnej
    -efektywnej ( rzeczywistej )
    - interpolowanej.

    efektywna :
    prosta definicja panasonika tutaj :

    http://www.panasonic.de/html/de_DE/13727/index.html

    liczba pixeli uzytych do zapisu obrazu.
    na ogol bywa nizsza od nominalnej()nazywanej np mowi sie aparat
    12mpx) , kiedy efektywnie ( rzeczywiscie ) moze miec np 11,8 mpx.

    " konwerterowanie " to jakis potworek jezykowy.
    jezeli dokonasz przeskalowania obrazu cyfrowego , czyli albo usuniesz
    jakies jego punkty , lub dokonasz nowej interpolacji w dol - to nie
    mozesz przez ponowna interpolacje w gore czy dodanie punktow ( gdyz
    mozna je tylko wyliczyc) uzyskac dokladnie ten sam wynik. Skalowanie
    zawsze jest powiazane z utata lub zafalszowaniem informacji.
    czy to zobaczysz czy nie zalezy od skali w jakiej dokonujesz
    obserwacji.

    Jesli np zdjecie o rozdzielczosci 4*3 mpx w aps c moze miec co
    najwyzej rozdzielczosc 3mpx/18=137 kpx/mm
    to samo zdjecie przeskalowane do np 3*2 mpx moze dac co najwyzej
    rozdzielczosc 111 kpx/mm.

    to ze ktos czegos nie widzi , nie oznacza , ze tak rzeczywiscie jest.

  • 73. Data: 2009-02-18 13:32:53
    Od: j...@a...at

    On 18 Feb., 14:27, j...@a...at wrote:

> [...]
    > rozdzielczosc 111 kpx/mm.
    >
    > to ze ktos czegos nie widzi , nie oznacza , ze tak rzeczywiscie jest.

    ach przyszlo mi do glowy uzupelnieie :
    gdyby ktos chcial niedorzecznie argumnetowac ze absolutnie jednorodna
    plaszczyzne mozna skalowac dowolnie w gore i dol bez utraty informacji
    - zgoda , wiem o tym , ale to nie jest cecha aparatu
    fotograficznego ., a obrazu.

  • 74. Data: 2009-02-18 14:18:53
    Od: Marx <M...@n...com>

    Piszesz troche nie na temat.
    Jesli obraz po "konwersji" (czytaj: skalowaniu) w dol i w gore da obraz
    takiej samej jakosci jak niekonwertowany (nieskalowany) to
    rozdzielczosc, do ktorej zmniejszono obraz pokazuje maksymalne zdolnosci
    aparatu.

    Czyli jesli 10 megapikseli skonwertujemu do 3 i spowrotem do 10, i obraz
    przed i po konwersji bedzie tej samej jakosci, to rzeczywista
    rozdzielczosc aparatu to 3 megapiksele - reszta to pompowanie.

    Oczywiscie dla innych aparatow bedzie to nie bedzie 3, ale 4 czy inna
    wartosc
    Marx

  • 75. Data: 2009-02-18 19:33:02
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Agent pisze:
    > Da się naprawdę wiele, aparat daje
    >
    > Co to znaczy konwerterować i konwerterować z powrotem?

    Konwertować.
    To znaczy zamienić rzeczywistą ilość pikseli na nieco mniejszą i zrobić
    to raz jeszcze tylko w drugą stronę i patrzyć, czy coś się zmieniło
    względem oryginału. Ten test pokazuje jakość całości - matrycy, optyki,
    oprogramowania. W przypadku sprawnego sprzętu rzeczywista ilość pikseli
    równa jest ilości pikseli matrycy (praktycznie każda lustrzanka (z
    jednym wyjątkiem) z dobrym optycznie obiektywem czyli raczej nigdy nie
    będzie to kit). Kompakty zwykle posiadają ten współczynnik niżej, zwykle
    około połowy ilości pikseli, tanie superzoomy nawet poniżej 1/4.
    Pozostaje pytanie - czy 1/2 albo i nawet 1/4 to mało przy dzisiejszych
    kosmicznych ilościach Mpx.
    W takich testach należy pamiętać o obrazie, który wpadł przez obiektyw,
    a nie o szumie i artefaktach, które z reguły zmieniają się (zmniejszają)
    po resajzie w dół sugerując, że zdjęcie zrobiło się miękkie. Te śmieci
    zawsze można sobie wygenerować programowo. Zresztą jest to sprawdzony
    sposób na oszukiwanie widzów oglądających zdjęcia powiększona znacznie
    bardziej, niż wynikałoby to z możliwości fizycznych przy zakładanej
    rozdzielczości.

    Co do obywatela Jansala - on tak rozumie problem jak potrafi cytować, a
    przy tym ma uczulenie na moją osobę - polecam pominąć, bo najczęściej
    pisze głupoty bez ładu i składu jak i tym razem :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl