    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zastoj
    Date: Sat, 31 Jan 2015 14:04:29 +0100

    ACMM-033 napisało:

    > A 50 po jeszcze przystępniejszej...

    A to niby czemu?! Rura co do wsi idze szeroka, zaplanowana z zapasem.
    Urządzenia w centrali takie same, wszyscy do jednakich portów podłączeni.
    Koszt obsługi każdego aboneta ten sam. Dlaczego pozwalać niektórym
    płacić mniej niż z rachunku ekonomicznego wypada? Zwłaszcza, że dzisiaj
    stan techniki jest taki, że dla większości klentów oferowane prędkości
    przerastają ich potrzeby. Gdyby tylko jakiś głupi operator na to pozwolił,
    to by dziewięciu na dziesięciu zażyczyło sobie takiejgo przycięcia
    prędkości. A ten jeden by musiał płacić jakieś niebotyczne stawki, żeby
    zrekompensować tamte obniżki. Albo by nie płacił, bo by stwierdził, że
    fajnie jest szybko puszczać w sieć filmiki HD z pieskiem, ale nie za
    wszelką cenę. I też by wziął niższa prędkość. W efekcie wszyscy by mieli
    wolniej, a operator by i tak podniósł ceny -- bo inaczej nie wyjdzie na
    swoje.

    > I wtedy działka pomiędzy w grupie. Jak za czasów SDI, zanim się TPSA
    > skapnęła, że jeden bierze i dzieli na iluś-tam i nie zabrniła takich
    > praktyk w regulaminie.

    Ale tok to było "za czasów SDI". SDI było drogie. A ludziom się stały
    dostęp do internetu z jakąś pańską fanaberyą kojarzył. Dzisiaj bierze
    się od operatora router bezprzewodowy, który w bloku ma pole rażenia na
    kilka sąsiednich mieszkań. Mało jest takich, co wtykają w niego RJ-45,
    bo w swoich laptpoach i talbetach mają WiFi. Ale zwyczaj zakładania
    spółdzielni sąsiedzkich też upadł, choć do tego żadnej wiedzy już nie
    trzeba, wystarczy wbić hasło sąsiada do swojego komputera. Przestało
    się komukolwiek chcieć, odkąd operatorzy "włączyli niskie ceny".

    > Gigakablówka z N(i)etii, kuszą cenami i prędkościami, ale wydmuch
    > mają nikczemny. Już wolę dołożyć w UPC i mieć, jak mam (150/10)

    Wolę, ja też bym pewnie wolał, gdybym mógł. Taka technologia. Ktoś
    kiedyś tak zaprojektował ADSL, że proporcje między jednym i drugim
    kierunkiem są własnie takie. Może się pomylił w założeniach, może
    dzisiaj to powinno inaczej wyglądać, ale nic się z tym nie zrobi.

    --
    Jarek