-
11. Data: 2010-08-15 07:40:45
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: "MC" <m...@g...pl>
Użytkownik "qwerty" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
news:i48434$dfa$1@news.task.gda.pl...
> Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:i481md$k61$...@n...news.atman.pl...
>> Podczas zakupu sprzętu przez rozmaite firmy w grę wchodzą często znaczne
>> sumy. Czy ich wydawanie mamy pozostawić amatorom? To jeden z wielu
>> przykładów, gdzie profesjonalna znajomość sprzętu mogłaby się przydać.
>
> Gdyby chodziło o znaczne sumy to wytyczne byłyby określone przez osobę
> znającego dobrze sprzęt. Zresztą informatyk to zbyt ogólne określenie.
A skąd ma go znać? Osoby dobrze znające sprzęt trafiają się raczej po
stronie sprzedającego.
-
12. Data: 2010-08-15 09:55:18
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: Yakhub <y...@g...pl>
Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
>> A studia techniczne nie są szybkim
>> kursem dla pasjonatów sprzętu komputerowego czy pracowników
>> serwisów.
>
> Podczas zakupu sprzętu przez rozmaite firmy w grę wchodzą często znaczne
> sumy. Czy ich wydawanie mamy pozostawić amatorom? To jeden z wielu
> przykładów, gdzie profesjonalna znajomość sprzętu mogłaby się przydać.
Ale to nie jest wiedza techniczna, tylko rozeznanie aktualnej sytuacji na
rynku. Uczenie w szkole sytuacji na rynku to zupełny idiotyzm, bo to są
informacje, które już pod koniec semestru będą nieaktualne.
--
Yakhub
-
13. Data: 2010-08-15 10:12:44
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: "MC" <m...@g...pl>
Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
news:1v7erdwoohu8j$.dlg@wazzenon.pl...
> Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
>>> A studia techniczne nie są szybkim
>>> kursem dla pasjonatów sprzętu komputerowego czy pracowników
>>> serwisów.
>>
>> Podczas zakupu sprzętu przez rozmaite firmy w grę wchodzą często znaczne
>> sumy. Czy ich wydawanie mamy pozostawić amatorom? To jeden z wielu
>> przykładów, gdzie profesjonalna znajomość sprzętu mogłaby się przydać.
>
> Ale to nie jest wiedza techniczna, tylko rozeznanie aktualnej sytuacji na
> rynku. Uczenie w szkole sytuacji na rynku to zupełny idiotyzm, bo to są
> informacje, które już pod koniec semestru będą nieaktualne.
Podobnie jak uczenie korzystania z określonego kompilatora. A bazy danych?
Też może być nowa, niemniej jednak z uczenia o nich się nie rezygnuje. I w
sprzęcie i w oprogramowaniu są elementy zarówno stałe jak i epizodyczne.
-
14. Data: 2010-08-15 10:25:23
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: Yakhub <y...@g...pl>
Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
> Generalnie gdyby studenci i absolwenci wiedzieli więcej o sprzęcie to pytan
> na tej grupie byłoby o wiele mniej.
Bzdura. Większość sensownych postów na tej grupie dotyczy tak naprawdę nie
samego sprzętu, ale rynku. A znajomości rynku się nie da nauczyć w szkole -
trzeba po prostu na bieżąco śledzić sytuację, monitorować ceny i wiedzieć o
nowościach. A to mało komu się chce i - bądźmy szczerzy - mało komu jest
potrzebne.
>> Ale bardzo krótko
>> odpowiem: nie. Na kierunkach elektronicznych i informatycz-
>> nych są podstawy elektroniki i to wystarczy.
>
> Co prawda procesor składa się z tranzystorów niemniej jednak znajomość
> działania tego drugiego niezbyt się przydaje do wyjaśnienia pracy
> pierwszego.
Przekłada się. Tak w skrócie napiszę, czego się dowiedziałem na swoich
studiach:
- To jest tranzystor. Ma takie i takie charakterystyki. Można z nim zrobić
to, to i to.
- Jak połączymy tranzystory tak i tak, to otrzymamy bramkę logiczną. Z
bramką możemy zrobić to to i to. Tranzystory możemy też łączyć inaczej
(nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne bramki.
- Jak połączymy bramki tak i tak, to otrzymamy przerzutnik. Z
przerzutnikiem możemy zrobić to i to. Bramki możemy też łączyć inaczej
(nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne przerzutniki.
- Łącząc ze sobą bramki i przerzutniki możemy zbudować komórkę pamięci,
kilka rodzajów rejestrów, sumator i inne praktyczne kawałki.
- Łącząc ze sobą te kawałki, możemy zrobić mikroprocesor - na przykład typu
x51.
- Do x51 możemy podłączać różne inne urządzenia, wystarczy tylko podpiąć
się do nóżki i oprogramować - kolejno: diodę LED, przycisk, klawiaturę
matrycową (prawie jak klawiatura), wyświetlacz LCD (prawie jak karta
graficzna), przetwornici AC i CA (prawie jak karta dźwiękowa), EEPROM
(prawie jak dysk).
- Jak chcemy podłączyć trochę więcej tych urządzeń, musimy wyprowadzić z
procesora magistrale adresową i danych, zrobić dla nich dekoder adresów,
przydaje się też kontroler przerwań i max232 do obsługi transmisji
szeregowej - czyli prawie jak chipset.
W efekcie mamy co prawda bardzo prosty, ale jednak pełnoprawny komputer.
Ale wiedząc to wszystko, czyli - właściwie - mogąc zbudować komputer z
tranzystorów - wciąż nie znamy odpowiedzi na pytanie "Jaki najlepiej kupić
komputer za X zł".
--
Yakhub
-
15. Data: 2010-08-15 10:42:39
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: "jwzw" <j...@i...NOSPAM.pl>
Użytkownik "W.P." <l...@w...pl> napisał w wiadomości
news:i473fk$bfv$1@news.onet.pl...
> Techniczni tak. A co z resztą?
A reszat ma pytać i jeszcze raz pytać.
Ojciec mojego znajomego (emeryt) kupił sobie w księgarni technicznej
ksiażkę o budowie komputera. Naczyatał się i przyszedł do mnie z listą
tego co chciałby kupić.
Jakież było jego zdziwienie, gdy mu powiedziałem, że tego już sę nie
sprzedaje.
Z tą wiedzą nabytą na uczelni będzie dokładnie tak samo. Zanim student
opuści uczelnie, nie będzie śladu po tym o czym się uczył.
Jak ktoś w tym nie siedzi, to powinien pytać tych co wiedzą.
A w kwestii tego którą wtyczkę do której dziurki, to powinna
wystarczyć wiedza z instrukcji obsługi. Wiem, że one są bardzo skąpe,
ale i tak przyprawiają o zawrót głowy, tych co "nie wiedzą".
-
16. Data: 2010-08-15 10:48:00
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
W dniu 15.08.2010 12:12, MC pisze:
> Podobnie jak uczenie korzystania z określonego kompilatora. A bazy
> danych? Też może być nowa, niemniej jednak z uczenia o nich się nie
Dlatego uczy się *na przykładzie* jakiegoś kompilatora lub
systemu bazodanowego, ale uczy się wiedzy *uniwersalnej*. Bo
studia właśnie mają wpoić myślenie i zdolność wykorzystania
dowolnego narzędzia na bazie ogólnej, teoretycznej wiedzy.
Tym się różnią od jakiegoś zwykłego kursu pomaturalnego.
--
|"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""|
| Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ |
| | Politechnika Śląska |
\...................................................
......./
-
17. Data: 2010-08-15 11:22:52
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
W dniu 14.08.2010 23:57, W.P. pisze:
> Nie, po co np artyście wiedza o bazach danych, itp.
> Natomiast na "
> a nie zajęciach "ze *sprzętu* komputerowego".
> mogliby np dowiedzieć czego oczekiwać po dysku podłączonym po USB a czym
> po FireWire i dlaczego do tego ostatniego nie podpinamy myszki.... :)
To dalej technologie informatyczne, a nie zajęcia "ze sprzętu".
> Jak rozróżnić złącza. Czy to już budowa czy jeszcze użytkowanie?
Użytkowanie.
> Techniczni tak. A co z resztą?
A po co reszcie dokładna znajomość sposobu działania komputera?
> Faktem jest, że (o ile wiem) NIE MA jakiejś pozycji dostępniej z PODSTAW
> budowy komputera. Z punktu widzenia użytkownika.
Ale jaki jest ten punkt widzenia użytkownika komputera?
> komputer składa się z: klawiatury, myszy, monitora oraz komputera
> właściwego...
> komputer właściwy składa się z.....
Są takie pozycje. Owszem, może nie ma jednego kompendium,
ale da się tę wiedzę pozyskać z dwóch-trzech pozycji.
> Kilka (naście?) razy widziałem jak ludzie czegoś takiego szukali (często
> dla starszej osoby) i nie było odzewu... :(
Ale może po prostu nie ma takiej potrzeby? Może lepiej nie
uczyć się samemu jak co i gdzie podłączać, tylko wezwać ko-
goś, kto się na tym zna, by jednokrotnie coś zrobił, a nie
zaśmiecać sobie umysł czymś, co nie będzie przez kolejne pół
roku w ogóle potrzebne?
--
|"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""|
| Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ |
| | Politechnika Śląska |
\...................................................
......./
-
18. Data: 2010-08-15 11:25:18
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
W dniu 15.08.2010 00:48, PrzemekM pisze:
> Ale może jakieś trzy słowa o serwerach, raidach... Może o tym jak działa
> procek... Może coś o schedulerze, to też coś od sprzętu w sumie... Tryby
> pracy procesora...
> Tak tylko głośno myślę. Późno już. Myślę o kierunkach informatycznych.
Na kierunkach informatycznych to wszystko *jest*.
Na innych -- nie ma absolutnie potrzeby wspominania o tym.
--
|"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""|
| Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ |
| | Politechnika Śląska |
\...................................................
......./
-
19. Data: 2010-08-15 12:38:11
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: "MC" <m...@g...pl>
Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
news:2010081511225100@grush.one.pl...
>> a nie zajęciach "ze *sprzętu* komputerowego".
>> mogliby np dowiedzieć czego oczekiwać po dysku podłączonym po USB a czym
>> po FireWire i dlaczego do tego ostatniego nie podpinamy myszki.... :)
>
> To dalej technologie informatyczne, a nie zajęcia "ze sprzętu".
Może się nazywać technologie. Byleby dotyczyły sprzętu.
> Ale może po prostu nie ma takiej potrzeby? Może lepiej nie
> uczyć się samemu jak co i gdzie podłączać, tylko wezwać ko-
> goś, kto się na tym zna, by jednokrotnie coś zrobił, a nie
> zaśmiecać sobie umysł czymś, co nie będzie przez kolejne pół
> roku w ogóle potrzebne?
A kto i skąd się na tym zna? Z marketingowego bełkotu wypełniającego ulotki
reklamowe?
-
20. Data: 2010-08-15 12:44:19
Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
Od: "MC" <m...@g...pl>
Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
news:2010081511251700@grush.one.pl...
>W dniu 15.08.2010 00:48, PrzemekM pisze:
>> Ale może jakieś trzy słowa o serwerach, raidach... Może o tym jak działa
>> procek... Może coś o schedulerze, to też coś od sprzętu w sumie... Tryby
>> pracy procesora...
>> Tak tylko głośno myślę. Późno już. Myślę o kierunkach informatycznych.
>
> Na kierunkach informatycznych to wszystko *jest*.
Jest na przykład odpowiedź na pytanie dlaczego odzyskanie danych z
nowoczesnego dysku twardego nie jest tak proste jak kiedyś? Albo na czym
polega NCQ? Skąd się biorą problemy z SSD? To wszystko pytania tylko z
jednej, małej działki.