  • 1. Data: 2013-03-14 12:11:38
    Temat: akumulator 12V - rozladowanie glebokie
    Od: a...@a...pl

    czesc,

    bedzie projektowana przetwornica pobierajaca prad z akumulatora 12V
    (samochodowy, od alarmow itp) i przetwornica ma pobrac maks ile sie
    da, nawet chwilowego doprowadzenia akumulatora do glebokiego
    rozladowania...Na chwile, bo po rozladowania aku zostanie w krotkim
    czasie ponownie naladowany na zew. ladowarce.

    Do jakiego napiecia DA SIE rozladowac akumulator 12V aby jeszcze
    oddawal prad na poziomie 1-2-3A. Czyli "wysysamy ile sie da", jak juz
    sie nie da, no to trudno. Potem taki aku idzie na ladowarke i bedzie
    naladowany. Chodzi o zmaksymalizowanie energi, ktora da sie pobrac.

    Czy akumulator 12V rozladowany juz do 9-8-7V bedzie oddawal jeszcze
    jakis sensowny prad?

    Oczywiscie bedzie tak projektowana przetwornica aby pracowala np. od
    7-14V nap wejsciowego a na wyjsciu dawala to co ma dawac np. 15-16V.

    2. jakie to sa napiecia takie normalnego rozladowania aku
    (bezpieczne)?

  • 2. Data: 2013-03-14 13:10:27
    Temat: Re: akumulator 12V - rozladowanie glebokie
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Uzytkownik <a...@a...pl> napisal w wiadomosci

    > Do jakiego napiecia DA SIE rozladowac akumulator 12V aby jeszcze
    > oddawal prad na poziomie 1-2-3A. Czyli "wysysamy ile sie da", jak juz

    Jestem w stanie uzyskac chwilowo np 2V i 3A tylko czy to ma sens?, skoro
    ilosc energii jaka mozna z niego uzyskac w takich warunkach jest znikoma a
    zywotnosc mu sie skróci w widoczny sposób.
    Graniczne dolne napiecie rozladowania to tak pi razy oko 10,5V zalezy od
    pradu.
    Poszukaj danych technicznych yuasy.

    Lukasz

  • 3. Data: 2013-03-14 14:05:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.03.2013 12:11, a...@a...pl pisze:

> [...]
    > oddawal prad na poziomie 1-2-3A. Czyli "wysysamy ile sie da", jak juz
    > sie nie da, no to trudno. Potem taki aku idzie na ladowarke i bedzie

    Jesteś pewien, że będzie? Za bardzo rozładowany może już się niezbyt
    nadawać do ładowania.

  • 4. Data: 2013-03-14 14:36:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
> [...]
    >rozladowania...Na chwile, bo po rozladowania aku zostanie w krotkim
    >czasie ponownie naladowany na zew. ladowarce.

    Samochodowego rozruchowego lepiej tak nie rozladowywac.

> [...]
    >sie nie da, no to trudno. Potem taki aku idzie na ladowarke i bedzie
    >naladowany. Chodzi o zmaksymalizowanie energi, ktora da sie pobrac.

    No to do konca rozladowuj, poki przetwornica dziala, co cie interesuje
    napiecie :-)

    >Czy akumulator 12V rozladowany juz do 9-8-7V bedzie oddawal jeszcze
    >jakis sensowny prad?

    Samochodowy, o pradzie rozruchowym rzedu 500A, to jak najbardziej tak.

    Przy mniejszych (lub wiekszych pradach) jest takie zjawisko, ze na
    powierzchni krysztalow tworzy sie warstwa siarczanu olowiu, ktora
    izoluje wnetrze od elektrolitu.
    I w rezultacie taki 50Ah akumulator mozna zarznac rozrusznikiem w
    minute - powiedzmy 300A*1/60h = 5Ah.

    Ale 3A to on jeszcze taki zarzniety da :-)

    >Oczywiscie bedzie tak projektowana przetwornica aby pracowala np. od
    >7-14V nap wejsciowego a na wyjsciu dawala to co ma dawac np. 15-16V.

    Tylko ze wtedy prad rosnie :-)

    >2. jakie to sa napiecia takie normalnego rozladowania aku
    >(bezpieczne)?

    Przy tak znikomym pradzie (dla samochodowego), to podejrzewam ze
    ponizej 10-11V nie powinienes schodzic.
    Dalej juz duzo energii zreszta nie ma :-)

    J.

  • 5. Data: 2013-03-14 23:22:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik a...@a...pl napisał:
> [...]
    > 7-14V nap wejsciowego a na wyjsciu dawala to co ma dawac np. 15-16V.
    >
    > 2. jakie to sa napiecia takie normalnego rozladowania aku

    Dla akumulatorów głębokiego rozładowania poziom śmierci technicznej to
    10.5 V. Dla zwykłych rozruchowych to 11 - 11.5 V. I każde zbliżenie się
    do tych poziomów to wymierne procenty zmniejszenia żywotności
    akumulatora - w zasadzie każde zejście poniżej 12 V odbija się na
    żywotności.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2013-03-15 02:36:53
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    wiadomości news:khshum$sb9$1@node1.news.atman.pl...
    > Jesteś pewien, że będzie? Za bardzo rozładowany może już się niezbyt
    > nadawać do ładowania.

    Jeśli raz, dwa mu to zrobisz, to jest jeszcze szansa, by wstał. Zimowa
    praktyka z samochodem :))
    Ale prawda to, że źródła nie lubią oddawać zbyt dużo.

  • 7. Data: 2013-03-15 07:57:11
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51424db1$0$26695$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

    Ja bym nie dramatyzował aż tak bardzo. W notach aplikacyjnych akumulatorów
    VRLA podaje się moc uzyskaną prz rozładowaniu do konkretnego napięcia.
    Np przez 10min można z jednego ogniwa pobierać
    42 W przy rozładowaniu do 1,8V / ogniwo
    46,8W do 1,7V
    49,3W do 1,6V
    50,2W do 1,5V
    (EV9-12)
    Jak widać producent podaje dane aż do 9V. Z tym, że moc uzyskana poniżej
    10,5Vnie rośnie aż tak znacznie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 8. Data: 2013-03-15 08:23:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    a...@a...pl wrote:

    > Na chwile, bo po rozladowania aku zostanie w krotkim czasie ponownie
    > naladowany na zew. ladowarce.

    Optymistyczne podejście. Nie schodź poniżej 10,8V, bo możesz zasiarczyć
    akumulator i nie będzie go tak łatwo naładować.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 9. Data: 2013-03-15 09:14:20
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 50,2W do 1,5V
    > (EV9-12)
    > Jak widać producent podaje dane aż do 9V. Z tym, że moc uzyskana poniżej

    Do tego im mniejsza moc tym mniejsza różnica - co jest logiczne.
    przy 60 min.
    11W - 1,8V
    11,2 - 1,7V
    11,4 - 1,6V