  • 1. Data: 2009-02-09 20:03:22
    Temat: Zasilanie TDA7294
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tak mnie naszło żeby sobie wreszcie skompletować zestaw do słuchania
    muzyki, głównie z komputera, bo typowe głośniczki komputerowe mają
    taką jakość że się tylko wku...ć można. Ponieważ ma to być w miarę
    niskobudżetowe :-) postanowałem sam sklecić jakiś wzmacniacz (kolumny
    się jakieś skombinuje).

    Padło na kostki TDA7294 - łatwo dostępne, tanie i chyba w miarę dobre.

    Oczywiście trzeba to jakoś zasilić. Chciałbym raczej uniknąć zakupu
    dużych i drogich transformatorów sieciowych, postanowiłem zrobić
    zasilacz impulsowy w topologii push-pull (najmniej chyba
    problematyczna w konstrukcji).
    I tu pytania:

    - Czy zasilacz impulsowy nadaje się do zasilania wzmacniacza audio?
    Bo na moje pojmowanie to nie ma najmniejszych przeszkód, a nawet jest
    lepszy od tradycyjnego (częstotliwość kluczowania wielokrotnie
    przekraczająca akustyczną w porównaniu z 50Hz).
    Tylko bez audiofilskich bajek o kierunkowych przewodach i złotych
    bezpiecznikach :-)

    - Czy sensowna jest praca zasilacza np. na SG3525 bez stabilizacji?
    Układ leciałby sobie z wypełnieniem np. 40% i już. Przy zasilaniu
    "tradycyjnym" (trafo 50Hz) też nie stabilizuje się przecież zasilania
    końcówek mocy audio. Ostatecznie w dawnych czasach stosowano układ
    Royera (a zresztą nadal się w niektórych rzeczach stosuje) i zailacze
    też jakoś działały (działają).

    - Czy sensowne jest wykonanie dwóch osobnych zasilaczy, po jednym dla
    każdego kanału stereo dla zmniejszenia odziaływania jednego kanału na
    drugi? Tzn. ja to widzę tak - 1szt. SG3525 steruje (oczywiście przez
    dodatkowe tranzystory, bo SG sam nie wyrobi sterować po dwóch mosfetów
    z jednego wyjścia) dwoma identycznymi układami po dwa mosfety + trafo
    + diody, dławiki, kondensatory itp. W ten sposób mamy dwa zasilacze z
    jednym kontrolerem.

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 2. Data: 2009-02-09 22:28:42
    Temat: Re: Zasilanie TDA7294
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości

    > - Czy sensowna jest praca zasilacza np. na SG3525 bez stabilizacji?
    > Układ leciałby sobie z wypełnieniem np. 40% i już.

    Tylko po osiągnięciu odpowiedniego obciążenia. Oczywiście napięcie wyjściowe
    będzie trochę pływać (bardziej niż sieciowe) i siadać pod obciążeniem.
    Parametry dynamiczne zasilacza na SG i tak są kiepskie, brak pętli
    sprzężenia niewiele tu pogorszy, chociaż obawiałbym się zachowania przy
    gwałtownym zmniejszeniu obciążenia, nawet do dopuszczalnej "statycznie"
    wartości.

    BTW, zastanawiam się, czy SMPS własnej roboty + końcówka własnej roboty
    pozwoli Ci osiągnąć jakość lepszą niż w komputerowych głośniczkach...

    e.

  • 3. Data: 2009-02-10 06:49:37
    Od: "Greg" <o...@m...com>

> [...]
    > się jakieś skombinuje).
    >
    > Padło na kostki TDA7294 - łatwo dostępne, tanie i chyba w miarę dobre.

    Odpuść sobie i zrób to na "normalnym" trafoku, albo kup sobie CREATIVE
    GIGAWORKS T20
    taniej Cię to nie wyjdzie, widziałem też fajnie grające kolumienki drewniane
    do kompa za ok 400zł
    z pilotrm.

  • 4. Data: 2009-02-10 07:34:35
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

> [...]
    > z jednego wyjścia) dwoma identycznymi układami po dwa mosfety + trafo
    > + diody, dławiki, kondensatory itp. W ten sposób mamy dwa zasilacze z

    Nie obraz sie, ale cos ci powiem. Fajnie jest cos zrobic samemu, ale pytanie
    czy to ma sens? Ja tez kiedys sam robiłem rozne rzeczy, ale sie w koncu
    wyleczyłem. Postanowłem nie wywarzac otwartych drzwi. Na Allegro mozna za
    grosze kupic przyzwoite wzmacniacze mocy lub amplitunery. Ja ostanio mialem
    pod swoj komp podpiete kolumny kupione na Allegro: Bang & Olufsen i
    wmacniacz Pioneera + najwyzszy model tunera firmy Uher. Dzwiek wysmienity
    jak na kompa nie mowiac o tym z tunera! Juz za kilkadziesiat zł mozna kupic
    calkiem fajny wzmacniacz czy to polski (z czasów PRL-u) czy zachodniej
    produkcji. Podobnie z kolumnami, choc tutaj trzeba juz dobrze pomyslec i
    podchodzic do tego ostrożnie.

    pozdrawiam - Janusz

  • 5. Data: 2009-02-10 07:48:00
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    sofu pisze:
    > Juz za kilkadziesiat zł mozna kupic
    > calkiem fajny wzmacniacz czy to polski (z czasów PRL-u) czy zachodniej
    > produkcji. Podobnie z kolumnami, choc tutaj trzeba juz dobrze pomyslec i
    > podchodzic do tego ostrożnie.

    Z tymi wzmacniaczami starszymi jest wbrew pozorom sporo kłopotów. Jak
    już coś samemu to lepiej na lm3886, jest to dość odporne na głupoty, a
    kit można kupić np. tu:
    http://www.sklep.avt.com.pl/p/pl/883/wzmacniacz+mocy
    +z+ukladem+lm3886+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.
    html
    Do tego zwykłe trafo, a nie żaden zasilacz impulsowy, trafo z giełdy czy
    allegro nie jest drogie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl