  • Data: 2018-09-26 21:00:33
    Temat: Re: Wypisywanie tekstu na wyjściu kompozytowym
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Tak mi to jakos chodzi po glowie.
    > Tryb byl nietypowy ... czyzby to oznaczalo, ze CGA potrafil
    > zaprogramowac bios komputera, we wszystkich trybach ?

    Jak mam rozumieć "zaprogramować bios komputera"? Ten był przecież
    w ROM. A karta CGA była kartą "oficjalną", ze wsparciem oficjalnych
    trybów w systemie. Co nie znaczy, że nie dało się użyć własnych.
    IBM zaplanował tryb 320x200 w czterech kolorach (do wyboru z ośmiu),
    640x200 w dwóch kolorach (ten sam wybór) oraz tekstowy 80x25, gdzie
    dało się szaleć w aż szesnastu kolorach liter i tła. Nieoficjalnie
    dało się zrobić grafikę szesnastokolorowaą 160x100 pikseli.

    > A nie tak, ze pozwalaly komputerowi wpisywac w pamiec video
    > karty, Hercules mial ją bodajze dwa razy wiekszą niz CGA,
    > a inny program chodzil w tle i przepisywal dane do drugiej
    > połówki pamieci, odpowiednio przetwarzajac ?

    Herkules używał tego samego obszaru pamięci co CGA plus jeszcze
    drugie tyle za nim. Można było z nich korzystać przemiennie --
    jeden wyświeklany, a w drugim komponujemy nową treść obrazu.
    A potem myk -- i zamieniamy ich rolę, obraz na monitorze zmiania
    się błyskawicznie. Ale jeśli w komputerze były obie karty, to
    dało się w HGC korzystać tylko z tego drugiego banku pamięci.
    Zatem ta, emulator mógł działać w opisany sposób. Z tym że *chyba*
    były też zmieniane częstotliwości odchylania, by lepiej dało się
    w jednobitowej rozdzielczości emulować 320x200@4.

    > I jeszcze jedno mi sie przypomnialo - karte HEGA raz widzialem.
    > Hercules i EGA w jednym.

    Ja to znałem jako "Color Hercules" czy jakoś tak. Rozdzielczość
    lepsza niż EGA, bo 720 zamiast 640 pikseli w linii. Ale z bliska
    nigdy ie widziałem.

    > Podlaczona do monitora Hercules pozwalala na uzyskanie 16 stopni
    > szarosci. Hm, a moze tylko 8.
    >
    > A ciekawe, to taki monitor mial dwa bity do sterowania jasnoscia.
    > Wiec jak ona to robila ?

    Może monitor był tylko w teorii dwustanowy, a w praktyce nie było
    na wejściu przerzutnika, dało się przy różnych napięciach osiągnąć
    stopnie szarości?

    --
    Jarek