  • 71. Data: 2022-03-04 21:37:46
    Temat: Re: ,,Żarówka LED"
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.03.2022 09:32, J.F wrote:

    > na Węgry?

    Austro-Węgry.

    Moja teoria jest inna - prawo tłumu.
    Jeśli większość w okolicy mówi na, to reszta też przywyknie.
    Jeżeli większość Warszawki - tak? mówi - tak?, to w końcu jak tam
    pojedziesz - tak? przestajesz na to zwracać uwagę - tak?, a w końcu się
    łapiesz, że sam tak mówisz - tak?
    A propos - jest jednak różnica jechać na Włochy i do Włoch czy na Pragę
    albo do Pragi.

    --
    Mirek.

  • 72. Data: 2022-03-04 22:17:39
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    > No tak, jak na obrazku w książce z bajkami to wszystko jasne.
    > Szkoda, że wielu innych rzeczy z takich obrazków się nie uświadczy w rzeczywistym
    świecie :(
    > Hmm, chyba że na Ostatniej Wieczerzy byłeś...

    Lampki oliwne bez knota były znane i używane przez Starożytnych
    Egipcjan, Etrusków, Greków i Rzymian. Knot w tych lampach to
    był kolejny etap rozwoju.

    Pozdrawiam

  • 73. Data: 2022-03-04 22:17:53
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.03.2022 o 21:37, Mirek pisze:

    > A propos - jest jednak różnica jechać na Włochy i do Włoch czy na Pragę
    > albo do Pragi.

    To zależy czy piszesz o Warszawie czy o państwach. Generalnie zwrot "na"
    odnosi się do jakiegoś miejsca, krainy, dzielnicy, obszaru a nie do
    państwa. W przypadku państwa, pisze się "do".

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 74. Data: 2022-03-04 22:34:47
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 22:17, LordBluzg(R) napisał:

    > To zależy czy piszesz o Warszawie czy o państwach. Generalnie zwrot "na"
    > odnosi się do jakiegoś miejsca, krainy, dzielnicy, obszaru a nie do
    > państwa. W przypadku państwa, pisze się "do".

    No, jadyma do Węgier. Ale koło Wrocławia. Tyle wiesz.

  • 75. Data: 2022-03-04 22:53:14
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.03.2022 o 22:34, Collie pisze:

    > No, jadyma do Węgier. Ale koło Wrocławia. Tyle wiesz.

    Ja pisałem jak się pisze w przypadku państwa. Oczywiście w przypadku
    miasta/miejscowości pisze się "do" ale jeszcze widać nie załapałeś, że
    odniosłem się do Włoch ale już nie załapałeś że dzielnica Praga to
    dzielnica a miasto Praga to miasto a nie państwo
    :D Symptomatyczne, że ci zawsze jakaś logika siada w takich sytuacjach :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 76. Data: 2022-03-04 23:41:56
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 22:53, LordBluzg(R) napisał:

> [...]
    > dzielnica a miasto Praga to miasto a nie państwo
    > :D Symptomatyczne, że ci zawsze jakaś logika siada w takich sytuacjach :D

    Dobra, powiem Ci zatem jak chłop krowie na miedzy, prostymi żołnierskimi
    słowy: w przypadku państwa węgierskiego piszemy - "jedziemy na Węgry".
    Na Węgry! A do Węgier to se możesz pojechać, ale do tych pod Wrocławiem.
    Teraz poniał? No.

  • 77. Data: 2022-03-05 00:00:47
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 21:37, Mirek napisał:

    > Austro-Węgry.
    >
    > Moja teoria jest inna - prawo tłumu.
    > Jeśli większość w okolicy mówi na, to reszta też przywyknie.

    To nie teoria, to uzus językowy. Tako rzecze profesor Miodek.

  • 78. Data: 2022-03-05 00:10:49
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 16:57, Dawid Rutkowski napisał:

    > Hmm, chyba że na Ostatniej Wieczerzy byłeś...

    Nie, widziałem. Przy Santa Maria delle Grazie.

  • 79. Data: 2022-03-05 01:02:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.03.2022 o 23:41, Collie pisze:

    > Dobra, powiem Ci zatem jak chłop krowie na miedzy, prostymi żołnierskimi
    > słowy: w przypadku państwa węgierskiego piszemy - "jedziemy na Węgry".

    Są głupie wyjątki ale podyktowane często tym, że kiedyś była to jakaś
    "kraina" a nie państwo lub zwykła naleciałość językowa :)

    > Na Węgry! A do Węgier to se możesz pojechać, ale do tych pod Wrocławiem.
    > Teraz poniał? No.

    https://ciekawostkihistoryczne.pl/2018/05/01/uzywasz
    -tych-okreslen-jezeli-tak-to-uwazaj-bo-moga-cie-uzna
    c-za-polskiego-imperialiste/

    To sobie zapamiętaj:
    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/w-Ukrainie-czy-na-
    Ukrainie;16214.html

    https://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Na-Ukrainie-cz
    y-w-Ukrainie.-Jak-mowimy-i-piszemy-Prof.-Bralczyk-wy
    jasnia

    ...bo się zmieniło.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 80. Data: 2022-03-05 21:28:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 5 marca 2022 o 00:10:53 UTC+1 Collie napisał(a):

    > Nie, widziałem. Przy Santa Maria delle Grazie.

    Nadal na obrazku.
    Miały knoty od zawsze.
    Jak twierdzisz inaczej, odtwórz tą starożytną technologię i zrób lampę oliwną bez
    knota.