  • 31. Data: 2010-11-11 12:54:16
    Temat: Re: Żarówlki LED - czemu niedostępne w sklepach?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Nov 2010 11:10:59 +0000, Waldek Godel wrote:
    >Więc wystarczy dowolna europejska homologacja, żeby można było legalnie
    >używać.

    A te europejskie homologacje to niby o jakie normy ?
    Tez europejskie. I d* blada.

    J.

  • 32. Data: 2010-11-11 13:29:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Nov 2010 12:01:13 +0100, Kuba (aka cita) wrote:
    >Czego nie rozumiesz. Żarówka świeci, a LED świeci, tylko ... słabiej, albo
    >jest zdecydowanie droższa.
    >Oszczędność energetyczna jest wątpliwa, jesli LED ma swiecić równie jasno
    >jak zarówka za 2 zł

    I tu sie mocno mylisz. Sprawnosc dobrych LED jest wielokrotnie wieksza
    od sprawnosci zarowek. Czyli dajac tyle samo pobieraja wielokrotnie
    mniejsza moc. Efekt wzrasta jesli przed zarowka ma byc czerwony filtr.

    Tylko ze jesli zarowka miala 21W, to odpowiedni LED bedzie musial miec
    rzedu 1W. A to juz nie jest "zwykly 5mm", ktory ma powiedzmy 0.04W.

    J.

  • 33. Data: 2010-11-11 13:34:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "BartekK" <s...@N...org> wrote in message
> [...]
    > Sam dla siebie - robię takie przeróbki, ale nie w formie "wstadzimy
    > led-żarówkę i będzie dobrze" tylko robię pod każdą konkretną lampkę osobną
    > płytkę z ledami smd, i wstawiam zamiast, podłączając tylko w miejsce
    > żarówki "wtyczkę" zasilającą (swoją drogą - czy ktoś widział luzem
    > "plastiki" w5w jak w najpodlejszych ledowych zamiennikach? chętnie kupię,
    > zamiast psuć 1led-w5w po 2zł). Świeci dobrze bo cała powierzchnia szybki
    > lampki oświetlenia np wnętrza jest od środka pokryta ledami smd, ale nie
    > wychodzi to tanio, no i co lampka to trzeba trochę inny kształt płytki

    A możesz mi Bartku powiedzieć PO CO zamieniasz te żarówki?
    Mam dwa auta i firmowe żarówki mi tam w bagażniku wcale nie wadzą...

  • 34. Data: 2010-11-11 13:37:42
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > I tu sie mocno mylisz. Sprawnosc dobrych LED jest wielokrotnie wieksza
    > od sprawnosci zarowek. Czyli dajac tyle samo pobieraja wielokrotnie
    > mniejsza moc.

    dobra dobra.
    Ale policz ile będzie kosztować układ LEDów dający tyle samo światła i jakie
    tam muszą być diody

    > Tylko ze jesli zarowka miala 21W, to odpowiedni LED bedzie musial miec
    > rzedu 1W. A to juz nie jest "zwykly 5mm", ktory ma powiedzmy 0.04W.

    otóż to..

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 35. Data: 2010-11-12 09:59:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Nov 2010, Kuba (aka cita) wrote:

    > hmm, z ciekawości, sprawdzałeś pobór prądu przez takie ledowe żarówki?
    > Bo to, ze pojedynczy mały led to miliampery

    Właśnie, "mały LED".
    I nie pojedyncze miliampery.
    A listę "przeciętnie dużych" LEDów (tak są i struktury
    i zespoły!) znajdziesz w wielu sklepach elektronicznych, przykładowo:
    http://seguro.pl/sklep/?podkat=90
    ...zaś w kwestii co skuteczniejszych struktur możesz przejrzeć archiwa
    <censored> .rowery <\censored> :D

    > nie znaczy, ze zespół dużych ledów + układ sterujący będzie oszczędny.

    Będzie oszczędny, bo żadna żarówka do sprawności 100lm/W się nawet
    nie zbliży z daleka, ale to nie znaczy że wytworzenie odpowiedniego
    strumienia świetlnego da się zrobić z mocą "nic".
    Patrząc na ww. przykładowe prądy (350/700mA) uwzględnij, że to są
    wartości maksymalne, lepszą sprawność te LEDy uzyskują przy nieco
    niższych wartościach, do tego max. moc wymaga całkiem skutecznego
    chłodzenia (przegrzanie struktury == złomować), ale również to iż
    jak porównujesz z mocami żarówki na 12V to jest okazja do podłączenia
    kilku struktur szeregowo (niezależnie od możliwości stosowania
    przetwornic, które z kolei też mają ograniczoną sprawność)

    > Mało tego - w niektórych samochodach może być wykrywany jako przepalona
    > żarówka.

    To pozostaje świecić sporo jaśniej ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2010-11-12 10:35:59
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 10-11-10 16:34, Marcin N pisze:

    [cut]

    A ma moze ktos zdjecie porownawcze jak swieci w stopie klasyczna zarowka
    i LED?

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 37. Data: 2010-11-12 12:56:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Nov 2010 10:35:59 +0100, Maciej Browarczyk wrote:
    >A ma moze ktos zdjecie porownawcze jak swieci w stopie klasyczna zarowka
    >i LED?

    Zapewne wszystko zalezy od tej "zarowki".
    Co innego cale lampy LED w niektorych samochodach - badz spokojny,
    swieca zgodnie z norma :-)

    Zwracam jeszcze uwage ze biale LED zawieraja glownie skladowe
    niebieskie i zolte. Do czerwonych swiatel trzeba szukac czerwonych
    "zarowek LED".

    J.

  • 38. Data: 2010-11-12 19:46:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-11-11 13:34, Pszemol pisze:
    > A możesz mi Bartku powiedzieć PO CO zamieniasz te żarówki?
    > Mam dwa auta i firmowe żarówki mi tam w bagażniku wcale nie wadzą...
    Robię taką zamianę tam gdzie jest dla mnie za ciemno. Można powiedzieć
    że prawie "pracuje w aucie", więc oświetlenie kabiny zwykłe wystarcza by
    znaleźć długopis, ale jest za ciemne żeby wygodnie wypisywać protokoły.
    Oświetlenie bagażnika wystarcza by wsadzić do niego torbę, ale jest za
    słabe by np szukać odpowiedniego rozmiaru torxa w skrzynce narzędziowej
    ... itd.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 39. Data: 2010-11-14 14:03:14
    Od: ALi <n...@l...org>

    Dnia 10-11-2010 o 19:17:46 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w
    >
    > Zaden zart - norma jest na zarowki i nic co nia nie jest jej nie
    > przejdzie.
    >
    > Cala lampa owszem - bo tam inna norma, lampa na specjalizowane moduly
    > LED owszem, ale "ledowki" P21/5 nie bedzie.
    > No chyba ze sie w UNECE dogadaja, w co lekko powatpiewam.

    Gdzieś czytałem, że jednym z warunków aby lampa LED dostała homologację
    w europie, to jej konstrukcja ma uniemożliwiać wymianę pojedynczych diód.

    --
    Pozdr.