  • 31. Data: 2022-03-03 22:24:05
    Temat: Re: ,,Żarówka LED"
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 03.03.2022 o 19:44, SW3 pisze:

    > Twierdzisz, że sama żarówka/świetlówka/ledówka to lampa?
    > W takim razie do latarki wkładamy lampę?

    A dlaczego nie?

    --
    Kaczin

  • 32. Data: 2022-03-03 22:28:29
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 03.03.2022 o 16:48, PeJot pisze:

    > No to jeszcze filamentówka :)

    Tak właśnie mszczą się braki, w znajomości języków obcych.
    Człowiek chce zabłysnąć, a wychodzi na głupka.

    --
    Kaczin

  • 33. Data: 2022-03-03 22:37:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 Mar 2022 11:50:18 +0100, Collie napisał(a):

    > Po co? Żarówka to żarówka, bez względu na źródłosłów.
    > Jeszcze chwila i znikną całkiem te "prawdziwe" i dla
    > młodego pokolenia będzie oczywiste, że źródłem światła
    > w żarówce jest dioda LED. Tak jak teraz dla nas kawaler
    > to kawaler a nie niegdysiejszy pasowany rycerz. Czy
    > sklep, będący pierwotnie określeniem piwnicy, albo
    > kiep oznaczający kiedyś "żeński narząd płciowy". Stąd
    > w Potopie za słowa "ty kpie!" kawaler chwytał za szablę.

    A pan tegoż kawalera na wierzchu z godnością nosił "kutasa". A nawet kilka.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 34. Data: 2022-03-03 23:10:30
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W czwartek, 3.03.2022 o 22:37, Adam napisał:

    > A pan tegoż kawalera na wierzchu z godnością nosił "kutasa". A nawet kilka.

    "Woźny pas mu odwiązał, pas słucki, pas lity,
    przy którym świecą gęste kutasy jak kity".

    "Nałożył karmazynowe hajdawery, które oskurem jedwabnym
    z kutasami zawiązał ściśle niżej brzucha".

    "Obok siedział młody, we fraku z samodziału, krojem nowej
    mody, fryzował sobie czubek, kołnierzyk, a czasem bawił się
    pływającym u buta kutasem".

  • 35. Data: 2022-03-03 23:31:42
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:78cqtat8mawm$.1adu2b0394k1u.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > O, nie widziales jeszcze mody i pędu ... a moze dopłat ?

    ha dopłat no tak może

    > Prawnicy?
    > Przyszedl akwizytor i namówił :-)

    Czasem do mnie przychodzi inżynier optyk aby ukraść
    śrubokręt. Kupiłem specjany zestaw tanich srubokrętów
    do pożyczania.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 36. Data: 2022-03-03 23:34:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:e117oux52d7y.hvmuhglejayc.dlg@40tude.net>
    user Collie pisze tak:

    > Człowiek bez psa jest jak chuj złamany.

    Człowiek z psem to zjeb.

  • 37. Data: 2022-03-04 00:17:41
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 03.03.2022 10:44, J.F wrote:

    > Taki jezyk. Same wyjątki od reguł.

    Jest teoria, że jedzie się "do" państwa, miasta, a "na" jakąś część
    czegoś (nawet historycznie) i wtedy większość się zgadza.
    Ale z drugiej strony "jadę do Słowacji" brzmi ok, i nawet ma dla mnie
    lekkie zabarwienie oficjalne. Natomiast "jadę na Szwajcarię" też ujdzie
    i raczej spodziewał bym się tu wyjazdu na narty niż na pogrzeb cioci.

    --
    Mirek.

  • 38. Data: 2022-03-04 02:03:51
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W czwartek, 3.03.2022 o 07:51, JDX napisał:

    > Uniwersalna to jest lampa, czy mniej uniwersalna lampa elektryczna. W
    > końcu mamy lampy sodowe, metalohalogenkowe, ksenonowe i wiele innych
    > lamp (oświetleniowych). A żarówka to jest lampa żarowa. :-) W kontekście
    > tego lampa ledowa wydaje się sensownym określeniem.

    W języku polskim lampa nigdy nie była tożsama z żarówką,
    albowiem żarówka zawsze oznaczała coś, co się wkłada/wkręca
    do lampy. Nie może być inaczej, gdyż lampa istniała już
    wtedy, kiedy Edison skakał jeszcze u tate Samuela z jajka
    na jajko i oznaczała źródło światła z knotem (lampa naftowa),
    albo wcześniej - bez knota (vide starotestamentowa lampka
    oliwna, czy lampa Alladyna). Zatem "lampa ledowa" na oznaczenie
    żarówki LED żadnego sensu nie ma, chyba że gdzieś na Podlasiu,
    w miejscowym narzeczu.

  • 39. Data: 2022-03-04 08:17:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 2 Mar 2022 20:16:22 +0100, Grzexs napisał(a):

    > Macie jakąś swoją nazwę na to urządzenie?

    Ja optuję za ledówką. Ma -ówka gdzie powinno być z uwagi na żarówkę i
    świetlówkę, a anglicyzm led- jest tu zgrabnie spolonizowany. Jeszcze
    sporo czasu te trzy wymienione źródła światła będą używane równolegle
    więc rozróżnienie jest konieczne. Świetlówki z uwagi na zapasy a żarówki
    tam gdzie potrzebne jest światło i ciepło/podczerwień jednocześnie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 40. Data: 2022-03-04 09:32:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 00:17:41 +0100, Mirek wrote:

    > Jest teoria, że jedzie się "do" państwa, miasta, a "na" jakąś część
    > czegoś (nawet historycznie) i wtedy większość się zgadza.

    na Węgry?

    > Ale z drugiej strony "jadę do Słowacji" brzmi ok, i nawet ma dla mnie
    > lekkie zabarwienie oficjalne.

    Tylko potem masz np "pobyt w Niemczech" i "pobyt w Słowacji".
    Albo "budowa w Węgrzech". A moze "budowa w Węgrach" :-P

    Albo "jadę do hotelu w Niemczech".
    A jak to bedzie z bratankami? :-)

    > Natomiast "jadę na Szwajcarię" też ujdzie
    > i raczej spodziewał bym się tu wyjazdu na narty niż na pogrzeb cioci.

    J.