  • 11. Data: 2011-12-30 13:02:55
    Temat: Re: Zasilanie o 20:59:02
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F wrote:

    > Użytkownik "TomaszB" napisał w wiadomości grup
    >
    > Linia do Szwecji chyba jeszcze dziala, mozliwe ze o 21 zaczynamy im
    > prad sprzedawac :-)

    Szwecja należy do sieci europejskiej, nie ma "twardego" przełączania.

    > Ale takie przelaczanie nie powinno skutkowac zmiana napiecia ?
    > To raczej wyglada na duzy krotki pobor.

    Babrzecie się tu w jakieś globalne skoki. Pewnie sąsiad ma licznik
    dwutaryfowy i ogrzewanie elektryczne i się automatycznie załącza. Choć 21 to
    trochę dziwna godzina. W dzisiejszych czasach zegary lepiej chodzą niż za
    komuny.

    > Swoja droga - jak sie wlasciwie reguluje napiecie w sieci ? Sa jakies
    > odczepy na transformatorach ?

    Są, ale nie do regulacji ciągłej, tylko do kompensacji spadku napięcia przy
    instalacji.

    Waldek

  • 12. Data: 2011-12-30 13:29:21
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9m5r3vFnl5U1@mid.uni-berlin.de...

    > Choć 21 to trochę dziwna godzina. W dzisiejszych czasach
    > zegary lepiej chodzą niż za komuny.

    Dlaczego dziwna? Np. ja mam licznik dwutaryfowy i też w czasie zimowym
    przełącza się on właśnie o godz. 21 (w czasie letnim o 22). Ogólnie są
    zegary starego i nowego typu, jedne zmieniają czas zimowy/letni, inne nie.
    Tak więc na porę zimową czas przełączania taryfy jak najbardziej pasuje. I z
    tą dokładnością też bym nie przesadzał. Dokładne to one może są pod względem
    trzymania czasu, ale nikt ich co do sekundy nie ustawia przed montażem, np.
    mój śpieszy się około 3 minuty.

  • 13. Data: 2011-12-30 15:58:09
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2011-12-30 10:55, J.F pisze:

    > Swoja droga - jak sie wlasciwie reguluje napiecie w sieci ? Sa jakies
    > odczepy na transformatorach ?

    Są. I czasem automatyka nawala i idzie 280 V w sieć :> Tak mi popaliło
    sprzęt w domu, na szczęście ZE zwrócił kasę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2011-12-30 15:58:34
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 30 Dec 2011 14:02:55 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    >Są, ale nie do regulacji ciągłej, tylko do kompensacji spadku napięcia przy
    >instalacji.

    Duże jednostki rozdzielcze mają regulację pod obciążeniem
    (przełączanie odczepów), w mniejszych tylko w stanie wyłączenia.

    Z tego powodu, że przy prądzie przemiennym jednocześnie musisz
    utrzymać stabilność systemu, osobno regulować rozpływ mocy czynnej, a
    osobno biernej to w węzłach sieci regulacja jest automatyczna i nie
    mająca wiele wspólnego z napięciem w gniazdku, dopiero transformatory
    ,,końcowe'' dopasowują to poziomów SN. Na poziomie SN i nn przekładnie
    są ustawione w większości ,,na sztywno'', bo to nie ma sensu
    ekonomicznego a i teoretycznie każde urządzenie powinno pracować
    poprawnie przy tolerancjach (chyba) -10% - +6% napięcia nominalnego.

    Do tego istnieją różne sprytne dynksy, np. w Norwegii stosują takie
    fajne cosie, co zawierają w sobie autotransformatory z bezstopniową
    regulacją bez elementów ruchomych i odczepów (muszę kiedyś to rozgryźć
    bo to jest bardzo fajny patent) do kompensacji spadku napięcia w
    długich liniach.

    Oczywiście w każdej chwili, i praktycznie od ręki, kupisz
    (auto)transformatory z przełączanymi odczepami pod i bez obciążenia, z
    automatyką lub bez, lub automatyczne regulatory z obrotowymi
    autotransformatorami toroidalnymi, z bezstopniową regulacją pod
    obciążeniem, np. Schuntermann, Belotti Variatori, albo stabilizatory
    magnetyczne.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 15. Data: 2011-12-30 18:03:53
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 30.12.2011 14:02, Waldemar Krzok wrote:

    > Babrzecie się tu w jakieś globalne skoki. Pewnie sąsiad ma licznik
    > dwutaryfowy i ogrzewanie elektryczne i się automatycznie załącza.

    Ale to byłby stały spadek, a tu mamy sekundowy zapad - pasuje raczej do
    włączenia dużej żarówy albo rozruch jakiejś maszyny... no chyba, że
    pompa ciepła albo pompa kawitacyjna ;)

    Mirek.

  • 16. Data: 2011-12-30 18:46:49
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-30 19:03, Mirek pisze:

    > Ale to byłby stały spadek, a tu mamy sekundowy zapad

    Sprawdzę to w innych miejscach. Włączanie elektrycznego ogrzewania
    jest mało prawdopodobne, bo wszędzie jest centralne ogrzewanie.
    Z miejsc podejrzanych o większy pobór mocy w okolicy jest tylko piekarnia
    (ale gdyby była winna, to chyba byłoby więcej takich "zdarzeń").

    Może uda się wykryć coś "optycznie" - nagram filmik z panoramą oświetlonego
    miasta.

    P.

  • 17. Data: 2011-12-30 18:47:28
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    > Ale to byłby stały spadek, a tu mamy sekundowy zapad - pasuje raczej
    > do włączenia dużej żarówy albo rozruch jakiejś maszyny... no chyba, że
    > pompa ciepła albo pompa kawitacyjna ;)

    A nie może to byc coś w stylu zaplanowanego przełączania jakiejś sekcji
    zasilania na podstacji? Zanim się obciążenia wyrównają, etc, to na
    moment przygaśnie...?

    i nie został ukryty. Wszelkie próby takich wysyłek potraktuję jako
    stalking.

  • 18. Data: 2011-12-30 21:13:00
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 30 Dec 2011 10:55:26 +0100, J.F napisał(a):

    > Linia do Szwecji chyba jeszcze dziala, mozliwe ze o 21 zaczynamy im
    > prad sprzedawac :-)

    Nawet coś tam modernizują w stacji przekształtnikowej zasilającej kabel
    podmorski, niedawno wieźli tam nowe trafo, które co ciekawe -
    przypłynęło do Gdyni statkiem ze... Szwecji :P
    http://wrp.gr5.pl/details.php?image_id=25970
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 19. Data: 2011-12-30 21:16:05
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 30 Dec 2011 19:46:49 +0100, Piotrne napisał(a):

> [...]
    > (ale gdyby była winna, to chyba byłoby więcej takich "zdarzeń").
    > Może uda się wykryć coś "optycznie" - nagram filmik z panoramą oświetlonego

    Zakłócenia powstające na sieci 110kV roznoszą się w promieniu co
    najmniej kilkudziesięciu km.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 20. Data: 2011-12-30 22:04:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 30-12-2011 o 19:03:53 Mirek <i...@z...adres> napisał(a):

    > Ale to byłby stały spadek, a tu mamy sekundowy zapad - pasuje raczej do
    > włączenia dużej żarówy albo rozruch jakiejś maszyny..
    Nie, pasuje do włączenia dużego grzejnika na nocnej taryfie, zimne grzałki
    mają małą oporność stąd ten zapad.

    --
    Pozdr
    JanuszK