  • 51. Data: 2022-03-04 11:07:59
    Temat: Re: ,,Żarówka LED"
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 4 Mar 2022 10:01:18 +0100, J.F napisał(a):

    > A propos tematu ... mam wrazenie, ze projektanci
    > lamp/opraw/zyrandoli/kinkietow
    > nie zauwazyli rewolucji i dalej projektuja lampy na żarówki.

    Zgadza się. świetlówki kompaktowe i ledówki wymagają innej konstrukcji
    lampy/oprawy. Część z gwintem czy cokołem i oczywiście elektroniką ma
    być od dołu z uwagi na jej grzanie. Tymczasem oprawy są projektowane z
    zaniedbaniem tego aspektu, bo żarówkom było to z grubsza obojętne. Także
    wymagana jest lepsza wentylacja czyli wykluczone są oprawy zamknięte.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 52. Data: 2022-03-04 11:24:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 4 marca 2022 o 11:08:01 UTC+1 Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > zaniedbaniem tego aspektu, bo żarówkom było to z grubsza obojętne. Także
    > wymagana jest lepsza wentylacja czyli wykluczone są oprawy zamknięte.

    Hmm, a czemu od dołu?
    I dlaczego wentylacja musi być lepsza?
    Przecież mimo wszystko żarówka wywalała w ciepło znacznie więcej watów.
    Oczywiście też nie posiadała w sobie ciepłonielubnej elektroniki.

    Jak widać ledówki nie wszędzie się nadają.

    A producenci - cóż, świat nie kończy się na UE, a przecież nawet i u nas
    wciąż można dostać "zarówki specjalne wstrząsoodporne" (a coś w tym jest,
    bo jak w stojącej lampie z ikei - która swoją drogą jest lewasta,
    np. zrobili taki styk do trzpienia gwintu, że się pięknie wykrzywił
    i działał na gwint jak otwieracz do puszek - kontaktowało i świeciło,
    ale wykręcona żarówka już się do wkręcenia gdzie indziej nie nadawała,
    hmm, tak mi teraz do głowy przyszło, czy dziura w gwincie powoduje,
    że z bańki "ucieknie próżnia"? - wykręciłem trzecią żarówkę
    halogenową po tym, jak wytrzymała jeden dzień walenia samochodzikami
    w podstawę tej lampy, to kupiłem w końcu LEDówkę - choć było
    to powiedzmy że średnie - nie wiem, jak w Szwecji przy takiej lampie
    czytają, może mają lustra na suficie, ale żarówka jest wkręcana tak, że świeci do
    góry,
    co w przypadku ledówek powoduje, że w dół jest bardzo mało światła - na szczęście
    jest miejsce nawet na 12cm kulę, więc taka G95 świeci już nieco lepiej - choć
    SMD też taka sobie, ale ta się już popsuła, więc kupiłem nową, być może
    "filament", nie wiem, bo mocno matowa, sprawdzę dopiero jak się popsuje,
    ale ta już świeci i w dół całkiem nieźle).

    Choć patrząc np. po obi teraz jest tak, że z jednej strony regału ledówki E27 i E14
    sobie,
    a z drugiej lampy sobie.
    Lampy, a nie oprawy - bo z wbudowanymi paskami led (i przetwornicami w rozsądnym
    rozmiarze).
    Jako że taki pasek jak nie popsujesz specjalnie to jest wieczniejszy od wiecznej
    lampki
    przy tabernakulum, to wychodzi, że teraz produkuje się lampy,
    a ledówki A60+E27 to już tylko do "legacy" opraw.
    Póki się nie spalą przez zbytnie grzanie gwintu - choć z tym mocno poprawili,
    uboczym skutkiem ledówek E27 jest znaczna poprawa technologii przetwornic,
    w tych moich pierwszych to była dioda plus kondensator - i nawet
    naprawiłem taką jedną "przetwornicę", w której strzelił kondensator - znalazłem
    taki sam w starym zasilaczu od PC...

  • 53. Data: 2022-03-04 11:39:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 4 Mar 2022 02:24:28 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Hmm, a czemu od dołu?
    > I dlaczego wentylacja musi być lepsza?

    Sprawność ledówki to jakieś 20%. Czyli w przypadki ledówki 10 W, osiem
    jest zamienianych na ciepło. Elektronice w trzonku nie jest klawo wisieć
    nad grzejnikiem o mocy 8 W, łatwo przekroczyć temp. dopuszczalną dla
    elektrolitów a nawet półprzewodników. Także skoki temp. dla stanu
    włączonego i wyłączonego są większe a materiały mają różne
    rozszerzalności. Mogą np. zawodzić połączenia lutowane.
    Zamknięte oprawy mają utrudnione oddawanie ciepła, konwekcja do
    środowiska jest zagrodzona oprawą i ciepło musi być przewodzone. Jeśli
    oporność cieplna oprawy jest za duża, w środku robi się za gorąco.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 54. Data: 2022-03-04 11:59:05
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.03.2022 o 09:48, maciej pisze:

    > Gwintówka

    Hej! Gerwazy! Daj... :>

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 55. Data: 2022-03-04 12:18:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 10:45:10 +0100, Collie wrote:

    > A co ma rewolucja do miliardów opraw/gniazd żarówkowych na
    > całym świecie? Rewolucja tyczy tu tylko źródła światła
    > w żarówce, czy świetlówce - oprawy tego źródła pozostają
    > bez zmian. I tak nam Panie Boże dopomóż i Wszyscy Święci

    No wlasnie ... prawie.
    Bo pojawily sie swietlowki kompaktowe ... a oni projektuja czesto
    ciagle na wymiar zarowki.

    LED zblizone do zarowki, ale czesto swiecą w półkulę ... i znow
    projektanci tego nie widzą.

    No chyba ze przyszlosc lezy w Dubai lamp - i nie ma różnic :-)

    > jak najdłużej, bo pewnie będą zakusy, by wymyślić nową
    > oprawkę do "ledówki" i przymusić administracyjnie tubylców
    > w eurokołchozie do ich używania, gdyż okaże się, że gwint
    > E14 i E27 nie jest eco. Albowiem biznes musi się kręcić.

    A moze wlasnie czas na cos nowego, lepszego?
    A przechodzic mozna płynnie.

    Juz i tak przeciez wymyslili - G9, GU10, G4 ...

    E14 ... przetwornica ledwo sie miesci ... moze zabronic?
    A G9 to od razu :-)

    J.

  • 56. Data: 2022-03-04 12:19:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 10:32:39 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Gwintówka z bagnetem? Całkiem naturalna rzecz.
    >
    > https://sjp.pwn.pl/sjp/;2463706

    A tu jak bagnet, to juz bez gwintu :-)

    J.

  • 57. Data: 2022-03-04 12:20:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 01:32:38 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > A gdzie widziałeś lampę oliwną BEZ KNOTA?
    >
    > A lampa naftowa to nie był żaden mega wynalazek - wynalazkiem było to, że można
    spalać
    > ten czarny syf wyciągany z ziemi, a nie drogą oliwę czy tłuszcz zwierzęcy, które
    też można zjeść.

    A nie byla jasniejsza?

    Bo chyba to byla glowna zaleta ... choc swieczki z wosku pszczelego
    musialy byc drogie ...

    J.

  • 58. Data: 2022-03-04 12:33:08
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.03.2022 o 07:51, JDX pisze:

    > A żarówka to jest lampa żarowa. :-) W kontekście
    > tego lampa ledowa wydaje się sensownym określeniem.

    Nie. Żarówka to żarówka, od żaru, ledówka od led, neonówka od neonu,
    chociaż świetlówka (raczej inne gazy niż neon)? Jest to część lampy a
    nie lampą.
    Tak samo jak diesel jest częścią auta (silnikiem) a nie samochodem
    dieslowym.

    I mówi się samochód z silnikiem diesla, chociaż potocznie diesel też
    jest przyjęte i rozumiane.

    Przyjęło się też pisanie/mówienie, że mamy "taśmy" chociaż dzisiaj to
    pliki głównie lub płyty, nie mniej, powinno używać się sensu etymologii
    i stosowanie określenia "żarówka LED" jest w sumie przyjętym błędem
    językowym, który pochodzi od elementu lampy z uwagi na zasilanie pądem
    elektrycznym a nie lampy w rozumieniu źródła światła.

    Co dalej, to brak konsekwencji, bo nie mówimy w sumie:
    - żarówka świetlówka/świetlowa/gazowa
    - żarówka neonowa
    ale żarówka halogenowa już jest OK.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 59. Data: 2022-03-04 14:20:33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 04.03.2022 02:03, Collie wrote:
    [...]
    > W języku polskim lampa nigdy nie była tożsama z żarówką,
    > albowiem żarówka zawsze oznaczała coś, co się wkłada/wkręca
    > do lampy.
    E tam. W domach i mieszkaniach nadal wkłada/wkręca się do opraw (lamp
    znaczy się :-) ) lampy fluorescencyjne (zwane świetlówkami), a do latarń
    (lamp znaczy się :-) ) ulicznych nadal wkłada/wkręca się lampy sodowe
    (chociaż coraz częściej są wymieniane na LEDowe).

    Ośmielę się stwierdzić, że w języku polskim ,,profesjonalnym" lampa jest
    właściwym, powszechnie używanym określeniem urządzenia wytwarzającego
    strumień świetlny. Fakt że zwykłe żarówki są zazwyczaj nazywane
    żarówkami, ale np. żarówkę halogenową (która jest żarówką, hmm, w
    zasadzie lampą żarową, bo wykorzystuje żarzenie) człowiek z branży
    nazwie raczej lampą halogenową.

  • 60. Data: 2022-03-04 15:06:11
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 10:32, Dawid Rutkowski napisał:

    > A gdzie widziałeś lampę oliwną BEZ KNOTA?

    Na Ostatniej Wieczerzy i w Cudownej lampie Alladyna,
    choć tę drugą to jeszcze dzieckiem będąc, pochylonym
    nad Baśniami z tysiąca i jednej nocy. Po co w baśniach
    knot? Mógłby tylko sknocić baśń.