  • 21. Data: 2014-03-27 14:46:00
    Temat: Re: Zmiana częstotliwości sterowania LED-ów=?iso-8859-2?Q?_pod=B6wietlaj=B1cych_matryc=EA_laptopa_(PWM)?=
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    news:lh1546$e1g$1@usenet.news.interia.pl...

    > Ale co to ma do rzeczy, że to laptop, a nie stacjonarka?
    > Przecież karty graficzne są takie same, czy to montowane na MB, czy też "dodatkowe"
    (PCI, PCIex, itd). Tu może być kwestia
    > wybrania innych sterowników.

    Akurat w moim laptopie są dwie karty. Domyślnie działa ta podstawowa Intel HD 4000,
    z małą wydajnością, ale jak jest potrzeba wyświetlać grafikę np. w grze, to laptop
    przełącza się na kartę AMD Radeon HD 7650M.

    > Mam kilka laptopów, i chyba w większości da się zmieniać częstotliwość.

    Możesz wymienić przykładowe częstotliwości?

    > Ale jeśli nie chcesz pomocy, to baw się sam ;)

    Chcę pomocy, tylko ile razy w kółko można tłumaczyć to samo.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 22. Data: 2014-03-27 17:39:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-27 14:46, Marek pisze:

> [...]
    >
    > Możesz wymienić przykładowe częstotliwości?

    > Chcę pomocy, tylko ile razy w kółko można tłumaczyć to samo.

    Lenovo R500 model 2735, grafika Radeon HD 3450 - od 50 do 100 w kilku
    krokach

    Lenovo R500 model 2716, grafika Intel HD - bodajże od 50 do 70 lub 75 w
    3 krokach

    FUJITSU SIEMENS AMILO Pro, 2 różne stare modele- 50 i 60 w obu (w jednym
    jeszcze chyba 70)

    stary ThinkPad R51, model 2887, Intel 82852/82855 GM/GME Graphics
    Controller [Display adapter] (2x) - też miał kilka częstotliwości

    Dell Inc. XPS M1330, Mobile Intel 965 Express Chipset Family [Display
    adapter] (2x) - też jakieś 3 częstotliwości.

    To tak na szybko.

    Wszystkie z wymienionych jadą chyba na fabrycznych sterownikach grafiki.
    Oczywiście częstotliwości podawałem dostępne dla wbudowanego
    wyświetlacza, dla monitorów zewnętrznych paleta może być szersza.

    Przy zastosowaniu sterowników producenta chipsetu, albo sterowników
    pisanych przez "zapaleńców gier" możliwości mogą być wielokrotnie większe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 23. Data: 2014-03-27 21:05:00
    Temat: Re: Zmiana częstotliwości sterowania LED-ów podświ=?iso-8859-2?Q?etlaj=B1cych_matryc=EA_laptopa_=28PWM=29?=
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Dnia 2014-03-26 Marek dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

    >Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba w kHz to aż nie (musiałbym sprawdzić oscyloskopem), ale w każdym
    >bądź razie przy ustawieniu jasności np. w połowie, co zapewne odpowiada to
    >współczynnikowi wypełnienia nieco ponad 50% (ponad, bo minimum jasności
    >to przecież nie jest 0% wypełnienia, bo ekran byłby całkiem ciemny) w
    >połączeniu
    >z odświeżaniem samej treści obrazu w LCD (60 Hz) daje czasem przy
    >jednolitych
    >powierzchniach subtelny efekt migotania (żona oczywiście tego nie zauważa!
> [...]

    A jednak potwierdziło się to co napisałem powyżej. Zbadałem na oscyloskopie
    sterowanie LED-ów podświetlenia i okazuje się, że jest to dość "ładny"
    prostokąt,
    którego częstotliwość wynosi równo i tylko 200 Hz i oczywiście nie zmienia
    się
    przy zmianie jasności.
    W połowie ustawienia jasności współczynnik wypełnienia wynosi zaledwie 25%
    i rośnie do 100% przy podkręceniu jasności na maxa. Przy minimalnej jasności
    występują w prostokącie tylko cienkie szpileczki (wypełnienie może z 1..2%),
    a przy 3/4 jasności współczynnik wynosi około 50%.
    Wygląda na to, że współdziałanie podświetlenia o częstotliwości 200 Hz
    i odświeżania LCD o częstotliwości 60 Hz może powodować migotanie, mniej
    lub bardziej widoczne, kwestia też treści obrazu.
    I teraz marzy mi się zwiększyć tą częstotliwość podświetlenia choćby do 500 Hz,
    może by to coś pomogło.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 24. Data: 2014-03-27 21:19:08
    Temat: Re: Zmiana częstotliwości sterowania LED-=?ISO-8859-2?Q?=F3w=3D=3Fiso-8859-2=3FQ=3F=5Fpod=3DB6wietlaj=3DB1cych=5F?==?ISO-8859-2?Q?matryc=3DEA=5Flaptopa=5F=28PWM=29=3F=3D?=
    Od: "Marek" <m...@w...pl>

    Dnia 2014-03-27 Adam dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

> [...]
    >
    >Dell Inc. XPS M1330, Mobile Intel 965 Express Chipset Family [Display
    >adapter] (2x) - też jakieś 3 częstotliwości.

    No to żeś mnie zaskoczył :)

> [...]
    >
    >Przy zastosowaniu sterowników producenta chipsetu, albo sterowników
    >pisanych przez "zapaleńców gier" możliwości mogą być

    Więc jakby zdobyć zmodyfikowane sterowniki lub pogrzebać w nich samemu, to jest
    szansa na zmianę częstotliwości
    odświeżania ekranu? Tylko czy to coś da, bo raczej problem tkwi w
    częstotliwości podświetlenia LCD, a to może być
    niemożliwe do ustawienia software'owo.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 25. Data: 2014-03-28 08:19:00
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    szansa na zmianę częstotliwości
    > odświeżania ekranu? Tylko czy to coś da, bo raczej problem tkwi w częstotliwości

    Okazuje się, że np. dla Intel'owskiego chipsetu i915 można ustawić częstotliwość
    sterowania LED-ów podświetlenia
    wysyłając nastawę do odpowiedniego rejestru:

    http://devbraindom.blogspot.com/2013/03/eliminate-le
    d-screen-flicker-with-intel.html

    Może Intel HD 4000 też ma taką możliwość...?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 26. Data: 2014-03-28 11:38:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-28 08:19, Marek pisze:

> [...]
    >
    > http://devbraindom.blogspot.com/2013/03/eliminate-le
    d-screen-flicker-with-intel.html

    > Może Intel HD 4000 też ma taką możliwość...?

    Szukajcie, a znajdziecie :)

    Może iść w drugą stronę. Jeśli częstotliwość podświetlenia jest 200 Hz
    (jak napisałeś w innej gałęzi wątku), to może zmienić częstotliwość
    ramki (wyświetlania obrazu) z 50 na 60 Hz, aby nie występowało
    "zdudnianie" podobnych częstotliwości.

    Popróbuj na innych sterownikach HD 4000. Matryca raczej powinna przyjąć
    różne częstotliwości.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2014-03-28 13:47:57
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

> [...]
    napisałeś w innej gałęzi wątku), to może zmienić
    > częstotliwość ramki (wyświetlania obrazu) z 50 na 60 Hz, aby nie występowało

    Obecnie jest 60Hz (no tak, znowu się powtarzam;) ), ale może np. zmienić chociażby
    na 75 Hz lub 85 Hz. Z tego co pamiętam, to na starym kompie z monitorem CRT
    85Hz było wystarczająco, żeby nie było widać migotania, ale tam odświeżanie
    jest na innej zasadzie niż w LCD, bo leci plamka po poziomych liniach, a na LCD
    całość obrazu jest jednocześnie odświeżana.

    > Popróbuj na innych sterownikach HD 4000. Matryca raczej powinna przyjąć różne
    częstotliwości.

    Tylko przydałby się jakiś program lub zmodyfikowany sterownik, który by pozwolił
    na podkręcenie odświeżania LCD.

    --
    Pzdr.
    Marek