-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin2!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrad
a.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Zmiany, zmiany, zmiany :)
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <n94ju7$ncq$1@node2.news.atman.pl>
Date: Sat, 6 Feb 2016 12:58:50 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 75
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89-77-179-152.dynamic.chello.pl
X-Trace: 1454759935 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 703 89.77.179.152:2874
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2576443
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 6 Feb 2016 12:03:28 +0100, Czesław Wiśniak napisał(a):
> Za GW:
>
> Ministerstwo Finansów szuka dodatkowych wpływów do budżetu. Wyliczyło,
> że jeśli zmieni kodeks cywilny i uzależni wypłatę odszkodowania z
> ubezpieczenia OC sprawcy od przedstawienia faktury z warsztatu, do
> budżetu wpłynie dodatkowe 1,5 mld zł z VAT.
>
> - Ministerstwo Finansów jest bardzo zdeterminowane, aby wprowadzić
> projekt zastąpienia kosztorysów fakturami przy OC - informuje ekspert
> ubezpieczeniowy Marcin Broda. W resorcie od kilku dni toczą się bowiem
> prace nad ograniczeniem wypłat odszkodowań po stłuczce dopiero po
> przedstawieniu przez kierowcę faktury za naprawę.
Może projekt jest na tak wczesnym stadium że jedynie ktoś zauważył
"problem" ale jeszcze nie zastanowił się nawet chwili nad rozwiązaniem,
albo co gorsza potwierdza tylko to że nasze prawo opracowywane jest przez
debili.
Bo istotnie obecne prawo jest pod tym względem dziurawe i to nawet nie
robiąc żadnych wałków:
- Chcąc sprzedać samochód wart 100tys, trzeba zapłacić 2% PCC czyli 2000zł
(to czy fizycznie zrobi to kupujący czy sprzedający nie ma znaczenia - po
prostu jest to element kosztu transakcji kupna-sprzedaży samochodu).
Ale gdyby tuż przed sprzdażą "szczęśliwie" ktoś auto skasował, to całe
100tys dostanie się od ubezpieczyciela bez podatku. Czyli jest się
teoretycznie 2000zł do przodu, a na pewno budżet jest te 2000zł do tyłu -
teoretycznie :)
Czyli istotnie dziura podatkowa jest i można by próbować ją załatać.
Natomiast uzależnianie wypłaty od pokazania faktury, to kompletne
nieprzemyślenie sprawy.
Bo każdy ma prawo uszkodzony samochód nie naprawiać, a np sprzedać
uszkodzony (bo nie chce jeździć naprawianym).
Albo naprawić tylko częściowo to co niezbędne (np. zamiast ładnie
lakierować nowe elementy, to wyprostować młotkiem i pomalować pędzlem), a
odszkodowanie jest nie za naprawę a za szkodę.
Albo kupić część używaną od osoby prywatnej.
Oczywiście można każdy z przypadków opisywać w osobnych zawiłych
paragrafach i robić wyjątki do wyjątków - dzięki czemu nasze prawo
podatkowe dawno już przekroczyło objętość Biblii :)
Ale gdyby ktoś pomyślał, to by zobaczył że sensowne wydaje się traktowanie
rozliczenia z ubezpieczalnią na "kosztorys" nie jako odszkodowania na
naprawę, a odszkodowania za utratę wartości - bo faktycznie tym właśnie
jest. I wyliczanie tego wg. różnicy wartości pojazdu przed szkodą i po
szkodzie.
Takie odszkodowanie, jako że jest natychmiastowym, częściowym spieniężeniem
wartości pojazdu mogłoby być opodatkowane tak jak kupno-sprzedaż pojazdu -
co załatwiłoby pewnie już zaniepokojonym urzędasom z ministerstwa finansów
problem braku wpływów i jakoś też ograniczyło (czy pośrednio opodatkowało)
ewentualną szarą strefę.
Natomiast jak w ciągu jakiegoś czasu właściciel jednak samochód by naprawił
to faktury za usługę czy części powinien sobie od tego podatku móc
odliczyć.
I wilk by był syty i owca cała, a system pewnie prostszy.
> Podobny pomysł miała kilka lat temu austriacka grupa ubezpieczeniowa
> Vienna Insurance Group, która wypłacała odszkodowania pomniejszone o
> podatek VAT, jeśli kierowca zamiast naprawy bezgotówkowej w warsztacie
> decydował, że woli dostać pieniądze na koncie. Praktyka ubezpieczalni
> została uznana przez sądy za niezgodną z prawem.
To jest prawda, bo VAT to jest podatek od wartości dodanej, a nie
całkowitej wartości.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.02.16 14:00 Budzik
- 06.02.16 14:00 Budzik
- 06.02.16 15:36 Czesław Wiśniak
- 06.02.16 16:10 Tomasz Pyra
- 06.02.16 16:33 Budzik
- 06.02.16 17:00 Budzik
- 06.02.16 17:09 Tomasz Pyra
- 07.02.16 14:25 m4rkiz
- 07.02.16 14:40 m4rkiz
- 07.02.16 14:47 Budzik
- 07.02.16 15:26 masti
- 07.02.16 22:25 J.F.
- 07.02.16 22:28 J.F.
- 07.02.16 22:30 J.F.
- 07.02.16 22:43 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=