  • Data: 2020-01-02 19:13:26
    Temat: Re: Zepsułem telefon.. potrzebny nowy
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 02/01/2020 17:18, J.F. wrote:
    > W pamieciach Flash masz dosc duzy blok, ktory mozesz skasowac.
    > I nie mozesz skasowac mniej - musisz caly blok naraz.
    > Mowi sie gdzies o 256KB.
    > Zapisywac mozesz fragmentami do bloku, ale skasowac musisz caly na raz.
    > I teraz tak - jak np w starej organizacji FAT32 zapisujesz nowy plik i
    > przydzielasz mu nowy cluster, np 2KB,
    > to system musi, oprocz zapisu danych, odczytac sektor FAT, zmienic 4
    > bajty, i zapisac sektor z powrotem.
    > Na HDD sektor ma 512 bajtow.
    > To samo na SDD wymaga np 256KB - i tak co kazdy klaster danych.

    I tutaj masz cache. To cache właśnie jest po to aby zapisy wielokrotne
    po sobie kompresować. W SSDkach jest malutkie, ale wystarczy aby takie
    problemy stały się mało istotne.

    > Mozna sporo zaoszczedzic, jesli sie wstrzyma chwile z zapisem, to moze
    > zaraz beda zapisane kolejne klastry, to sie poprawi w pamieci, a potem
    > zapisze caly sektor, czy nawet kilka.
    > Ale jak prad wylacza, to bedzie dramat.

    Nie będzie, dyski potrafią zrzucić cache do flasha przy zaniku prądu i
    dramatu nie ma.

    > Podobnie mamy z samymi danymi.  Zapisujemy te 2KB nowe, ale to na SSD
    > moze wymagac odczytu calego bloku 256KB, zmiany 2KB i zapisu ponownego -
    > jesli sasiednie klastry maja zawartosc, ktorą trzeba zapamietac.
    > Najlepiej byloby, gdybysmy sektory czy klastry zapisywali do nowego
    > bloku flash, to by sie dopisywalo reszte bez przepisywania.
    > Ale wtedy ... gdzie zapamietac w ktorym bloku jest zapisany sektor
    > dyskowy ?
    > Do dyspozycji mamy zasadniczo pamiec flash - z tymi samymi ograniczeniami.

    Problem w tym że to optymalizacje nie mają sensu. Typowy dysk SSD ma
    czas życia znaczaco dłuższy niż komputer w którym pracuje. Tak,
    potrafiłbym zajechać dyski SSD ale to nie będzie typowe użycie.

    > Jak to zostalo zrobione - nie wiem. Pewnie jakis kompromis.

    Nijak. Takie problemy nie występują przy ogladaniu porno wiec załatwiasz
    tym 90% przypadków sprzetu konsumenckiego nie przejmując się tym.

    > I teraz kwestia, jak sie w tym kompromisie spisuje pamiec wirtualna.

    Jest we współczesnych PCtach prawie nieużywana, nawet największe
    przygłypi internetowe nie robią stron www zjadających 4GB RAMu (choć
    wyścig trwa).

    Innymi słowy nikt się tym nie przejmuje jeśli u Kowalskiego dysk padnie
    po 4 latach. A nie padnie z powodu ilosci zapisów. Dyski SSD nie są aż
    takie kiepskie.