  • Data: 2024-09-18 16:58:58
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Ale tu inaczej piszą
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel
    >
    > The cartel lowered operational costs and worked to standardize the
    > life expectancy of light bulbs at 1,000 hours[6] (down from 2,500
    > hours),[6] while raising prices without fear of competition.

    Piszą tak samo, tylko trzeba zajrzeć do podanego źródła[6], a nie
    iść za tym, co Wikepedysta zrozumiał:

    Cartel members rationalized this approach as a trade-off: Their
    lightbulbs were of a higher quality, more efficient, and brighter
    burning than other bulbs. They also cost a lot more.

    Wszystko prawda, ale słowo "rationalized" jest tu chyba oskarżeniem.
    Zupełnie bez dowodu winy. Prawdy nie trzeba racjonalizować.

    Dalej idą już z grubej rury:

    Indeed, all evidence points to the cartel's being motivated by
    profits and increased sales, not by what was best for the consumer.

    Nieładnie jest wchodzić w czyjąś głowę i arbitralnie orzekać, co go
    motywowało. Ważne, że konsument zyskał. A że przemysł chce zarabiać,
    to oczywiste. Idźmy dalej:

    In carefully crafting a lightbulb with a relatively short life span,
    the cartel thus hatched the industrial strategy now known as planned
    obsolescence.

    Skąd wiadomo, że pracowano nad skróceniem żywotności, a nie wzrostem
    efektywności? Tak powstają teorie spiskowe -- z jednej prawdziwej
    i słabo zrozumianej informacji (o kompromisie) wyciąga się stos
    nieuprawnionych wniosków. Potem jest o tym, że umowa straciła moc
    w roku 1940. I co? Ano nic. Nawet socyalizm, będący w kontrze do
    wrednych kapitalistów nie zrobił konkurencyjnej żarówki o dobrych
    parametrach i żywotności dłuższej niż tysiąc godzin. Legendarne 2500
    godzin okazały się bujdą. Chociaż firmy cały czas kraftowały w tym
    temacie. Dopiero technika halogenowa (trochę) pomogła.

    --
    Jarek