  • Data: 2009-05-14 22:03:36
    Temat: Re: Zuzycie energii a proekologiczne nawolywania
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Budzik wrote:

    > Ostatnio słyszałem reklame o tym, zeby oszczedzac prad wylaczajac
    > niepotrzebne urzadzenia.
    > Monitory - ok.
    > TV w stanie czuwania - ok.
    > Ale ładowarki telefoczne? Czy ładowarka podlaczona do pradu (bez
    > podlaczania telefonu) pobiera jakis prad? Mój miernik pokazuje 0, wiec o
    > co chodzi?

    za prad placisz?. chodzi o to zebys kupowal 'energooszczedne' czyli nowe.
    zadnych 'oszczednosci' poza tymi ktore jestes w stanie odczuc wlasnym
    portfelem srodowisko nie uswiadczy z twoich akcji nawet jesli wylaczylbys
    kompletnie wszystko. srednio takich urzadzen w domu nie nazbierasz nawet na
    100W.

    dla przykladu - typowa uliczna latarnia (jedna) - 250W. swieci cala noc :)

    kolejna sprawa to ten 'wplyw na srodowisko' - jaki wplyw?
    emisje z naszych elektrowni mieszcza sie w normach. jest sporo
    hydroelektrowni w kraju ktore nie maja zbytu na energie.
    takie akcje maja sens np. w ameryce, gdzie wielu ludzi ma przy domu
    generator na rope bez filtrow i 'na czuwaniu' to zostawia klimatyzator
    20KW ;p

    przecietne zuzycie energii na osobe w naszym kraju jest generalnie bardzo
    niskie, wiec takie akcje to po prostu zwykla propaganda.

    o wiele wiekszy _wplyw na srodowisko_ ma np. posadzenie jednego drzewa
    rocznie. na 1m2 powierzchni drzewa na ktore pada slonce w sloneczny dzien
    wypada ~1KW energii. jesli uzbiera sie godzina to wypada 1KWh energii na
    drzewo. liczac lekko (bo drzewka posadzone z sadzonek sa malutkie) ze jedno
    drzewko zbierze tylko ten 1KWh to posadzenie 10 drzew zbiera 10KWh energii
    dziennie! z takich 10ciu drzewek :
    tylko 1% (100Wh) z tej energii jest absorbowana przez drzewo a co za tym
    idzie bierze udzial w wiazaniu tlenu i usuwania CO2 z atmosfery, ~40% jest
    odbijana i rozpraszana (kolor zielony) , ~60% ( 6KWh) jest zuzywana na
    pompowanie , ogrzewanie i wyparowywanie wody pobieranej z gleby (czyli
    klimatyzacja i destylacja wody).

    koszt jednej sadzonki ~5pln. rocznie posadzenie 10 drzew to 50 pln i
    przecietny czlowiek posadzi 10 drzew bez zadnego problemu zuzywajac ew.
    dodatkowo 1 szpadel za 15 pln. laczny koszt to okolo 65 pln, doliczmy do
    tego 'robocizne' - 100 pln.

    jesli tylko 1mln ludzi posadzi 10 mln drzew, da to lacznie 1 000 000 000 Wh
    energii ktora bedzie bezposrednio wiazac CO2 z atmosfery (fotosynteza, 10
    000 000 * 100Wh, lacznie 1GWh ) , plus 60 000 000 000 Wh bedzie zuzywana
    na destylacje i pompowanie wody z gleby . (60GWh)
    dziennie.

    a, i drzewa zwykle rosna, tak ze po 10 latach mozna spodziewac sie
    conajmniej zdublowania w/w statystyk.