  • Data: 2012-02-05 21:10:08
    Temat: Re: Z obu stron + i LED swieci
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Zakladam, ze caly prad bedzie plynal (mam nadzieje, ze dobrze uzywam tego
    > okreslenia) przez ta diode krzemowa.

    Tak

    > Zgaduje takze, ze bedzie to spowodowane na tyle wysokim napieciem, ktore
    > sprawi, ze dioda zacznie przepuszczac prad (napiecie przebicia).
    > Dobrze kombinuje?

    Nie. Obie diody są spolaryzowane w kierunku przewodzenia a nie zaporowym,
    nie możemy więc mówić o napięciu przebicia. I nie chodzi o "na tyle wysokie
    napięcie", wręcz przeciwnie. Spadek napięcia na diodzie krzemowej to ok.
    0,6V, na LEDzie 1,5-2V. Jeśli więc zasilimy opisany układ napięciem
    zasilającym o wartości powyżej 0,6V, to na obu diodach będzie napięcie
    właśnie 0,6V. A więc mniej niż potrzeba do włączenia się LEDa. Pozostałe
    napięcie odłoży się na rezystorze. Więc napięcie na diodzie jest na tyle
    niskie, że LED się nie włącza.

    > Cos podobnego widzialem na rysunkach, ale zamiast diod, byly rezystory i
    > tam bylo tak, ze rezystor o mniejszej rezystancji przepuszczal wiecej
    > pradu.

    Tak. I tutaj dioda zaczyna przewodzić (jej opór spada) przy niższym napięciu
    niż dla LEDa. Można powiedzieć, ze dioda krzemowa tak ustawia swoją
    oporność, żeby napięcie na niej wynosiło 0,6V. Przez to napięcie na LEDzie
    jest zbyt małe. LED otwiera się przy wyższym napięciu. Zamiast diody
    krzemowej można by też włączyć rezystor o odpowiednio małej oporności.
    Mieliśbyśmy wtedy de facto LEDa podłączonego do dzielnika napięcia
    dostarczającego napięcia o (zbyt) małej wartości.
    Piszesz "rezystor o mniejszej rezystancji przepuszczal wiecej pradu". Jeśli
    rozważamy połączenie szeregowe, to nie jest to prawda, bo w każdym punkcie
    połączenia szeregowego natężenie prądu jest takie samo. Natomiast na
    mniejszej rezystancji następuje mniejszy spadek napięcia. W związku z tym,
    jeśli rezystor o tej mniejszej rezystancji jest od strony plusa, to na
    wyjściu dzielnika napięcie będzie wyższe od połowy napięcia zasilania, a
    jeśi byłby od strony masy to byłoby niższe od połowy napięcia zasilającego.
    Im rezystor ma mniejszą wartość, tym bardziej "ściąga" do tej szyny
    zasilania, do której jest podłączony.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/