    From: collie <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: "Znaki Specjalne" w SMS
    Date: Sat, 12 Jul 2014 18:12:48 +0200
    <lphkh2$tfi$1@node2.news.atman.pl> <lphllj$jpv$1@usenet.news.interia.pl>
    <53bd7d54$0$2246$65785112@news.neostrada.pl>
    <53be7976$1$2374$65785112@news.neostrada.pl>
    <53c13940$0$2231$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>

    W dniu 12.07.14 17:18, Marek pisze:

    > No właśnie w poddtawowym zbiorze znaków dopuszczonych do używania w gsm NIE ma
    > czegoś takiego jak polska litera, dlatego musisz płacić ekstra.
    >
    > Wszyscy Ci próbują tłumaczyć, że gdy powstawał standard kodowania znaków w
    > "komputerach" ustalający ten standard nie uznali czegoś takiego jak "polska
    > litera", bo mieli możliwość zakodowania tylko 128 znaków, uznali ze znaki
    > łacińskie a-z są na tyle uniwersalne, że muszą wszystkim wystarczyć. A jak ktoś
    > chce inne znaki to jego problem, niech tworzy swój standard znaków i go używa w
> [...]

    Ależ Trybun, wbrew pozorom, o tym doskonale wie - że 7 bitów, że 128 znaków ASCII
    itd. On chce tylko, żeby we własnym kraju był traktowany przez operatora GSM
    podobnie jak Amerykanin w USA, mimo tych 7 bitów i 128 znaków. I Trybun nie chce
    słyszeć, że "to se ne da", no bo właśnie 7 bitów itd. I ma rację w tym
    niedosłuchu, gdyż nie trzeba zmieniać standardów, by Polak płacił tak samo jak
    Amerykanin za SMS-a: 160 znaków i szlus, bez względu na to, czy mają ogonki,
    czy nie. Wystarczy w tym celu tylko zmiana sposobu naliczania opłaty przez
    operatora: płacisz za 160 znaków, bez względy na to, czy te znaki mają ogonki, czy
    nie. A to, ile bitów zużyje operator do przesyłania tych znaków, to już
    będzie jego słodką tajemnicą. Oczywiście, że dla operatora "tak se ne da",
    no bo money, money, money, jak śpiewała ABBA. Więc płacz Trybunie i płać,
    jak jesteś Polakiem.

    --
    collie