  • 11. Data: 2013-11-30 03:37:30
    Temat: Re: Zaginarka do blachy
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > Będzie jeszcze jeden problem.
    > Jak nie trafi na w miarę nową giętarkę, to odcisną mu się wszystkie
    > uszkodzenia szczęki i zginacza prawdopodobnie (cienką to blachę ma).
    > Na pryzmowej nie zrobi, bo nie da rady wyprostować (nie sądzę też aby
    > znalazł z pryzmą rolkową).
    >
    > Jednym słowem... kiszka.

    Jak sie da to się da - tę blache idzie młotkiem w imadle wyprostować i
    młotkiem w imadle (o ile nie popeka przy takim przegieciu) zagiąć - tyle
    że to benedyktyńska robota...

    --
    Darek

  • 12. Data: 2013-11-30 10:43:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    ""Dariusz K. Ładziak""
    > Jak sie da to się da

    Słyszałem, że kiedyś na egzaminie blacharz/ślusarz dostawał blachę złożoną
    na pół i zaklepaną.
    Podobno taką blachę można z powrotem przywrócić do płaskości, aby była w
    idealnym stanie.
    Nie wiem ile w tym prawdy a ile legendy.

    Robert

  • 13. Data: 2013-11-30 15:57:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Podobno taką blachę można z powrotem przywrócić do płaskości, aby
    > była w idealnym stanie.
    > Nie wiem ile w tym prawdy a ile legendy.

    Jest taki numer z paskiem blachy z czystej miedzi. Uprzednio wyżarzoną
    blachę daje sie delikwentowi, by sobie nią owinął rękę. Idzie to bardzo
    łatwo, bo monokrystaliczna miedź jest miękka. Ale w drugą stronę już
    się tak nie da. Trzeba te kajdany odwijać za pomocą narzędzi, bo się
    w miedzi pojawiły dyslokacje utwardzające materiał.

    Ze stalą jest inaczej niż z czystym metalem, ale też nie można jej na
    zimno przekształcać wte i nazad bez zmiany właściwości wewnętrznych.
    Na takim przekuwaniu w końcu polega produkcja broni białej, jakichś
    szabli, mieczy, katan czy innych scyzoryków.

    Jarek

    PS
    Na pewno nie da się założyć hełmu na lewą stronę -- to zostało naukowo
    udowodnione w jakiejś pracy doktorskiej napisanej w którejś z akademii
    wojskowych.

    --
    "Pokaż no, rzekł śmiejąc się jenerał Dąbrowski,
    A to piękny scyzoryk, istny miecz katowski!"

  • 14. Data: 2013-11-30 17:54:44
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 30 listopada 2013 10:43:08 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > ""Dariusz K. �adziak""

    > S�ysza�em, �e kiedy� na egzaminie blacharz/�lusarz dostawa� blach�
    z�o�on�

    > na pďż˝ i zaklepanďż˝.
    >
    > Podobno tak� blach� mo�na z powrotem przywr�ci� do p�asko�ci, aby
    by�a w

    > idealnym stanie.
    >
    > Nie wiem ile w tym prawdy a ile legendy.
    >

    > Robert

    Prawda, to moja opowiastka. Znalem człowieka ktory to przy mnie zrobił. Ja zgiąłem i
    zaklepałem zgięcie młotkiem a on wyprostował że znowu był kawałek prostej blachy.
    Przedwojenny ( II WŚ) egzamin praktyczny na czeladnika tak wyglądał. Po wojnie tacy
    blacharze potrafili dorobić błotnik do samochodu. W Łodzi był przedwojenny magik
    lakiernik co potrafił dobrać każdy kolor lakieru. W cechu metalowym opowieści o nim
    chodziły że się założył ze pędzlem pomaluje cały samochód i nikt nie odróżni od
    lakierowanego pistoletem. Zakład oczywiście wygrał. Co tu dywagować o technice
    wyższej. Ojciec na gładkim papierze pisał tak jak teraz w edytorze tekstu można
    ustawić. na dodatek każdy potrafił go przeczytać. W szkole średniej miał jako
    przedmiot kaligrafię. Pisał tylko wiecznym piórem. Pokazywał mi takie sztuczki jak
    pokratkować ołówkiem kartkę papieru. Oczywiście bez linijki. Do tej pory nie wiem jak
    on to robił że nic mu się nie rozjechało i wyglądało jak by z użyciem linijki było
    zrobione.

  • 15. Data: 2013-12-01 02:09:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > idealnym stanie.
    > Nie wiem ile w tym prawdy a ile legendy.

    Jednym z moich przyrodnich stryjków był legendarny w Warszawie blacharz
    samochodowy - czyli Garbus z Grochowa. Osobiście pamiętam jak wyklepał
    powypadkową Warszawę M20, zaszpachlował, jeszcze niepolakierowaną
    pojechał do rodziny na wieś i rozbił... Poczym mozolnie wyklepał,
    zaszpachlował, polakierował - samochód był jak pupcia niemowlaka...
    Teraz to się całe wytłoczki wycina i wstawia nowe, spod prasy.

    Żebym parę razy w życiu blachy młotkiem i pobijakiem w imadle z
    nakładkami nie giął z efektem jak z giętarki to bym się nie wymądrzał.
    Osobiście wiem że się da - i osobiście wiem ile z tym roboty. Dużo!

    --
    Darek

  • 16. Data: 2013-12-24 21:30:37
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > zaszpachlował, polakierował - samochód był jak pupcia niemowlaka...
    > Teraz to się całe wytłoczki wycina i wstawia nowe, spod prasy.

    Rządzi ekonomia, a i fach w narodzie zanika :(

    > Żebym parę razy w życiu blachy młotkiem i pobijakiem w imadle z
    > nakładkami nie giął z efektem jak z giętarki to bym się nie wymądrzał.
    > Osobiście wiem że się da - i osobiście wiem ile z tym roboty. Dużo!

    Mnie zdziwił kiedyś ślusarz. Blacha tak 10mm gruba, szlachetna stal,
    dobry metr szerokiego płaskownika. Oczywiście fale dunaju...

    Gość bierze młotek z końcówką widiową - ostrą i zaczyna delikatnie
    stukać w blachę, ale w stronę wklęsłą. Pierwsze co, to pomyślałem, że
    ten ząbek widiowy to mu zaraz w oko odpryśnie - ale nic takiego się nie
    stało. Za to blacha zaczęła się prostować.
    Po chwili zastanowienia - to dlatego wszystkie obudowy które piaskowałem
    były później zdeformowane - mniej lub bardziej, ale jednak. :)

    Miłego.
    Irek.N.